Bernhoft - Sentrum Scene, Oslo

Allsang uten genser

Var virkelig det alt, Bernhoft?

Den første og største skuffelsen kommer allerede før konsertstart. Idet jeg får karret meg frem til den blaserte manns utsiktspost – til høyre for miksen, med andre ord – ser jeg det jeg har fryktet i forkant: scenen er rystende lettkledd.

Et Rhodes-piano og tilhørende krakk, et par kassegitarer, en mikrofon og – klart viktigst – et sett med looppedaler. Skal man tro Bernhofts livevirksomhet de siste par årene, vil han hevde at én mann kan svare til et fullverdig band. Kanskje er det enklere å holde styr på bandøkonomien som enkeltmannsforetak, men kukrock-gone-soulsangeren låter definitivt best på plate når han ikke tilbringer dagene i studio mutters alene.

Som min kollega poengterte i sin anmeldelse av Islander, Bernhofts tidvis glimrende tredje soloalbum, så går eremittbandet Bernhoft primært på bekostning av låtene. Og i enda større grad live. Hvilket reduserer livesamplingen av gitarklimpring, klapping og scatting til lite mer enn en temmelig teit gimmick; sjelden har jeg savnet lyden av bass og trommer i like stor grad.

«Freedom» må riktignok unntas regnestykket grunnet teknisk trøbbel, men i dette formatet strippes flesteparten av 37-åringens bedre spor for sine funky kvaliteter. Solotapningene av «So Many Faces», «Choices» og Toto-inspirerte(!) «Come Around With Me» sliter dermed med å vekke de store følelsene, om noen, og med kun en gitarkasse å resonnere i faller tankene raskere til nachspielets du-vet-hvem enn Stevie Wonder. Beklageligvis ender også Islander-høydaren «I Believe In All The Things You Don’t» med å stå fastlåst på stedet hvil, pent som det enn måte låte.

Den eneste låten som er i nærheten av å tjene på dette formatet er den hudløse «Untitled (How Does It Feel)«-pastisjen «Don’t Let Me Go». Skravla til kompisene ved bardisken tar brått slutt, og det med god grunn. Men dette er tidlig ut i konserten; en snau time senere har det for alvor begynt å klø i fingra – og det høres kraftig fra de bakre rekkene – når opprinnelig bunnsolide «Streetlight» hales ut i det som føles som det uendelige.

Jarle Bernhofts sosiale kløneri – han klarer aldri helt å formidle sine anekdoter og spøker – er først og fremst er sjarmerende. Det han derimot får til, er å få fansen til å ta styringen over låtene hans. Og idet ekstranummeret nås – et stykke grufull a capella og en lavmælt, men fullstendig pregløs allsangsversjon av «Stay With Me» – virker det som om Bernhoft har gitt opp alle ambisjoner om å faktisk spille. Kan noen gi mannen et band? Vær så snill?

Kim Klev

Se bildegalleri fra konserten