Ti norske musikkhåp imponerte produsentlegendene i Stargate og Fred Ball under årets Masterclass i Los Angeles og London.

– Jeg elsker akkordene!

Produsentduoen Stargate sitt splitter nye studio i Los Angeles ligger kun et steinkast fra ikoniske Venice Beach og fylles med tung bass og lekne melodilinjer idet Henrik The Artist fra norske Rytmeklubben kjører i gang sin andre demo.

De to mesterhjernene, som står bak megahits for blant andre Rihanna, Beyoncé og Ne-Yo, nikker i takt med beaten før volumet nedjusteres. Tor Erik Hermansen presiserer:

– Men gi låta litt mer luft, slik at du får tydeliggjort ideene dine.

På god vei

I en uke har ti av Norges største musikalske eksporthåp deltatt på Music Norways Masterclass i London og Los Angeles – et statsfinansiert prosjekt med formål å finne neste generasjons produsenter og låtskrivere i verdenstoppen.

Ifølge mesterne selv er de norske talentene på god vei.

– De folka her har jo allerede kommet veldig langt. De tenker helt riktig og skjønner at alt handler om gode ideer og det å få dem frem, forteller Stargate-medlem Tor Erik Hermansen da P3 møtte stjerneduoen i Los Angeles.

Fakta om Masterclass

Masterclass 2016 ble holdt i Los Angeles og London 25. – 30. september.

Blant totalt 300 søkere i år ble ti produsenter og låtskrivere plukket ut.

Masterclass ble for første gang arrangert i New York i 2011.

Årets mestere: Fred Ball, Electric og Stargate.

En annen som lot seg begeistre av de norske talentene var Fred Ball. Som en av programmets læremestere inviterte han deltakerne til en lyttesession i sitt London-baserte studio.

– Mitt førsteinntrykk av deltagerne var at nivået er enormt høyt. De har allerede en aktiv karriere og en enorm forståelse for musikkproduksjon og låtskriving, forklarer han i en e-post til P3.

– Masse karakter og distinkt musikalsk utrykk, tilføyer Fredrikstad-produsenten, som blant annet ble Grammy-nominert for Jarle Bernhofts suksessalbum Islander i 2014.

Med et tettpakket program bestående av ulike foredrag og nettverksbygging med internasjonale aktører, fikk de nøye utvalgte deltakerne både tips, triks og faglig input fra noen av de største tungvekterne i musikkbransjens øverste liga.

Årets Masterclass-deltakere

– Jakob Bjørn-Hansen (Bearson)
– Ketil Jansen (Lemaitre)
– Joakim Harestad Haukaas (Kid Joki)
– Una Heggeset Sand
– Daniel Slettebakken (KREAM)
– Sebastian Teigen (Coucheron)
– Henrik Haraldsen Sveen (Henrik The Artist)
– Mugisho Nhonzi
– Anders Kjær / Marius Bjørnson (AMTRXX)

Høydepunkt i Venice

Likevel kom studiobesøk hos de norske hitmaskinene i Venice frem som en klar favoritt blant flere av deltakerne.

– Opplegget med Stargate var jo et høydepunkt, forteller Coucheron, eller Sebastian Teigen som han egentlig heter.

– Det var bare utrolig kult å høre hvordan de jobber og hva de tenker om egen og andres musikk. Så var det selvfølgelig supergøy å høre at de likte musikken min, legger han til. En opplevelse han deler med Ketil Jansen fra elektronikaduoen Lemaitre.

– Det er jo helt sinnsykt å høre folk som er så flinke bli imponert over det vi har laget, forteller han og peker i tillegg ut møtet med den britiske musikkadvokaten Sonia Diwan som et annet høydepunkt.

– Det har vært veldig mye interessant innhold gjennom hele programmet, spesielt publishingdelen i London, hvor vi fikk en innføring i hvilke innspillingsrettigheter man har som artist og produsent.

Imponerte G.O.O.D. Music-sjefen

Samtidig som de norske veteranene lot seg imponere av arvtakernes iderike produksjoner, ble det fort tydelig at den skandinaviske melodiføringen var et element som også fanget interessen hos de amerikanske gjestene.

Allerede første dag i Los Angeles fikk gruppen møte et stjernespekket panel av amerikanske bransjefolk. Blant disse var suksesshistorier som den Grammy-nominerte toplineren Tayla Parx, Roc Nation-produsenten Deputy, som også er hjernen bak Rihanna-bangeren “Bitch Better Have My Money”, og Boston-produsenten Che Pope – Kanye Wests høyre hånd og sjef for talentfabrikken G.O.O.D. Music.

– Lemaitre leverte noen utrolig kule beats og vokalen på Unas nye singel veldig fin. Det var noe med stemmen hennes som fanget meg, påpeker Che Pope, som i løpet av de fem siste årene har fått et stadig mer nyansert forhold til norsk musikk.

– Det er noe med skandinaviske personligheten. Den er så avslappet og ektefølt, fortsetter han.

– En gjenganger hos deltakerne i gruppen er dessuten at de tilfører et helt nytt musikalsk perspektiv som ikke finnes her borte. Det er vel også en av årsakene til at det kommer så mye spennende musikk fra Skandinavia nå for tiden.

Satser på gjentakelse

Det er fem år siden Masterclass for første gang ble arrangert i New York. I år ble det arrangert i London og Los Angeles, som en konsekvens av musikkbransjens skifte mot den amerikanske underholdningshovedstaden.

Internasjonal oppmerksomhet var et av de vektlagte kriteriene da Music Norway i samarbeid med de ulike masterne håndplukket ti deltakere fra tilsammen 300 søkere. Jurymedlem og direktør i Music Norway, Kathrine Synnes Finnskog, sier seg svært fornøyd med historiens andre utgave av Masterclass.

Læremestre, håpefulle artister og norske bransjefolk samlet på ett brett tidligere i høst. Foto: Music Norway
Læremestere, håpefulle artister og norske bransjefolk samlet på ett brett i Venice Beach. Foto: Music Norway

– Først og fremst har innsatsen fra de som har levert på innholdssiden vært helt super. Ikke bare stiller de opp, men de bidrar også utrolig mye med deling av nettverk – noe som forhåpentligvis vil gjøre det lettere for disse som kommer etter, sier hun og påpeker at Music Norway vil jobbe videre med å fremme norske produsent- og låtskrivertalenter.

– Det er klart at pågangen fra søkermengden og den positive responsen fra deltakerne gjør at vi får lyst til å jobbe videre med lignende opplegg.

– Det er også gøy å se hvor interessert de amerikanske aktørene er i å nettverke med oss, nettopp fordi det kommer så mye interessant fra Norge nå om dagen, legger hun til.

Utsetter hjemreisen

Flere av deltakerne har allerede har fått nye møter med produsenter de har møtt den siste uken. En av disse er 20 år gamle Una Sand, som i tillegg til å være signert som låtskriver for Sony/ATV i Nederland også er aktuell med sin artistdebut via førstesingelen “You & I”.

– Jeg trodde jo nesten ikke det var sant da jeg fikk telefonen om at jeg fikk bli med på Masterclass, så det å sitte her nå med fullbooket dag er helt utrolig kult, forteller hun.

– Før vi hadde lyttesession med Stargate snakket de blant annet om hvilke kvaliteter de ser etter i låtskrivere, så da jeg spilte noen låter og fikk tilbakemelding om at demoen min var et eksempel på nettopp dette ble jeg selvfølgelig veldig giret på å jobbe mer, ler Sand, som til slutt bestemte seg for å utsette hjemreisen.

Bare begynnelsen

Music Norways utkårede eksporthåp kan på mange måter betegnes som ferske sammenlignet med flere av produsentene som allerede har en etablert base i utlandet. Siden Stargate først toppet den amerikanske Billboard-listen i 2006 med Ne-Yos uforglemmelige “So Sick”, har de norskproduserte hitsinglene stått i kø.

Samme suksessliste har nemlig vært gjestet en rekke ganger av norsk stjernekraft. Et av bidragene er Nico & Vinz sin globale debut “Am I Wrong”, produsert av William Wiik Larsen alias Will IDAP, mens Andreas Schuller, bedre kjent som Axident, har vært på listetoppen med både Pitbull og Justin Bieber.

Julian Alexander fra IDAP og Andreas "Axident" Schuller er blant stadig flere nordmenn som opplever musikalsk suksess i USA. Foto: Music Norway
Julian Alexander fra IDAP og Andreas “Axident” Schuller er blant stadig flere nordmenn som opplever musikalsk suksess i USA. Foto: Music Norway

Samtidig er Masterclass-deltakerne langt fra uslepne diamanter. Der de fleste allerede har signert internasjonale kontrakter tar også Lemaitre og Coucheron om kort tid fatt på busslivet med en omfattende USA-turne, mens både Bearson og Henrik The Artist allerede er i gang med å fylle samtlige nattklubber og arenaer utover høsten. Likevel er gutta i Stargate klar i sin tale.

– Det jeg vil si er at de bare må kjøre på videre og jobbe hardere enn det de tror. De kan ikke tenke at ting ordner seg bare fordi man har en kontrakt i utlandet eller fordi de har gitt ut én låt, forteller Hermansen.

– Hvis man får suksess er det bare noe som fører til mer jobb og noe man kan bygge videre på, presiserer han før Eriksen fortsetter.

– Samtidig er bransjen veldig åpen. Hvis man tilbyr noe bra, er det nok av folk som er ute etter nye ting. Det er ikke så vanskelig så lenge man er god nok, smiler han.