nrk.no
Jon Hopkins - «Music For Psychedelic Therapy» 

En terapeutisk reise gjennom ulike dimensjoner

Hopkins frigjør seg fra tidligere prosjekter, og tar lytteren med på en reise innover – ved hjelp av oppslukende naturlige lyder.

I flere år har lyttere verden over blitt trollbundet av den britiske elektroniske produsenten Jon Hopkins. Festivalfavoritten er ute med sitt sjette album, titulert «Music for Psychedelic Therapy».

Her flytter Hopkins seg vekk fra det han er kjent for, og inviterer lytteren inn i et atmosfærisk univers bestående av intime, spirituelle og sjelfulle komposisjoner.

Alt i alt bunner det hele i en terapeutisk reise gjennom ulike dimensjoner. 

I løpet av 63 minutter skaper han en lytteropplevelse der stykkene beveger seg forbi selve musikken. Ved å gå utenfor tradisjonelle rytmiske strukturer, får man som lytter være med på å kjenne på vibrasjoner funnet i naturen.

En slags transetilstand oppstår, der men oppdager og kjenner på at man lar seg flyte med. 

Å kalle det for et album virker for snevert. 

Feltopptak i sentrum

«Music for Psychedelic Theraphy» kan deles inn i to distinkte deler. Den første delen kan minne om en slags invitasjon til å klargjøre lytteren for selve opplevelsen. I «Welcome» er det lyden av bjeller som gradvis vokser utover sporet, som forbereder en på selve reisen man går igjennom i løpet av prosjektets avspillingstid.

Tredelte «Tayos Caves, Ecuador» fører det videre med en fredelig følelse som brer seg utover de tre kuttene. Her er de musikalske valgene i større grad minimalistiske, og det er feltopptakene som står i sentrum for disse komposisjonene. 

Et bilde av platecoveret. Den dominerende fargen er hvitt. Oppå er det en akvarellmaling av en slags blomst. Den er slørete og psykedelisk i stilen.
NATUR OG PSYKEDELIA: Sjettelabumet til Hopkins bruker feltopptak fra naturen. Foto: Domino Records

Den andre halvdelen av albumet består av en 35 minutter lang sekvens som igjen er inndelt i fem kapitler.

Sporene «Love Flows Over Us in Prismatic Waves», «Deep In The Glowing Heart» og «Ascending, Dawn Sky» utgjør midtpunktet. Her beveger synther seg som lys gjennom regnskogen, og man føres lenger inn mot grotten. En rolig rytme av pust gjenskapes, og gradvis kommer også en pianomelodi som bidrar til nivåer i sporet.

I «Deep In The Glowing Heart» befinner man seg i kjernen, og her utgjør lydene en slags lykkefølelse som ekspanderer utover sporet. Det hele pulserer i et behagelig tempo. 

Opphold ved Andesfjellene

Grotten er forresten et viktig stikkord her, for det er nettopp det som har gjort at prosjektet har fått sitt utspring.

I forbindelse med annet arbeid, hadde Jon Hopkins i 2018 et opphold i Tayos-grotten. En grotte som ligger i de østlige skråningene av Andesfjellene i Equador. 

Et bilde av Hopkins. Bakgrunnen er sort og bildet bruker en form for dobbel eksponering som gir et drømmende inntrykk.
TERAPI: Albumets tittel referer til Hopkins’ erfaringer med bruk av cannabis og psilocybin under vanskelige perioder. Foto: Steve Gullick, promo

I «Arrival» hører man lyden av et menneske, en myk nynning som signaliserer hjemkomst. Hele opplevelsen avrundes i «Sit Around The Fire», der trykket lettes og alt samles.

Sammen med stemmen til den avdøde amerikanske åndelige læreren Ram Dass har roen funnet oss. 

Til tross for at «Music for Psychedelic Therapy» skiller seg fra det Jon Hopkins har gjort tidligere, bør man ikke se på det som et isolert prosjekt. I stedet kan det virke som en forlengelse og et høydepunkt i karrieren som musiker, der han samler trådene på det han har gjort opp gjennom årene. 

LES OM PSYKEDELIA TIL BEHANDLING AV DEPRESJON:

LES FLERE ALBUMANMELDELSER: