Spilltrailernes skjulte skatter

En spennende trend innen den stadig voksende spillbransjen er at hvert enkelt spill får flere trailere – en potensiell gullgruve for å finne ny musikk. Se og hør noen av dem her!

Stadig oftere lanseres spilltrailere med musikk fra virkelige band, i stedet for spillets eget soundtrack. Den siste tiden har vi i tillegg kunnet høre forholdsvis store artister som lager låter kun for bruk i en trailer. De fleste blir avspist med en ettertanke om at «det var jaggu en kul trailer». Andre blir store hits som virkelig slår til.

Ta for eksempel Assassins Creed 3. I midten av oktober i fjor ble traileren til spillet sluppet, og låta de brukte var Imagine Dragons’ «Radioactive». Den ene traileren nådde også norske tv-skjermer.

Se traileren til Assassins Creed 3 her:

Sangen har vokst seg diger siden i høst, og er blant annet A-lista på P3.

Les også: Filmpolitiet anmelder Assassins Creed 3

Ukjente artister

Imagine Dragons var ikke et band som var spesielt kjent før de gjestet Assassins Creed, og som i denne traileren brukes ofte mindre kjente artister. En av grunnene kan være at sangen ikke skal ta fokuset bort fra spillet. Ved å bruke en sang man kanskje kjenner seg igjen i, kan tankene flyte over til ting du assosierer med sangen. Tekster kan stjele mye oppmerksomhet, og bør vel stå i samsvar med det øvrige kunstneriske uttrykket for å ikke dra fokuset bort?

Asbjørn Tiller. Ansattfoto/NTNU

– Svært ettertraktet

Asbjørn Tiller deler den tanken, men sier også at ved å bruke kjente artister eller kjente sanger gir det seeren et slags kvalitetstempel på produktet. Tiller har spesialisert seg på filmlyd, lyddesign og eksperimentelle medieuttrykk ved NTNU i Trondheim, og mener at spilltrailere på mange måter kan sammenlignes med filmtrailere.

– Spill får i større og større grad filmatiske elementer i seg. Hovedforskjellen på spill og film rent audiovisuelt, er at traileren er nesten den eneste arenaen for spill å bruke slik musikk. I spillet foretrekker du å ha lyder fra omgivelsene, og et repetitivt lydbilde.

Tiller mener at det er svært ettertraktet for artister å få sangene sine på trailere.

– Jeg må igjen sammenligne med filmtrailere, da de for meg har samme funksjon som spilltrailere. Se bare på prestisjen ved å få tildelt Bond-sangen, for eksempel. Der fungerer låta som en promotør for filmen. Det blir Bond-låta – ikke den nye Adele-låta, forklarer Tiller.

Han tror forøvrig at valg av artist til en trailer i stor grad bestemmes ut fra utviklernes forretningsplan.

Les også: Adele gjør Skyfall

Dette er noe Capcom har tenkt på. De har hentet inn den nederlanske produsenttrioen i Noisia for å lage deres trailersang for det splitter nye Devil May Cry. Noisia har gitt ut sangen selv som singel, med navnet «Tommy’s Theme».

Se traileren til Devil May Cry her:
http://www.youtube.com/watch?v=psSqNRaHBgk

Ghost Recon: Future Soldier vil heller ikke være dårligere. De har hentet inn musikk fra Black Light Burns, med tidligere Limp Bizkit gitarist Wes Borland i spissen. «Stop A Bullet» kom sammen med albumet Cruel Melody i 2007, og brukes altså i traileren som ble sluppet våren 2012.

Se traileren for Ghost Recon: Future Soldier her:
http://www.youtube.com/watch?v=Ro8pyQRcYYA

En av høstens store bilspill kom med en utvidelsespakke rett før årsskiftet. Forza Horizon gjorde som mange andre, og hentet inn ferdiglaget musikk. Denne gangen fra den britiske produsenten Gemini, og hans «Fire Inside».

Se traileren til Forza Horizons utvidelsespakke her:
http://www.youtube.com/watch?v=GsNx7e9etbE

Norske Funcom lanserte i fjor et av 2012’s store MMORPG-spill, i det innovative The Secret World. Dinah Washingtons «This Bitter Earth» er over 50 år gammel, og med Max Richters komposisjoner i bakgrunnen, danner den lydbildet til traileren.

Les også: Filmpolitiet anmelder The Secret World

Se traileren til The Secret World her:
http://www.youtube.com/watch?v=oT5z3SifccA

Også populære artister brukes

Mens mange tyr til mindre kjente artister og låter, finnes det også noen som sikter høyt. Det vises i traileren til det første Gears Of War-spillet, som i likhet med Assassins Creed 3 ble vist på norsk tv. Spillet kom i 2006, med Gary Jules’ versjon av låta «Mad World» som soundtrack.

Se traileren til Gears Of War her:

Et annet godt eksempel på bruk av kjente artister er tv-traileren for Mortal Kombat 9, fra 2011. De har fått selveste Skrillex til å lage et soundtrack kun for dem. Låta har fått navnet «Reptile’s Theme» – en låt du blant annet kunne høre live under Skrillex’s konsert på Hovefestivalen i 2012.

Se traileren for Mortal Kombat 9 her:

Vet du om en spilltrailer som inneholder en god låt? Del den gjerne i kommentarfeltet!