De uønskede

De uønskede

Av Nareas Sae-Khow
Last ned dokumentaren
Størrelse: 84mb
Lengde: 36:48
Last ned

 
Publisert 16.05.2012
E ksakt hvor mange vet ingen.
Men de er her iblant oss.

Som spøkelser fanget mellom to verdener. Det er snakk om tusener som oppholder seg ulovlig i Norge akkurat nå.

Uten bekreftede identiteter.
Uten rettigheter.

Mange er asylsøkere som har flyktet hit i håp om et nytt liv og nye muligheter, men som nå har fastnet i en slags limbo – et sted mellom himmel og helvete.

Slike som Sediqullah Qarizada fra Afghanistan, Gedion Malese fra Etiopia og Mohamed Ganam fra Palestina.

De er her fortsatt, selv om de har fått endelig avslag og egentlig er utvist fra Norge. Hvorfor nekter de å reise? De risikerer jo å bli vekket av politiet hver eneste morgen, og tvangsreturnert likevel. Hvordan klarer man å leve et liv som dette – i flere måneder, i flere år?

Dette er historien om ikke å bli trodd.
Om å være uønsket.

Sitat start
Det er bare håpet vi har igjen. Ikke noe mer.
Sitat slutt



 

Et endelig avslag

Sediqullah Qarizada har vært utvist fra Norge i flere måneder. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Sediqullah Qarizada (26-30?) fra Afghanistan

Som mange andre papirløse asylsøkere så er det usikkerhet rundt hans alder. Han mener han er 26, UDI mener han er 30. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Ventetid

Sediq i hans rom på asylmottaket i Moelv. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

- Det blir mye røyking.

Ringsaker statlige mottak i Moelv. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

- Jeg har en trang til å hjelpe.

Claudia Reppen (34) er sterkt engasjert i hvordan asylsøkerne blir behandlet i Norge. Hun har selv flyttet hit fra Canada, og har meksikanske røtter. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Utsatt for tortur

Abdiazis Farah (28) på mottaket viser bilder av hans kropp. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

- Jeg vil ikke tilbake. Jeg er redd.

- Kan du hjelpe meg til å overtale UDI? spør Abdiazis. Som mange andre har ogsa han fått avslag. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Fra Ogaden i det østlige Etiopia

Siden slutten av 1980-tallet har det vært gerilja-aktivitet mot de etiopiske myndighetene der. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

En appell

Abdiaziz ba oss å publisere dette brevet som han skrev og fikk oversatt til engelsk. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Fått trusler

Dawit Wasihun Lakew og Fikrie Zelekew Zenebe i Den etiopiske foreningen i Norge viser oss hvordan de skal ha blitt overvåket av etiopiske myndigheter på norsk jord. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

- Det er agenter som kartelegger oss her.

Fikrie er politisk aktiv i Norge, og vet at bl.a. hans aktiviteter blir fulgt nøye med av personer som spiller på lag med det etiopiske regimet. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

- Vi kjemper for demokrati i vårt hjemland.

Dawit er en av mange eksiletiopiere som demonstrerer og aksjonerer i Norge. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Gedion Malese (26) fra Etiopia

Kom hit som 17-åring i 2003. Rakk å gå to år på videregående skole før han fikk avslag. Siden har han arbeidet og betalt skatt. Nå tvangsreturneres han kanskje, Norge har ingått en omstridt returavtale med Etiopia. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Høygravid og uten oppholdstillatelse

- Jeg har termin 28. mai, forteller Meetii (28). Hun og hennes mann er nervøse for hva som vil skje videre. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Sara (43) fra Etiopia

Kom hit som flyktning fra Etiopia for over ti år siden. Er fortsatt her. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

- Jeg ber mye.

- Hver dag leser jeg bibelen. Jesus vil komme og redde meg en dag, forteller Sara. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Vil ikke tenke på sine barn

- Jeg klarer det ikke. Da begynner jeg bare å gråte, sier Sara (43). Hun har ingen anelse om hva de gjør, og hvor de er nå.

Får hjelp til å overlever

Venner (som har fått oppholdstillatelse) hjelper Sara (43) med både leie og mat. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Mohamed Ganam (26) fra Gaza

- Vi er mennesker som vil bidra, og som alle har flyktet fra bomber og granater. Hvorfor kan vi ikke få bli? (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Den første palestinske flyktningleiren utenfor Midtøsten

Gutta i teltleiren ved Jakobkirka i Oslo har protestert i over et år nå. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Ikke anerkjent som selvstendig stat

De palestinske flyktningene er ikke bare ulovlige (siden de alle har fått avslag på asylsøknadene) - men også statsløse. FN anerkjenner ikke Palestina. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

- Noen er allerede blitt tvangsreturnert.

Dette er alle de som har bodd her i Palestinaleiren. Noen av dem er allerede blitt deportert. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Nabo til kirken

Leiren er rett ved siden av kulturkirken Jakob i Hausmannsgate 14 i Oslo. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

- Jeg støtter leiren.

- Dette er bra folk, jeg bor i nærheten og stakk bare innom for å hjelpe til, forteller Lars. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Oppussing

Leiren ble revet i april pga. at avtalen med kommunen gikk ut. Nå er den på vei opp igjen. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Egentlig søppel

Brakkene som er blitt donert holder ikke akkurat høy standard. Men det holder i massevis. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

Politi + Palestina

Alle i Palestinaleiren er klar over at de når som helst kan bli hentet av politiet og deportert. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)

1 / 27


 

Ble jaktet på i Afghanistan

- D u må bare reise herfra sa de. Jeg spurte om hvorfor, for jeg hadde jo ingen lyst til å reise fra hjembyen min. Jo, du må det, svarte de. Hvis ikke så kan vi ikke hjelpe deg, kanskje din onkel dreper deg.

Sediqullah Qarizada (ca. 26-30, ingen eksakte opplysninger) forteller om hvorfor han flyktet fra byen Mazar-e Sharif, nord i Afghanistan. En historie som innholder alt fra en gal onkel, korrupt politi, et bilverksted og ISAF-soldater.

- Jeg hadde et verksted, og noen ganger hendte det at ISAF-styrkene kom innom for å få hjelp med sine dieselmotorer. Og fordi jeg hjalp dem så ble jeg beskyldt av folk i Mazar-e Sharif for “ikke å være muslim”, forteller Sediq.

Drept av onkelen?

- Til slutt anmeldte min egen onkel meg til politiet. Jeg ble slengt i fengsel, og de slo og sparket meg. Og de fortalte meg at jeg måtte forlate Mazar-e Sharif, hvis ikke ville jeg nok bli drept. Så jeg stakk til Kabul, men etter hvert så ble jeg fortalt av en venn at min onkel plutselig var i Kabul. Han hadde selv sett ham. Jeg var ikke lenger trygg i Kabul heller.

Det hører med til historien at onkelen også selv var politi. Og at denne onkelen under hele Sediqs oppvekst kom og banket ham visstnok. Sediq forteller om en oppvekst uten foreldre, moren døde i barnefødsel og faren da han var 11 år gammel. Sediq ble boende med sin bestemor.

Afghaneren Sediq ved Ringsaker asylmottak i Moelv. (Video: Nareas Sae-Khow, NRK / Musikk: Caduceus)

- Jeg vet jo ikke sikkert. Men det gikk jo rykter, og min bestemor fortalte det også. At det var onkelen som drepte min far, sier Sediq på gebrokkent engelsk.

Han tar en pause, kikker ned i koppen før han sukker og stirrer tomt inn i veggen fremfor seg. Sediq forteller om en god og snill far. Som hjalp alle. Han savner ham. Veldig.

Den søvnløse redselen

Hva var oddsen for det? At han én dag skulle havne her, i et lite mørkt rom med køyesenger i Moelv. I Hedmark. I Norge?

Men her er han. På Ringsaker statlige mottak, i en rød sofa med en matte av en hvit due hengende på veggen bak seg. En ung mann med svart hår, typisk kjekk med markante kinnbein og et lurt smil. Og røde øyne og tung pust. Urolig. Ventende.

For tre måneder fikk han et endelig avslag på sin asylsøknad, og tilbud om å reise tilbake frivillig. Noe som ikke er et alternativ for Sediq. Nå venter han bare på å bli tvangsreturnert.

- Jeg klarer ikke sove. Vandrer bare rundt om natten og røyker sigaretter. Sovnet vel litt rundt kl syv i morrest. Jeg klarer jo ikke tenke på noe annet enn på politiet. Kanskje henter de meg i dag, kanskje i morgen. Det er uutholdelig.

Etter mitt møte med Sediq på asylmottaket så får jeg opplyst at Sediq har flyktet videre til Sverige for å prøve søke asyl der – vel vitende om Dublin-samarbeidet, og at han dermed risikerer å bli sendt tilbake til Norge og deretter sendt rett ut av landet.

 

BylinebildeNareas Sae-Khow
nareas.sae-khow@nrk.no

Dundundun

 

Overvåket av agenter i Norge

Fikrie Zelekew Zenebe i Den etiopiske foreningen sendte dette brevet til politiet, som beskriver overvåking og trusler mot etiopere i Norge. (Foto & montasje: Nareas Sae-Khow, NRK)

 

- De har agenter her i Oslo. Jeg vet ikke eksakt hvem disse personene er, men jeg er sikker på at etiopiske myndigheter derimot vet eksakt hvem jeg er og hva jeg driver med. Og de liker det slettes ikke, at vi kritiserer regimet.

Gedion Malese (26) ser ut som en hvilken som helst ung fyr på gata i Oslo, med en blå NBA-caps og hengslete bukser. Forskjellen er bare at han ikke bare tror han er overvåket, han er skråsikker på det.

Og han er langt fra alene. Mange andre etiopiske flyktninger mener akkurat det samme. PST bekrefter at ti land driver ulovlig flyktningespionasje her i Norge.

- De etiopiske agentene som er her kan godt ha kommet hit forkledd som flyktninger, men de rapporterer tilbake til Etiopia, forteller Fikrie Zelekew Zenebe og Dawit Wasihun Lakew.

Kjemper for demokrati

Dawit og Fikrie sitter på kontoret til Den etiopiske foreningen i Norge og viser frem e-poster som de har fått tilsendt – med advarsler og anmodninger om å slutte med å spre feilinformasjon om Etiopia.

Disse er sendt fra ukjente personer direkte til bl.a. Dawit og Fikre – men med den etiopiske utenriksministeren, justisministeren, den etiopiske ambassaden i Stockholm og ambassaden i Brussel på kopi.

- Dette er rene trusler. De ønsker ikke at vi snakker nedsettende om regimet, sier Dawit.

- Det tar seg selvsagt dårlig ut internasjonalt når sånne som oss åpent demonstrerer mot myndighetene i Etiopia og aktivt kjemper for maktskifte og demokrati.

Den etiopiske foreningen i Norge arrangerer stadig demonstrasjoner og møter med eksilpolitikere som har flyktet, for nettopp å diskutere Meles Zenawi og hans regime.

Zenawi har sittet ved makten i 21 år i Etiopia, og da han var i Oslo oktober 2011 så ble Zenawi møtt med demonstrasjoner fra etiopiere i Norge.

- På grunn av vårt politiske engasjement så er det jo umulig for oss å returnere i dag. Det sier seg selv, sier Dawit og Fikre.

Det er ikke akkurat noen hemmelighet at Etiopia fengsler både brysomme opposisjonspolitikere og journalister. Men på tross av alt dette så ble en omstridt returavtale forhandlet frem mellom Norge og Etiopia.

Nå skal alle etiopiere som har fått endelig avslag på sine asylsøknader tvangsreturneres herfra.

Tvangsretur til et diktatur?

- Jeg er høygravid og har termin den 28. mai, forteller Meetii Kumela Qumbi (28).

- Og vi er livredde for å reise tilbake. Det går bare ikke.

