Ludvig Løkholm Lewin møter Erling Havnå (Foto: Kim Erlandsen, NRK)

Bolebyen Arendal

Av Ludvig Løkholm Lewin
Last ned dokumentaren
Størrelse: 76,7mb
Lengde: 33:30
Last ned

 
Publisert 09.02.2012
I mange år har Arendal hatt et slitsomt rykte på seg for å være en by preget av mye slåssing.
På folkemunne blir byen bare kalt “bankedubyen”, etter det lokale uttrykket “e skal banke du”. Dokumentarist Ludvig Løkholm Lewin lurer på hva som gjør at akkurat Arendal er så plaget med harde slagsmål og slåsseglade jenter og gutter.
Han drar derfor til Arendal for å løse mysteriet om den mørke sida av den vakre sørlandsbyen. I fitnessmiljøet finner han det han leter etter. I sentrale posisjoner finner han folk som kaster vektere i frysere, folk som slåss for prestisje, og ikke minst mannen som kanskje startet det hele: “Sleggemannen” Erling Havnå fra Nokas-ranet.
Sitat start
Det er Arendal. Det er bare sånn.
Sitat slutt


 

-Jeg er en stor motstander av vold

Dokumentaren om slåssemiljøet i Arendal førte reporter Ludvig Løkholm Lewin til Erling Havnås fengselsscelle. Teorien som førte ham dit handler om at slåssinga i byen har sine røtter tilbake til kampsportmiljøet som vokste fram på slutten av 80-tallet. Der hadde “sleggemannen” en sentral posisjon. Selv avviser Havnå at han er en del av opphavet for byens kallenavn ”bankedubyen”. Likevel er ikke Havnå mannen som trekker seg først fra en slåsskamp.

Flaks de gangene det går bra

- Jeg er en stor motstander av vold, så at folk plages og er redde for blind vold er veldig synd. Folk som har jævlig lyst til å slåss må for all del slåss med hverandre, men la andre folk være i fred. Jeg håper det kallenavnet er overdrevet, for jeg er ingen tilhenger av slåssing på byen. Det er jo flaks de gangene det går bra, sier Havnå.

- Vil du ha æren for at Arendal blir kalt ”bankedubyen” i dag?
- Nei, det vil jeg ikke ha. Det ville i så fall vært pinlig. Jeg har jo spredt holdninger om det motsatte, men man må jo få lov til å forsvare seg. Holdninger om at man ikke bør backe ut synes jeg er bra, forteller Erling Havnå til reporter Ludvig Løkholm Lewin.

Opphav i kickboksermiljøet

Lewin skjønte tidlig at Havnå kom til å spille en viktig rolle i dokumentaren hans, da det var liten tvil om at Havnå hadde satt sitt tydelige preg på Arendal med kickbokserklubben han startet på 80-tallet.


“Du bør helst like smerte”


- Det er en vanlig teori i Arendal som går ut på at mye av den mentaliteten rundt slåssinga i

Klikk for å høre og se Ludvigs møte med Erling Havnå. Foto: Kim Erlandsen, NRK

Arendal i dag har et slags opphav i Erling Havnå og det kickboksermiljøet han startet på 80-tallet, forteller Ludvig.

Havnå er i dag Norges høyest graderte kickbokser med sort belte 5. grad. Han vant sølv i kickboksing i EM i 1979, gull i EM i 1980, og sølv i VM i 1991.

Slosseglade sørlandsgutter

Da Ludvig dro til Arendal fikk han selv se hvordan slåsseglade sørlandsgutter oppførte seg på byen. Han forteller at mange er i god form. De trener mye, og de trener kampsport. De guttene som var brautende på byen hadde en fightermentalitet. De skulle ikke lage bråk, men de skulle heller ikke trekke seg unna hvis noe oppstod.
I dokumentaren intervjuer Lewin en dørvakt som tidligere har drevet med anabole steroider, og som har god kjennskap til hvordan det harde miljøet i Arendal utarter seg.
- Jeg håper folk slåss fordi folk er ordentlig sinna og føler seg urettferdig behandla, men sånn er virkelig ikke gatemiljøet i Arendal.

Etter 15 år i døra er det klart at slåssinga er rein prestisje, forteller dørvakta Kjell Robin Larsen.

