– Jeg la ut mye jeg ikke kunne stå inne for

Tara (20) og Vegard (19) opplever stor suksess på sosiale medier – men for Tara er ikke hverdagen like glamorøs.

Du kan se første og andre episode av “Tara & Vegard” nederst i saken.

– Det handler jo om å takle de tingene man egentlig ikke trenger å være så jævlig redd for, de hindrene man lager for seg selv. Som det å føle seg komfortabel i sin egen kropp.

Tara (20) har over hundre tusen følgere på sosiale medier, og lever livet sitt gjennom mobilskjermen.

Utenfor de sosiale mediene er hun en kronisk “drop-out”, hun har hverdagsangst, og hun har null kroner på konto. Tara er ambisiøs, men også svært tiltaksløs.

Vegard (19) har gjort seg kjent gjennom Vine, men er likevel i andre enden av skalaen – og nå skal han vise Tara at det ikke er så ille som Tara tror.

Artikkelen fortsetter under videoen.

– Jeg la ut mye jeg ikke kunne stå inne for

Selv om både Tara og Vegard er kjente fjes i sosiale medier som Instagram og Vine, er det ikke dét som blir fokus i den nye TV-serien. Tara selv har et litt komplisert forhold til sin egen tilstedeværelse der.

– Jeg har lagt ut såpass mye drøyt på insta at jeg har blitt hun litt røffe jenta, og mye av det som er lagt ut kan jeg egentlig ikke stå inne for, det har ikke vært helt meg. Som at jeg har prøvd å rope høyt uten å ha noe å rope for.

- Jeg var en av de første 30 i Norge på Vine, sier Tara. Men kun Vegard fikk oppmerksomhet i utlandet. (Foto: Kim Erlandsen, NRK P3)
– Jeg var en av de første 30 i Norge på Vine, sier Tara. Men kun Vegard fikk oppmerksomhet i utlandet. (Foto: Kim Erlandsen, NRK P3)

– Det har blitt en slags gimmick overfor meg selv, en karakter.

Vegard sier seg enig.

– Ja, vi har veldig forskjellige karakterer i sosiale medier. Og jeg er en ekstremversjon av meg selv, så det er lett å se at vi er forskjellige som personer også.

Vegard har for øyeblikket svimlende 423 000 følgere på videodelingstjenesten Vine, men er ikke like aktiv som han pleide å være.

– Jeg har prøvd å rope høyt uten å ha noe å rope for

Og Tara, som har i overkant av 75 000, er klar på at Vegard ikke hadde nådd så mange uten henne.

– Dette vil selvfølgelig ikke Vegard innrømme, men det var vel da jeg ga deg en shoutout på bursdagen din at følgerne begynte å rulle inn? Jeg skal ha royalties på alt du tjener!

– Det er ikke sant! De følgerne skaffet jeg selv, ler Vegard.

Oppstod naturlig

De sentrale spørsmålene i serien belyser problematikk som mange av dagens unge sikkert kan kjenne på. Kommer Tara til å tørre å prøve seg på det virkelige liv, utenfor sosiale medier, eller lar hun angsten igjen sette en stopper for seg?

Da Tara så fikk tilbud om å lage TV av prosjektlederen sin, fikk hun med seg en person som hun alltid har hatt lyst til å jobbe med – barndomskompisen Vegard Harm.

Både Tara og Vegard kommer fra Stokke i Vestfold, og har kjent hverandre siden barndommen. (Foto: @lasarona)
Både Tara og Vegard kommer fra Stokke i Vestfold, og har kjent hverandre siden barndommen. (Foto: @lasarona)

– Vi prata alltid om hvor kult det hadde vært å lage tv sammen da vi bodde i Stokke, og nå skjer det. Det er så gøy, sier Vegard.

Selv om Tara hele veien har hatt et ønske om å lage dokumentarisk tv, understreker hun at konseptet også har endret retning underveis. Det var for eksempel ikke planlagt at Vegard skulle hjelpe Tara – rollefordelingen oppsto helt naturlig.

– Da vi så piloten sammen, ble det tydelig at jeg er ganske overbeskyttende overfor Tara. Vennskapet vårt er veldig sånn, ler Vegard.

– 100 000 følgere føles ikke som så mange når du prøver å nå 2 millioner


Sprakk bobla

Men hva med deg Vegard, har du også slitt med å komme ut av sosiale medier-bobla?

– Nja, nei, jeg har fått jobb og mange muligheter på grunn av sosiale medier, så ikke på samme måte. Tara satt litt mer fast i det universet hun skapte seg, det ble hele livet hennes.

Tara er tydelig på at det kan oppstå et vakuum i jakten på følgere. Det tok på. Nå har hun ikke det samme bekreftelsesbehovet som hun pleide å ha.

– Den perioden er litt over for min del. På et tidspunkt blir det ikke noe gøy med nye følgere, 100 000 føles ikke som så mange når du streber etter 2 millioner, liksom.

Episode 1.


Episode 2.