Hun og hennes mann Dawit Abebe (32) bor nå i skjul hos noen venner, men har ingen anelse om hva de skal gjøre etter fødselen.

- Men får dere ikke lov til å føde på sykehuset her?

- Jo, men hva skal vi gjøre etterpå? Hvordan skal det gå med barnet?

Levd lenge i en rar gråsone

Meetii og Dawit har – som mange andre etiopere med avslag på asylsøknaden – aldri blitt tvangsreturnert. Tvert i mot så har de både arbeidet og betalt skatt i flere år. Men i 2012 ble det plutselig stopp.

- Vi får ikke lenger lov til å jobbe nå. Vi har ingen penger. Våre venner kan ikke hjelpe oss mye lengre, sier Meetii fortvilet.

Mange etiopiere har sendt klager på nytt til Utlendingsnemnda etter at returavtalen ble kjent, men ingen av de P3 Dokumentar snakker med har enda fått noen svar på disse.

- Jeg har ingen anelse om hva som nå skjer videre med oss. Men vi kan i hvert fall ikke reise tilbake, sier Meetii.

BylinebildeNareas Sae-Khow
nareas.sae-khow@nrk.no

 

Dundundun

 

Den vanskelige jobben

Loading the player ...

TV-reportasje i Lørdagsrevyen 10.12.11 av Øystein Solvang/Per Onsheim/Helle Westrum, NRK


- Det er svært sjeldent vi må bruke fysisk makt. Og som oftest er det ingen som løper vekk når vi kommer,
selv om det har forekommet. Vårt mål er at alt skal foregå på en god og ordentlig måte.

Avdelingsdirektør Snorre Øynes i Politiets utlendingsenhet (PU) har troppet opp på døren ved mange asylmottak og andre bopeler i Norge opp gjennom årene.

Det er PU som har det nasjonale ansvaret for å iverksette, koordinere og kvalitetssikre alle uttransporter av utlendinger som ikke har et lovlig opphold i Norge.

Øynes påpeker at politiet gjør alt de kan for at alt skal gå så smidig som mulig i disse situasjonene.

Motivasjonssamtaler i forkant

- Vi er opptatt av etikk og en verdig behandling av disse menneskene. Men det er jo ikke sånn at vi kommer helt uanmeldt. For når de har fått avslag på sine asylsøknader av UDI og UNE, har de blitt forklart at de har plikt til å reise frivillig fra Norge innen utreisefristen. I mange tilfeller har de også en motivasjonssamtale med UDI.

De som velger å ikke reise frivillig innen før fristen, vet at de før eller senere kan bli pågrepet og uttransportert av politiet. Men det er jo langt fra alle som gjør det. I fjor ble 4 744 personer tvangsreturnert av Politiets utlendingsenhet. En god del av disse er uttransporteringer til andre land i Europa pga. Dublin-samarbeidet.

Pr. 1. mai har 1 572 personer blitt sendt ut. Politiets utlendingsenhet er godt i rute for årets måltall på 4 600 får vi opplyst.

- Hva er det vanskeligste når dere kommer og skal hente folk?

- Når det er små barn inne i bildet. De skjønner ikke alltid hva som foregår. Jeg er jo selv barnefar og skjønner godt følelsene som er i sving når vi kommer. Spesielt hvis det er snakk om et trygt og lite lokalsamfunn hvor barna og familien har blitt godt integrert, forteller Øynes.

Bruker rutefly

Som oftest er det fly som blir brukt, vanlige rutefly. Det er litt av bakgrunnen for at politiet kommer så tidlig om morgenen.

De må rekke avgangene lenger ned i Europa for å kunne komme frem til Afghanistan, Irak, Nigeria eller andre sluttdestinasjoner.

Noen ganger chartres egne fly i samarbeid med andre nordiske land gjennom Frontex-samarbeidet.

- Vi prioriterer uttransporter av blant annet straffedømte, Dublin-saker, hastesaker og barnefamilier. Det er altså disse gruppene som blir raskest returnerte.