-Lo da jeg leste brevet ditt

Å treffe en av Norges mest beryktede kriminelle er ikke hverdagskost for en P3-reporter. Etter Havnå ble idømt 16 år fengselsstraff i 2006 er han vant til besøk av journalister i fengsel. Men de aller fleste vil snakke om helt andre ting enn hans lidenskapelige forhold til trening og hans meritter som kickbokser. Kanskje var dette en av grunnene til at Ludvig gikk ut av fengselscella med et lettet sukk.
- Jeg hadde forberedt noen oppvarmingsspørsmål på starten sånn at samtalen skulle gli greit, men det var overhodet ikke noe problem. Han var utrolig hyggelig og imøtekommende. ”Du er den første journalisten som kontakter meg om noe annet enn Nokas. Jeg lo da jeg leste brevet ditt. Vanligvis er jeg Nokas -Erling – helt til jeg prater med folk, da er jeg kickbokser – Erling”, sa han til meg, forteller Ludvig.

BylinebildeMaria Laila Lindberg
maria.laila.lindberg@nrk.no



Lydklipp
Kampsporthistorie for spesielt intresserte
Norges høyest graderte kickbokser mimrer over sportens spede barndom
Last ned lydklippet
Størrelse: 10,2mb
Lengde: 10:55
Last ned



Lydklipp
Treningsguide for to kvadratmeter
Erling Havnå mener at en celle inneholder alt man trenger for å få god og allsidig trening.
Last ned lydklippet
Størrelse: 7mb
Lengde: 07:38
Last ned


 
Dundundun

- Her slåss det

Kjell Robin Larsen, som har 15-års erfaring som dørvakt, vet hva han snakker om. Og han har selv delt ut noen av slagene i Arendal. Noe den tidligere boleren er veldig lite stolt av.

Foto: Jonas Jeremiassen Tomter, NRK

Sitat start
Når jeg hører på meg selv har jeg lyst til å kaste opp. Men jeg syns fakta må ut.
Sitat slutt

 
Dundundun

Kristian (18) ble slått ihjel

Sitat start
-Det rant blod ut av munnen og nesa på han, så da skjønte jeg det var ganske ille.
Sitat slutt
Kristian Hjeltnes (Foto: Privat)

Kristian Hjeltnes (Foto: Privat)

OSLO/Hallo P3: Sommeren 2005 drar Kristian på fest i nabolaget, for å så ta en tur på byen. Den uskyldige byturen får en brutal vending når Kristian uprovosert blir slått ned utenfor utestedet “Rødt kort” i Oslo.

Etter 14 dager i koma dør Kristian, bare 18 år gammel.

Hør kameraten og foreldrene fortelle i lydklippene under.


Lydklipp
Hør kameraten fortelle hva som skjedde
-Det rant blod ut av munnen og nesa på han, så da skjønte jeg det var ganske ille.
Last ned lydklippet
Størrelse: 3mb
Lengde: 03:22
Last ned



Lydklipp
Hør foreldrene fortelle
- Han må leve dette resten av livet, at han har drept en kar..
Last ned lydklippet
Størrelse: 3mb
Lengde: 03:22
Last ned

Dundundun

 

Fakta om Arendal (Illustrasjon: Martin Aas, NRK / Arendal Turistkontor)

Fakta om Arendal (Illustrasjon: Martin Aas, NRK / Arendal Turistkontor)

Skillelinje

P3 Dokumentar på podkast

Alle våre radiodokumentarer kan lastes ned som podkast, slik at du kan lytte på dem når du vil – og hvor du vil. Abonner på våre podkaster enten via Itunes eller via RSS:

iTunesRSS

(NB! Musikken som brukes i våre dokumentarer er ikke med i podkastversjonene pga. rettigheter. Fullversjonene – slik de blir sendt på radioen – kan du laste ned manuelt på toppen av siden som mp3-fil eller strømme direkte)

Skillelinje

Tags: , , , , ,

Del "Bolebyen Arendal"
 
  • Ovechrister_

    Litt stor FAIL her… Bakrunnsbilde av “Om Arendal” er et bilde fra Tvedestrand havn! 

    • Martin

      Du har helt rett Ovechrister_. Jeg ble blendet av skjærgårdsidyllen og stolte blindt på at Arendal Turistkontor leverte bilder fra Arendal. Men så feil kan man ta. Det var på ingen måte meningen å fornærme noen :P

      Jeg har bytta bilde nå. Riktig?

    • Rita, Froland

      Det er Arendal. Ser du Arendal Maritime oppå heia foran Vakttårnheia, Langbrygga, Kastellveien med kjente hus?

      • Jhbjhbjhbjhb

        ser du hva martin har skrivd?

    • Rita, Froland

      Det er Arendal. Ser du Arendal Maritime oppå heia foran Vakttårnheia, Langbrygga, Kastellveien med kjente hus?

    • Arne Dahl

      Eh… Nei, det er Pollen i Arendal.

      • Anonym

        De byttet bildet fra Tvedestrand til Arendal for 20 timer siden. D`må lese hva Martin skriver vettu.

  • Anwar Bitar

    Sjekk ut Rockebandet Ændal! ;)

    http://rockebandet.com 

  • Somme66

    “Folk i Arendal hater Kristiansand”
    haha vi hater også Arendal,liten møkka by!

    • Ændals frøken

       Seriøst, litt tragisk kanskje? Bare fordi et par stk i Ændal har noe imot noen i Kr.sand betyr jo ikkje det at byene ska gå imot hverandre.
      Folk må seriøst skaffe sæ en hobby!

    • http://twitter.com/mathiasatan mathias

      kompis, det stemmer ikke.

    • http://pappmaskin.no Morten Skogly

      Bare fint med litt vennskapelig hat :) Er selv fra Brønnøysund som en periode hadde et noe anstrengt forhold til nabobyen Sandnessjøen, og omvendt. Men vi er venner nå, tror jeg, bare de holder seg unna damene våre. Og vi slår dem i fotball. :)

      • http://twitter.com/Komanson wasadu-de

        De damene deres er over gjennomsnittet glad i storbyfolk…. Ikke vær redd for gutta fra sandnessjøen…..

  • Kjelli

    er vel deg som failer her gøbben. er arendal det, ser du ikke strømsbu bak der? noob.

    • Ovechrister_

      De har bytta nå Gøbben! Var Tved.. tidligere

      • Kjelli

        My bad! så feil!

  • http://twitter.com/lostartistic Erlend

    WOW! Har ikke vært i Arendal siden starten av 2000, men hadde aldri trodd dette. Det er jo en så idyllisk by. Bolefolk er så amper…

  • Anonym

    Politimester Kroooogsta!? Nå må du få se og rydde opp her I denna jævla byen med tullinger. FOR HELVETE!

  • Ovechrister_

    Martin: 
    Jeg er slett ikke fornærma :) Er fra Tvedestrand selv. 
    Heller de fra Ændal som hadde blitt fornærma. 
    Jepsi Pepsi, nå e det riktig :)  

  • Alek

    det er jo arendal da tosk !

    • Trym Arne

      Lær deg og lese da…

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=676126549 Marianne Jacobsen

    haha.. slossbyen på sitt beste det.. Slagsmåla har økt i takt med at komunen og div. ØDELEGGER vår skjærgårdsidyliske by.. Gamle rutebilen er borte og DET var et av trekkplasterene vi hadde.. Det er blitt erstattet med enda større bygninger som begraver vår flotte by, noe som har gjort at folk ikke lenger koser seg i Arendal.. Mange tar heller turen andre veier på sommerstid.. Nå vil jo og båtracet forsvinne fra byen og da vil enda en del av kulturhistorien og trekkplasteret bukke under for planene til fylket og komunen.. jadda.. Komunen TROR dem gjor dette for det beste for Arendal by.. og tror dem kan konkurere mot Kr.sand. legger ut spørreundersøkelser om div. ting dem har planer om, later som om dem bryr seg om hva befolkningen mener , men om 90% av befolkningen sier NEI ja hva skjer da??? joda komunen bygger på ENDA mere..Hva med å bygge en bypark for folket?? grønn og fin park der folk kan mate ender , ha piknikk , løpe å kose seg??  Det er ET av ønskene Vi fra Arendal ønsker.. men skjer det?? NEI.. Hva med å bygge en plass der hundeeigere kan ta med hunden , slippe den, å la den møte andre?? NEIDA..  Nei takk og lov for at vi har stoa sier jeg.. reiser heller dit å handler enn å kjøre ned i suppa.. 
    Arendal “by” er en plass jeg KUN reiser til om jeg MÅ nå..
    TUSEN TAKK FOR AT DERE HAR ØDELAGT BYEN VÅR.. !!!!! 

    • Tvvv

      Å gamle rutebilen ble bygd i 1962. Ikke akkurat gammelt.

    • http://twitter.com/Komanson wasadu-de

      Nydelig med Nymo verft i Eydehavn, som Arendalittene er så stolt av.. Et skipsverft innaskjærs i en sommeridyll.. 

      Hvordan er Arendal utenom sommeren? Stort sett polske malere og sveisere?

  • Marita.

    JEG ELSKER ARENDAL! DET VIL ALLTID VÆRE BYEN <3 

    • Anonym

      oslo ruller 

      • Anonym

        Jepp oschlo ruller ( dobbeLL ) rett i dass. Fuckings drittby

  • Anonym

    Arendal hater Kr.s. fordi Kr.s. som resten av verden, forholder seg likegyldig til Arendal.

    • ÆNDAL

       nei det er bare den satans dialekta

    • http://www.facebook.com/renate.b.andersen Renate Brekkemoen Andersen

      er d så rart da.. jeg er fra arendal. jeg har ikke en dritt i mot krsand.. 
      å holder meg meeeget likegyldig til d som kunne vært sørlandets fineste by….

  • yay

    Har et lite inntrykk at enkelte innfødte arendalitter kan minne litt om Texas i usa… samme merkelige dialekt til sammen med en merkelig oppførsel men bare de kan se på seg selv som kongene overalt! Mens kristiansand liksom holder seg på linje med resten av verden :) Merkelige greier…

    • Howdy

      Hehe..det er jammen me sant :) Ikkje tenkt på. Men jeg ser noe av”Bonanza” her ja. Howdy! = Ja vel!

      • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

        Kanskje vil vi om 20 år sitte i sofaen i bakrus og kikke på “Arendal” på dag-TV?

  • blæ

    hm? Stemmer ikke…er ikke mer vold i Arendal enn det er i andre byer på samme størrelse. Jeg har forresten ikke noe imot halvdansker(Kristiansandere). Til slutt; det finnes personer som trener rent, også i ændal.

    • http://www.facebook.com/renate.b.andersen Renate Brekkemoen Andersen

      haha jo er mere vold der en andre plasser.. bodd kunn i arendal du? bodd i arendal å bergen å arendal slår bergen en god omgang til tider….
      men ja d er ikke fult av bolere i arendal lengre som d var før.. den er jeg helt enig i…

      • STENG BYEN SENERE!

         Har vell bodd i Arendal store deler av livet, men har også bodd i Kristiansand og Mandal, og kan trygt si at Kristiansand ikke er noe bedre.. Det er en mye mindre by, med et par felles samle steder når utestedene stenger, vet ikke om du noen gang har vært på et annet utested enn det samme gamle hver helg.. men det samles forskjellige folk på forskjellige steder, og stort sett går det veldig greit, helt til døren stenges… Taxi, Happy Time, stort sett hele kirkegata og havnegata blir til en stor mølje med alt for mange personer fortsatt på rus opptur (STENG KL 4), store gjeng mentaliteter blandt venner og forskjellige typer folk skaper eller kan skape kaos..

  • Anonym

    ok

  • Anonym

    når ble arendal nevnt da

  • Anonym

    Voks opp.

  • Thomas

    Jaja… Dette blir beskrevet lyrisk av et av NRK Urørt’s mest polulære band : “Rockebandet Ændal”! -  http://rockebandet.com – No more, noe less…  Dette er sannheten!

  • Terje

    All denne meningsløse elendigheten hadde vi sluppet i et nasjonalsosialistisk samfunn. Da hadde vi kanskje istedet fått oppleve at sinnet og slåsskreftene hadde vært kanalisert inn i et rett spor, og at disse slåsskjempene hadde knocket ned alle de landssvikerne som har styrt Norge de siste 67 år. Sammen med bakmennene deres.

    • Grufulltsnill

      IDIOT

      • Terje

        Jeg rørte visst noe ved deg, ikke sant, argumentløse undermåler?

        • http://twitter.com/Komanson wasadu-de

          Høres ut som du deler ideologien til han 
          Adolf…….

          • Terje

            Ja. men hva er galt med det? Feil side vant krigen, det skal du i sannhet smertefullt få merke innen 20 år (hvis du er så treg at du ikke forlensgt har skjønt det). 

            • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

              Ja, som Morten Skogly påkekte: Dette er vel ikke helt stedet for å diskutere WWII?

              Men er du hypp på en dokumentar om kontrafaktisk historieskriving – eller om ting som var fett med NS, Hitler og nazisme – så er vi jo åpne for det.

              (Så lenge du legger deg på et saklig nivå, og kommer med innspill som er hakket bedre enn “Jeg rørte visst noe ved deg, ikke sant, argumentløse undermåler?)

      • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

        Come on, la oss slippe slenging av skjellsord til hverandre her da.

    • Anonym

      Du mener brunskjorter som tenner på homser, jøder og sigøynere? Det var ikke er reflektert periode i Europas historie. Fra 1937 til 1945 kostet dette 60-70 millioner mennesker livet

      • Terje

        Det er løgn. Du er hjernevasket av krigens seierherrer.Jødene har derimot slaktet, sultet til døde, nakkeskudd-myrdet, etnisk renset og brannbombet 150 millioner (hovedsaklig av den hvite rase) de siste 100 år.

        Ifølge den offisielle historieskrivning ble Europa i 1945 ved det nasjonalsosialistiske tyske styres fall befridd fra voldsherredømme og barbari, og velsignet med fred og rettferdig behandling av alle mennesker. “Frigjøringen” kalles denne overgang: vi fikk vår frihet tilbake, lov og rett ble gjenopprettet, Europas folk fikk på ny et sivilisert og humant styre, valgt av folkene selv. Utvilsomt så det store flertall av europeere slik på det. NSerne hadde regjert Tyskland i bare 12 år, og i alle andre europeiske land var de kun kjent som en militær okkupasjonsmakt. Så lenge NS hadde makten raste krig; da de forsvant kom freden. Altså var det ikke vanskelig å oppdra den jevne mann til å tenke at “nazisme” betydde hat og aggresjon. Da jødene og deres allierte hadde vunnet krigen, kunne de i ro og mak skrive historien slik at dette syn ble sveiset fast og foreviget. Ikke bare fikk NS-Tyskland lov til å opptre som alle europeiske folks bølle og overfallsmann, men man toppet propagandaen med industrielt massedrap på “Guds utvalgte folk”, det velkjente “holocaust”.

        • http://pappmaskin.no Morten Skogly

          Dette er jo ganske off topic når det gjelder denne dokumentaren Terje, er du sikker på at du er på rett plass med meningene dine? Er ekstremt lite fan av folk som troller i kommentarfelt generelt, og spesielt lite fan av folk som forfekter nazisme.

          Men for å forsøke å spore denne tråden inn på rett spor igjen: Er du fra Arendal eller omegn Terje? Er det mange der som tenker som deg? Det kunne jo evt vært tema for en kommende P3 Dokumentar?

    • Anonym

      Du mener brunskjorter som tenner på homser, jøder og sigøynere? Det var ikke er reflektert periode i Europas historie. Fra 1937 til 1945 kostet dette 60-70 millioner mennesker livet

  • Gaffeltrucksforfred

    Terje:
     ingenting i denne reportasjen omhandler meningsløs elendighet .elendighet er det jo du og dine meningsfeller som snakker om .Ingen andre
    hvorfor det tro?

    • Terje

      Næææææhhhh….. litt av en logikk, du skulle hatt dophode-prisen. Og slåssing er jo gode greier det, ikke sant? Da er det jo tydelig at dette er helt vanlig i din begredelige verden.

      • Gaffeltrucksforfred

        hehe..du kan jo ikke referere til saken du kommenterer en gang. 

  • Vært der..

    Mange ting som aldri blir tatt opp her, blant annet at Kjell robin har foret gutter helt ned i 15-16 års alderen opp igjennom med steroider for å dekke sine egene utgifter med steroidebruken, så han har nok en stor skyld i miljøet! Det er noe som aldri kommer frem når han snakker om steroider og seg selv i media. Greit han har ødelagt sitt eget liv, men han har nok klart det med mange andre å.  Han var aldri en av de best trente å sprekeste i byen på den tiden, kan sikkert nevne 10 stk som var “bøsere” en han, men han er den eneste som ønsker PR og stå frem…Cola og pepper sammen med steroider er ofte en dårlig kombinasjon. Det er nok en viktig faktor.

  • Vært der..

    Mange ting som aldri blir tatt opp her, blant annet at Kjell robin har foret gutter helt ned i 15-16 års alderen opp igjennom med steroider for å dekke sine egene utgifter med steroidebruken, så han har nok en stor skyld i miljøet! Det er noe som aldri kommer frem når han snakker om steroider og seg selv i media. Greit han har ødelagt sitt eget liv, men han har nok klart det med mange andre å.  Han var aldri en av de best trente å sprekeste i byen på den tiden, kan sikkert nevne 10 stk som var “bøsere” en han, men han er den eneste som ønsker PR og stå frem…Cola og pepper sammen med steroider er ofte en dårlig kombinasjon. Det er nok en viktig faktor.

  • Bobby Nipple

    Vel, du sa det nok rett, -kanskje er det for mange idioter. Alle sammen er jo som guttunger i en pissekonkuranse. -med nesa full av pepper

  • Ludvig Løkholm Lewin

    Ble intervjua av Sørlandssendinga i formiddag. De spurte om jeg ikke var redd for å trampe på Arendals selvtillit på samme måte som Lillelørdag gjorde en gang i tiden.
    Svaret er selvfølgelig nei, Arendal er en fin og trygg by, men noen få lager bråk og det er dem programmet handler om. Den store majoriteten som har vett nok til å oppføre seg ordentlig, har sikkert vett nok til ikke å ta seg nær av dokumentaren heller.
    Hva tenker dere som bor der, blir dere fornærma?

    • http://www.facebook.com/renate.b.andersen Renate Brekkemoen Andersen

      jeg blir ikke fornermet å tar det heller ikke personlig.. men er sant som d sier alle er ikke sånn i den byen.. les inlegget mitt oppi toppen her å se hva jeg har å si om byen =P jeg er født å oppvokst der å har sett lit av hvert hehe..

    • Jjjj

      ja

  • Kjeila

    Er dette en ny programserie? Håper det. Sinnsykt kult!

    • Anonym

      Jepp! Hver uke legger vi ut en ny dokumentar her på http://P3.no/dokumentar og hver søndag kl 09:03 sendes den på lufta i sin helhet på NRK P3.

  • Anonym

    hvis begge vet hvordan man slåss og driver med fari play er ikke skader så mye problem, man sparker ikke noen i hodet mens de ligger ned eller andre ting som er skadelig

    • http://twitter.com/Komanson wasadu-de

      Problemet er at noen gjør det… Bolere kompanserer for ett eller annet, sånn er det.. Desverrer er dørvaktjobber perfekt for dem, for da får dem “kose” seg litt på jobb.. Seff er det mange koselige dørvakter, men det er noen utskudd der og akkurat som i politiet..

      Man må¨være spesiellt skrudd sammen, for å gå inn i et yrke som har uvanlige arbeidstider, som kan utsette deg for fare, og attpåtil være elendig betalt..

  • Glinsegutt

    Jeg skal kjøre Erling Havnås “prison workout” frem til sommeren. Så blir det sommerferie i Arendal og jeg skal faen ikke gå av fortauet for 42697 idioter!

  • Aovaardal

    skrytepave

  • Anonym

    ok

  • O. T.

    Dette er skikkelig gull. P3 har gjort to veldig smarte ting her:

    1: begynt med dokumentar. Det egner seg tross alt best på radio!
    2: fått Ludvig til å lage dokumentar. Alt han lagde i banden tydet på at han er på sitt beste når han får god tid.

    Og for noen intervjuobjekter! Mer intervjuer med tunge kriminelle, takk!

  • Pingback: Hallo P3 » Voldens verste konsekvens

  • http://www.facebook.com/renate.b.andersen Renate Brekkemoen Andersen

    er ikke bole folka som sloss folkens er nå få igjenn av de i byen nå men….. d er igrunn de som ruser seg eller drikker heftig for mye.. flyttet fra den dritt byen nettop for de man ikke kan gå fredlig å ha d gøy, uten at en nuuub skal komme der å si skal e banke du ellå.. så er man i gang.. d er rett å slett tragisk skammer meg over den byen jeg… blir kvalm av at folk har så lite  respekt for menneske liv at de bare kjører på vettu..
    dessuten skulle skjenke loven vert endret.. åpent lengre, som i budapest… for da drar ikke alle hjem samtidig, ergo ikke en klynge med aper som får lyst å slåss. kan ikke folk bli litt mere intelligent å heller bruke kjeften. men er vel d som e problemet, de har vel fått slått alle hjerne sellene  ut av huet… vet jeg sikkert gjør mange forbanna med dette innlegget, men helt seriøst føler du deg truffet så burde du tenke deg om to ganger. hvis man apsolutt må sloss begynn med kampsport å sloss der istedenfor på gata. du vil ikke ende opp i fengsel for de du drepte en fyr/jente bare for de du fikk lyst å dra til noen.. å legger du igjenn en frekk komentar her pga d jeg har skrevet så beviser du bare poenget mitt.. vær ydmyk bry deg om folk. tror ikke du hadde synes  d hadde vært kult om d var din egen søster/bror som døde pga arendals dumskap… bruk huet å kjeften ikke kyttnever å ølglass…….
    å for å få klarhet i en ting frykt er ikke respekt.. d er HAT.. så hvis du tror du får respekt av å slå folk tar du feil.. 

