Tjener 640 millioner på “gratis” album

Det rykende ferske U2-albumet blir gitt vekk gratis, men det irske rockebandet får likevel godt betalt av Apple.

Selv om du kan laste ned U2s rykende ferske album uten å betale et øre, betyr det ikke at det er rockeveteranene som har tatt på seg spanderbuksene.

De kan nemlig forvente å tjene rundt 640 millioner kroner på platen som kalles “det største albumslippet noensinne”.

Gir ikke bort musikk

Apple-sjef Tim Cook (t.v.) og U2-frontfigur Bono (t.h) i hyggelig passiar. The Edge og Larry Mullen jr. i bakgrunnen. (Foto: NTB Scanpix, Marcio Jose Sanchez)
Apple-sjef Tim Cook (t.v.) og U2-frontfigur Bono (t.h) i hyggelig passiar. The Edge og Larry Mullen jr. i bakgrunnen. (Foto: NTB Scanpix, Marcio Jose Sanchez)

Da Apple-sjef Tim Cook gikk på scenen for å lansere iPhone 6 og Apple Watch på tirsdag, hadde han et ekstra ess i ermet.

Teknologi-giganten hadde nemlig sikret seg en eksklusiv avtale med et av planetens største rockeband, U2.

Avtalen gikk blant annet ut på at Apple får dele ut rockegruppens nye album, Songs of Innocence, helt gratis til alle sine 500 millioner iTunes-kunder.

Men gratis for Apple var det ikke. Frontfigur Bono og resten av bandet dukket også opp på lanseringen i California, og etter å ha fremført en ny singel fra scenen begynte Bono å tøyse med Tim Cook.

Da Apple-sjefen spurte om hva som skulle til for å kunne gi vekk albumet gratis til sine kunder, sa en lattermild Bono:

– Først er du nødt til å betale for det. Her i gården gir vi ikke bort musikk gratis.

Verdt flere hundre millioner

Akkurat som Bono antydet under lanseringen, ble U2 godt betalt. Ifølge The New York Times ble avtalen om albumslippet forhandlet frem av noen av verdens mektigste musikkaktører: Apple, plateselskapet Universal og U2.

Les også U2-kommentaren: Noen å hate

Verdien på avtalen skal visstnok være på flere hundre millioner kroner.

– Apple betalte U2 og Universal en uspesifisert sum for platen, og lovet dem en enorm markedsføringskampanje, verdt opp til 640 millioner kroner, sier flere kilder til The New York Times.

En av lovnadene til teknologigiganten er blant annet en massiv, global TV-kampanje med reklamefilmen “Echoes”, som også ble vist mot slutten av Apple-arrangementet.

Se “Echoes” her:

Vinn-vinn-situasjon

Avtalen ble også bekreftet av Guy Oseary, som overtok som manager for U2 for under et år siden.

Oseary fortalte til The New York Times at selv om albumet blir gitt vekk gratis har det likevel en verdi. Han påpeker nemlig at dette er en gave fra Apple, ikke fra U2.

– De kjøpte platen, og de gir den vekk, sa han.

Avtalen blir av flere beskrevet som en vinn-vinn-situasjon for både Apple og U2. Rockebandet får uvurderlig oppmerksomhet rundt musikken sin, i en tid hvor albumsalget stadig er synkende. Apple får vist at de fremdeles bryr seg om musikk, og fremdeles kan regnes som en av verdens viktigste musikkaktører.

Songs of Innocence vil være gratis på iTunes frem til 14. oktober. Etter det vil albumet bli solgt i butikker og gjort tilgjengelig på strømmetjenester som Spotify og WiMP.

Sammenlignes med herpes

Tyler, The Creator poserer med en MTV-pris i 2011. (Foto: NTB Scanpix, AP, Chris Pizzello)
Tyler, The Creator poserer med en MTV-pris i 2011. (Foto: NTB Scanpix, AP, Chris Pizzello)

Ikke alle er like fornøyde med måten albumet ble sluppet på. Flere som ikke er særlig begeistret for U2 har følt at albumet har blitt prakket på dem, siden det automatisk blir lastet ned på alle iTunes-kontoer.

Den frittalende rapperen Tyler, The Creator gikk blant annet på Twitter for å lufte sin frustrasjon.

– Det er akkurat som å våkne opp med et kvise- eller herpesutbrudd, tordner rapperen i en lang rekke tweets.

Songs of Innocence klarte heller ikke å overbevise P3s anmelder, som ga platen terningkast tre og skrev:

– U2s status som et av verdens største rockeband synes ugjenkallelig tapt. Men Songs Of Innocence er likevel et lite steg i riktig retning.

Se musikkvideoen til U2 – “With Or Without You”: