Allsang på grensen

P3s musikksjef Mats Borch Bugge svarer på kritikken vedrørende listingen av Kavehs «Det er greit».

NRK P3 valgte sist uke å spilleliste låten ”Det er greit” av 17 gamle Kaveh, det siste tilskuddet i norsk hiphops elitedivisjon. Låten inneholder tekstlinjen ”De sier swag, swag, swag, men de er fags, fags, fags”. Tekstlinjen har avstedkommet enkelte reaksjoner, og har blant annet provosert musikkjournalist Martin Bjørnesen, AKA DJ Hele Fitta, som oppfatter den som en hets av homofile. Vi i P3 opplever ikke dette på samme måte. Vi deler oppfatningen om at denne tekstlinjen kan sette homofile i et mindre godt lys, men samtidig opplever vi at dette ikke er grunn nok til ikke å liste låten. ”Det er greit” er en sterk låt, den er bra produsert og fremføres med ekstremt bra flyt.

I hiphopkontekst er den spesifikke tekstlinjen i «Det er greit» isolert sett relativt uoriginal. Hiphopkulturen handler om selvforherligelse, spark i ulike retninger og ikke minst dyrking av en nærmest komisk machokultur. Fraværet av politisk korrekthet er absolutt. Selv om ordet ”fag” har flere konnotasjoner i dagligtalen, er det verken spennende sagt eller pent ment fra Kavehs side. Ordet har en negativ valør, selv om det i teksten ikke henspiller på homofile. ”Fag” er et ord og uttrykk som lever på gata , og det er dette livet hiphopen speiler. Jeg synes det ville være feil å utelukke spilling av denne låten som følge av tekstlinjen.

I all hovedsak dreier det seg likevel om grensesnittet mellom etikk/estetikk

”Det er greit” er som helhet en humoristisk tekst, der Kaveh adresserer sine rapvenner med ulike verbale spark. Han mener i bunn og grunn at de lever uekte liv og skryter av seg selv, men konkluderer likevel med at ”det er greit”. Kaveh har på ingen måte ment å støte noen med teksten, han målbærer ingen motstand mot homofile. Han er en ung fyr som kommer med en uskyldig, men dum tekstlinje.

Svært mange komponenter avgjør hvordan vi skal forholde oss til ord og uttrykk brukt i populærkulturen. Språkutvikling, avsender, tid og sted er noen. I all hovedsak dreier det seg likevel om grensesnittet mellom etikk/estetikk, og problemstillingen kan deles i to: Hvor går grensene for hva NRK P3 kan eksponere? Hva impliserer eksponering av låter med tekster enkelte oppfatter støtende?

Vi er ikke ute etter å støte noen med innholdet vårt

Jeg er opptatt av at det i NRK P3 skal være stor takhøyde når kunstnerisk innhold vurderes. Kunstnerisk frihet er en svært viktig del av vår kultur, og den skal vi gjøre alt for å verne om. Fra tid til annen vil vi stå overfor tekster noen opplever som støtende. Det kan være bruk av ordet ”døv”, eller det kan være tekster som inneholder ordet ”bitch”. Begge ordene har negative konnotasjoner, og vil – blant noen – kunne oppfattes som støtende. I dette tilfellet blant døve/tunghørte og damer. Vi er ikke ute etter å støte noen med innholdet vårt, men av og til skjer det. Brobyggerne i Karpe Diem støtte enkelte folk med den spillelistede låten ”Vestkantsvartinga” på grunn av dens bruk av ordet ”bøg”, Bjørnesen ble imidlertid ikke støtt den gang.

NRK P3 skal speile og definere ung kultur hver dag. Dette gjør vi gjennom variert, ny musikk og det varierte programtilbudet vårt, som spenner fra seksualopplysningsprogrammet Juntafil til metalprogrammet Pyro. Av og til er det hårfine grenser mellom hva folk opplever som ”innafor” og hva som ikke er det. Om vi i NRK skulle ha definerte grenser og regler for hva vi publiserer, ville vi fått en konform og lite utviklende statskanal.

Det finnes ingen entydige svar på om det er riktig eller galt å spille en låt som inneholder ordet ”fag”, men jeg opplever at folk benytter seg av en langt kraftigere lupe når vi står overfor en norsk tekst. Reaksjonene og debatten rundt låten vil kanskje være med på å gjøre den kommende ambassadøren Kaveh og den norske hiphopscenen mer bevisst sin språkbruk i fremtiden.