  • http://www.facebook.com/renate.b.andersen Renate Brekkemoen Andersen

    er ikke bole folka som sloss folkens er nå få igjenn av de i byen nå men….. d er igrunn de som ruser seg eller drikker heftig for mye.. flyttet fra den dritt byen nettop for de man ikke kan gå fredlig å ha d gøy, uten at en nuuub skal komme der å si skal e banke du ellå.. så er man i gang.. d er rett å slett tragisk skammer meg over den byen jeg… blir kvalm av at folk har så lite  respekt for menneske liv at de bare kjører på vettu..dessuten skulle skjenke loven vert endret.. åpent lengre, som i budapest… for da drar ikke alle hjem samtidig, ergo ikke en klynge med aper som får lyst å slåss. kan ikke folk bli litt mere intelligent å heller bruke kjeften. men er vel d som e problemet, de har vel fått slått alle hjerne sellene  ut av huet… vet jeg sikkert gjør mange forbanna med dette innlegget, men helt seriøst føler du deg truffet så burde du tenke deg om to ganger. hvis man apsolutt må sloss begynn med kampsport å sloss der istedenfor på gata. du vil ikke ende opp i fengsel for de du drepte en fyr/jente bare for de du fikk lyst å dra til noen.. å legger du igjenn en frekk komentar her pga d jeg har skrevet så beviser du bare poenget mitt.. vær ydmyk bry deg om folk. tror ikke du hadde synes  d hadde vært kult om d var din egen søster/bror som døde pga arendals dumskap… bruk huet å kjeften ikke kyttnever å ølglass…….
    å for å få klarhet i en ting frykt er ikke respekt.. d er HAT.. så hvis du tror du får respekt av å slå folk tar du feil.. 

  • Pingback: Bolebyen Arendal | SportSquare

  • Pingback: p3.no » Hør P3dokumentarene

  • http://www.facebook.com/DrKnockout Einar Popeye Hodt

    Javel.

  • Aaa

    vi sier IKKE “JAVEL” når vi hilser på hverandre!Molendinger sier “hei på du”,og vi andre sier “Go’dagen du”.”javel” sier de i støgge Kristiansand!dårlig dokumentar med masse faktafeil og jeg kjenner IKKE igjen byen min.skjerpings!

  • Anonym

    Arendal er en mangfoldig liten by som alle andre byer. Du har snille, kloke og kule mennesker, og brautende tullinger som sloss. Men i Tvedestrand derimot….der er de volds-psychoer alle mann :p

    Kjenner faktisk till Erling fra bowlingen. Fikk ikke følelsen av at han var noen bråkegutt på byen. Han virket mere interessert i å lære folk om selvbeherskelse, kontroll og kickboksing. Kom som et sjokk da jeg fikk høre at han var en av NOKAS ranerne. Men ethvert menneske har hele mennesket i seg. Også de uforstålige valgene.

  • papii concrete

    Ganske påfallende at hu dama sier hun har hørt, lest og blitt fortalt nok.. Men hun har altså ikke sett noe.. 

  • http://www.facebook.com/sten.e.moe Sten E. Moe

    Et annet bilde av Arendal: http://www.4800.no 

  • Pingback: Employee Monitoring

  • Pingback: Echelon Alexandra

  • Pingback: clonazepam

  • Anonym

    Hva er galt med å gå av veien for en slosskamp?
    Skulle til Pollen med venner etter fest hjemme. Jeg og to andre gikk noen meter i forveien av et tjuetalls venner som kom etter oss i det vi tok snarveien gjennom et smug. Der stod det to lokale helter, hvorav den ene spør meg: -Skaduha bank ellå?
    -Eh, nei, takk. Det går bra det, svarte jeg og gikk videre…

  • Pingback: P3 Dokumentar – Rich media historiefortelling på nett | Pappmaskin.no