Röyksopp feat. Susanne Sundfør - "Never Ever" (låtanmeldelse)

Soppsesong!

Årets sommerflørt kom på overtid: «Never Ever» er den mest uimotståelige låten både Röyksopp og Susanne Sundfør har vært involvert i på en stund.

Da Röyksopp ga ut The Inevitable End for to år siden, annonserte Svein Berge og Torbjørn Brundtland i samme slengen at de var ferdige som albumartister. I stedet skulle vi få musikk i andre formater og fasonger.

Bortsett fra enkelte kuriøse bestillingsverk – musikk til en Kafka-oppsetning i Bergen, vignett til Dagsrevyen, bidrag til en Star Wars-inspirert samleplate – har det dog ikke akkurat bugnet av livstegn fra duoen. Hvilket får denne Susanne Sundfør-gjestede nye singelen til å skinne desto sterkere.

«Never Ever»:

Melodisk er «Never Ever» nesten faretruende nært beslektet med Daft Punks hitkoloss «Get Lucky». Men frekkheten, detaljrikdommen og oppdriften som preger denne produksjonen mørbanker i disse ører franskmennenes valiumsduse retrodisko.

Og Susanne Sundfør – som vel knapt har hørtes mindre sundførsk ut enn her, uten at det nødvendigvis er noen uting – har mildt sagt et vokalt overtak på Pharrell Williams. Stemmen hennes klippes og manipuleres mesterlig underveis, men den utgjør like fullt ankeret i et lydbilde som man umiddelbart hører må ha kostet noen kroner. Synthrytmikken driver låten av gårde som en sentralstimulert «Eple», og tidvis går det nesten for hardt unna i svingene.

Men bare nesten. Tre og et halvt minutt med livsbejaende action fra start til mål vil nødvendigvis måtte presse en allerede raus sommer til å henge igjen enda litt lenger. Alt trenger ikke være så fordømt komplisert hele tiden.

Marius Asp

  • Thor Langfeldt

    tra la la la la…

  • trieste

    Deilig!

  • Ola Christian Gundelsby

    Kul låt, men lyden er sprengt på en Death Magnetic-måte. Høres bare slitsomt og påtrengende ut i partiene som burde vært oppløftende. Skuffende når det kommer fra noen som som regel har helt nydelig lyd på låtene sine.

    • Støttes. Jeg skjønner ikke hva de har drevet med her. Utrolig redlined og vondt å høre på. Denne miksen kombinert med klassisk radio-overcompression vil bli uutholdelig.

      • SlippyJim

        Hva betyr egentlig redlined? Jeg kjenner ikke det uttrykket når det gjelder lydprosessering eller mastering.

        • Ola Christian Gundelsby

          Er bare et annet ord for klipping. Referansen er de røde lampene på mikseren som lyser opp når en kanal har så høyt volum at lyden klipper.

          http://www.djconquest.com/red-makes-amateur/

          • Siv_Hagen

            Artig link. Men ingen bra referanse. Fyren som har skrevet det vet lite om det han iherdig prøver å belære andre om.
            Ang. Røyksopp sin låt så kan du være helt trygg på at den låter slik fordi det er akkurat slik de ønsker at den skal låte.

    • Marius Asp

      Er prinsipielt enig i det meste av loudness-kritikk, men i akkurat dette tilfellet syns jeg det tettknadde lydbildet står veldig godt til låten. Føles som et kjærkomment overfall.

      Marius/P3

    • Martin Hovland

      Poenget er vel å utforske nye lydbilder nå som Röyksopp egentlig ikke er Röyksopp lenger. Utenom ekstra loudness og en litt pop-aktig feel syntes jeg Susanne fikk en god låt å synge på.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

  • Solveig Bang Wiik

    Det er en oK sang, men ikke noe mer.

    Jeg syns (som flere nevner) at det låter overkomprimert, og jeg syns refrenget er rotete.

    Sangteksten kunne ha vært i en reklame for tamponger eller menstruasjonsbind, for det er ikke i nærheten av å være noe originalt innhold. Mulig det er meningen at teksten skal være en klisjé, siden musikken liksom er fra 80-tallet, men en klisjé for klisjeens skyld gjør det ikke til en god klisjé.

    Jeg tror anmelder marius er venn eller ønsker å bli venn med musikantene, og at det er derfor den fikk terningkast 6.

    • Martin Hovland

      Jeg tror anmelder marius er venn eller ønsker å bli venn med musikantene, og at det er derfor den fikk terningkast 6.

      Ikke noe nytt. Ali Soufi drev selv og ga ut seksere til en del bergenske rappere for ikke så lenge siden for å være inn med Leo-crowden.

    • Marius Asp

      Godt forsøk. Ville vært enda mer effektivt om ikke det var for denne:

      http://p3.no/musikk/knepen-arbeidsseier/

      og denne:

      http://p3.no/musikk/frihetens-melankoli/

      Mistenkeliggjøring er selvsagt en beleilig strategi, men det kan vel tenkes at vi rett og slett bare er uenige om kvaliteten på låten.

      Ha en fin dag!

      Marius/P3

      • Squirter

        man kan vel gi halvgod kritikk selv om man kjenner evt vil bli kjent eller digger bandet

      • Siv_Hagen

        Det er da ikke noe galt eller rart med å ønske å ønske å bli venn med musikantene. «Jeg tror…» sa Solveig. Hvordan blir det til en beleilig strategi? «Strategi»?!
        Nei, her virker du så hårsår at jeg nesten tror Solveig traff et sårt punkt. Det var vel det panegyriske som Solveig reagerte på, og ikke det at dere er uenige om kvaliteten.

        • Marius Asp

          Hei Siv,

          Vil nødig fremstå paranoid. Det er bare en litt unødvendig og urimelig insinuasjon – igjen: dette handler om uenighet om hvor bra en låt er. Terningkast 6 er per definisjon panegyrisk; ellers blir det kjapt en femmer.

          Hilsen Marius, P3

          • Siv_Hagen

            Joda, insinueringen er litt frekk men du har da holdt på med dette så lenge at du også vet at norske musikkjournalisters integritet (generelt) slett ikke er noe man blindt skal ta for gitt.
            Integritet må komme ut fra det journalisten skriver over tid og er ikke noe man snakke seg til i et kommentarfelt, og nettopp derfor tenker jeg at du hadde kommet bedre ut av det om du hadde latt være å kommentere Solveigs kommentar.

      • Solveig Bang Wiik

        Mistenkeliggjøring.

        Strategi.

        Det er nesten som om det klinger et ekko bak disse ordene. Hva med å benytte liknende symbolske begreper:

        AGENDA [ekko]?

        SVERTEKAMPANJE [ekko]?

        Det er ingen hemmelighet at musikkjournalister springer i skjørtene på musikere. For alt hva jeg vet gav du seksern nettopp for å fikse opp i firer-relasjonen du tidligere hadde etablert.

        [Oioi, enda mer beleilig strategi av farlig mistenkeliggjøring. Hva er dette for en agenda? En svertekampanje? Forsøker debattdeltakeren å tilsmusse journalistens plettfrie musikkanmeldervandel?]

        Jeg tror anmelder marius trodde for mye på innholdet i boken «hersketeknikk», og dermed overgeneraliserer og analyserer vel mye.

  • Einar Gregorios

    Som med det aller meste av Sundfør er dette kvalitetsvare, det er bare det at jeg ikke liker det. Blir for mye «popmusikk» for min smak. Gleder meg til fortsettelsen, da jeg er temmelig sikker på at hun vil lage noe jeg vil like svært godt i fremtiden.

  • Morten Otterstad

    Terningkast 6?!
    Er det fordi den passer rett inn på P3 med sine 3min og 34sekunder?
    Røyksopp har mange låter med mer særpreg og trøkk enn dette. Hadde ikke hevet et øyebryn om denne gikk på radioen.

  • Martin Hovland

    Noen som var og så «Kafka feat. Röyksopp» på Festspillene i Bergen i fjor? Da kom de med dritkule låter jeg aldri har hørt før. Er det noen som vet hvor man kan få fatt i dem?

  • Marius Waage

    Elsker denne låta! denne blir gående på loop noen timer.

    Nesten så man får litt dårlig samvittighet for å høre den på spotify.

    De burde implementere muligheten for å donere ekstra penger til en artist i spotify. En direkte donasjon. Hvilke baksider kan en slik funksjon ha?. Eller finnes det allerede et eller annet lugubert mørkt sted jeg ikke vet om?

  • Are Solberg

    Håper terningen deres har 10 sider, for dette var middelmådig…

  • Nebbdyret Perry

    Minner meg om 100 andre sanger,glemt i morgen.

  • Tron Bårdgård

    Glad i Røyksopp men denne manglet det lille ekstra. Manglet toppene om det gir mening. Hører heller på nyversjonen av where is the love med Black Eyed Peas.

  • Andreas Lindahl Flåten

    Ble overrasket over at denne fikk full pott. Syntes Bounty Hunters fortsatt er årets beste fra Røyksopp 🙂

  • Marianne Haugseter Sarkkila

    Førsteinntrykket, var litt skuffende. Men kanskje blir dette bedre etter å ha hørt mer på sangen..!!

  • Lars Engebretsen

    En femmer kanskje, men ikke mer. Röyksopp virker litt bakpå og låta mangler det kicket som gjorde Get Lucky til en hit. Sundførs stemme kommer ikke til sin rett, hun viser gjennom egne låter at hun kjenner potensialet i stemmen, det har ikke Röyksopp klart. Resultatet her blir noe uforløst og på det jevne. Det blir ingen indian summer av denna låta dessverre.

  • Dwarf McDougal

    Flinkt produsert, kan godt være den står til seks som et rent tekninsk verk, men selve låten her er jo vitterlig middelmådig. Forbausende at en musikkanmelder ikke legger merke til dette? Men det er vel slik det er nå. Popmusikk i dag er nesten utelukkende blitt produsentens marked. Kvalitet rundt låtskriving/komposisjon er ikke nødvendig lenger. Gi Kjerringa med staven til Røyksopp og de lager fort en hit av den også.

  • EUS

    De spilte den låten på Parkenfestivalen i fjor(i Bodø) 🙂 Og ja, den er kongebra!! Stiller i samme klasse som Poor Leno og Only This Moment

  • Pingback: P3.no Musikk » Topp 7 norske musikksamarbeid()

  • Pingback: P3.no Musikk » Eksklusiv premiere på ny Röyksopp-låt()