- Hvordan har det seg at mange tidligere asylsøkere har vært her i flere år uten å ha blitt tvangsreturnert?

- Politiet er avhengig å få avklart identiteten og reisedokument til hver enkelt, noe som kan være krevende. Ikke alle av disse personene vil samarbeide med oss, og når mottakerlandet ikke klarer å bekrefte eller akseptere en retur fra oss – ja, da kan ta det ta tid, forklarer avdelingsdirektøren.

BylinebildeNareas Sae-Khow
nareas.sae-khow@nrk.no

Dundundun

 

Lager film om flyktninger

 

Forfatter og regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen ble i helga tildelt Gullruten i kategorien “Beste tv-drama” for NRK-serien Taxi. Nå er Rolfsen i gang med et manus til spillefilm, og denne gangen vender regissøren blikket mot papirløse flyktninger, som må ty til kriminalitet for å overleve.

 

- Spenningshistorier egner seg bedre hvis det står noe på spill for karakterene. Vanlige nordmenn i Norge lever ganske problemløse liv, derfor er papirløse flyktninger veldig spennende som karakterer.

Regissøren har selv møtt papirløse flyktninger, og forteller om ulike skjebner.

- Det er lett å se på disse som én gruppe med mennesker, helt til man ser hvert individs unike liv, og ikke minst drømmene de har.

Individets fortelling

Rolfsen forklarer at ikke alle drømmer om å komme til Norge for å jobbe, men at alle drømmer om et godt liv.

- Jeg synes det er viktig å få frem de individuelle historiene som ligger bak. Optimismen hos den enkelte flyktning varierer, i liket med de forskjellige gradene av desperasjon.

- Det å være på jakt etter et bedre liv bør ikke bli sett ned på. Mange er klare over at de ikke har en rett til å bo et annet sted, men at de av humanitære årsaker kanskje burde fått det likevel.

Rolfsen sier at han personlig brenner for

 

temaet fordi det handler om mennesker, men at han ikke er en forkjemper for å åpne alle grenser for flyktninger.

- Det er et mer komplekst konfliktbilde, som handler om de generelle krig-, nød- og fattigdomsproblemene i verden. De færreste flykter fra sitt eget hjemland hvis de har mulighet til å leve og kose seg der.

- Noe av det mest interessante er å portrettere de som ikke nødvendigvis rømmer fra umiddelbar henrettelse hjemme, men som likevel jakter på et bedre liv.

- Handler om å overleve

Rolfsen understreker at filmmanuset er fiksjon, og at innspillingen av langfilmen har ønsket oppstart i 2013.

- Hva tenker du om at noen velger å livnære seg på kriminelt vis?

- Så lenge samfunnet ser på dette som én gruppe, vil det selvfølgelig skade omdømmet til de andre papirløse flyktningene. Hvilket imageproblem man gir sine kollegiale flyktninger står ikke i fokus, å være papirløs flyktning handler om å overleve, å være noe og å ha det bra.

Sitat start

Alle drømmer om et godt liv.

Ulrik Imtiaz Rolfsen. (Foto: SF Norge)

Ulrik Imtiaz Rolfsen. (Foto: SF Norge)


BylinebildeKatrine Opdahl
katrine.opdahl@nrk.no

Dundundun

Asylsøkerne som forsvinner

Hvert år forsvinner flere tusen asylsøkere fra mottakene rundt om i landet. For første gang har man forsket på hvem disse er.
Nyhets- og aktualitetsmagasinet Her og nå på NRK P1 sendte denne saken 9. mai 2012, laget av reporter Tone Nordahl:


Lydklipp
Hvem er asylsøkerne som forsvinner?
- De fleste er enslige menn, forteller forsker Jan-Paul Brekke.
Last ned lydklippet
Størrelse: 4,0mb
Lengde: 3:30
Last ned


Dundundun

 

Har protestert i over et år

Siden ifjor har flere av de palestinske flyktningene blitt deportert. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)


Ved en kirke i Oslo finnes den første palestinske flyktningleiren utenfor Midtøsten.

- Som asylsøker føler du deg totalt uønsket. I kontakten med myndighetene under asylprosessen så føler du det på kroppen. Men det er helt motsatt når man møter vanlige folk, de har tatt oss imot og hjulpet oss når vi har slitt som verst.

De statsløse

Mohamed Ganam (26) er en av et tyvetalls palestinske flyktningene som har overvintret i telt i Hausmannsgate 14 i Oslo, ved siden av Jakobkirken. Palestinaleiren er en over et år lang protest mot hvordan asylsøkere blir behandlet av den norske staten. Alle som bor her har fått avslag, og er i Norge uten lovlig oppholdstillatelse. I tillegg så er de også statsløse: FN anerkjenner nemlig ikke Palestina som en selvstendig stat.

- De norske myndighetene bryr seg ikke om hvorvidt vi trenger beskyttelse eller ikke. De vil bare ha oss vekk, vi er jo bare nummer og statistikk for dem.

Et annet mål med teltleiren, har vært å vise vanlige folk at det typiske bildet av late og kriminelle asylsøkere i media ikke nødvendigvis stemmer.

- Vi kom for å si og vise folk at vi ikke er avskum. Vi er utdannede folk som har flyktet fra krig og bomber for å redde våre liv. Alt vi ønsker oss er et trygt sted å bo. Vi ønsker å arbeide, bidra og integreres, sier Mohamed som selv er dataingeniør fra Gaza.

Et advokatfirma har nå meldt at de har tatt saken og sender omgjøringsbegjæringer til Utlendingsnemnda for alle de 22 beboerne i Palestinerleiren.

“Når jeg har valgt å engasjere meg i disse sakene, er det fordi norske myndigheter velger å sende tilbake mennesker som FNs høykommissær for flyktninger har ment ikke burde sendes tilbake. Dette handler om vårt engasjement for svakere stilte grupper”, sier advokat Øyvind Sterri i en uttalelse.

BylinebildeNareas Sae-Khow
nareas.sae-khow@nrk.no

 
Dundundun

Vinneren av livets lotteri

Claudia Reppen (34) er sterkt engasjert i hvordan asylsøkere behandles i Norge. (Foto: Nareas Sae-Khow, NRK)


Det er alltid noen på asylmottaket i Moelv som ikke skjønner hva som står i brevene fra UDI.
Flaks for dem at Claudia ofte er å finne der.

- Det kunne vært meg som ble født i Afghanistan, Irak eller Somalia. Jeg har bestemt meg for å støtte alle jeg kjenner her på mottaket, og virkelig gjøre det jeg kan for at de skal ha et godt liv mens de er her. Og selv om de nå havner i Kabul eller et annet sted til slutt, så skal de kunne tenke tilbake til tiden i Norge og huske på at det i hvert fall var én person som brydde seg om dem.

En trang til å hjelpe

Claudia Reppen (34) vil bare hjelpe til. Fordi hun vet hun er heldig. Derfor er hun ofte å finne i korridoren ved Ringsaker statlige mottak i Moelv på ettermiddagen. Det er kort vei hit fra ungdomsskolen på andre siden veien, der hun henger på dagtid. Som lærer.

- Livet er et lotteri, og jeg har vunnet det lotteriet. Jeg har så mye. Livet er så urettferdig. Så jeg føler at jeg må gjøre min del for å gjøre det litt mer rettferdig.

Selv flyttet hun hit for noen år siden, giftet seg med en nordmann og har ikke hatt noen problemer med oppholdstillatelse.

Sånn går det når man har pass fra Canada, et land som i likhet med Norge ruver på topplisten over hvor det er best å leve i verden.

Meksikanske røtter

Men med meksikanske røtter, så har hun god kjennskap til hvordan mange mennesker også strever også på det amerikanske kontinentet, i flyttestrømmen fra sør til nord. Fra fattigdom til nye muligheter.

-Jeg bruker mange timer på mottaket, men jeg betrakter det jo ikke som arbeid.

Claudia har de siste årene blitt godt kjent med blant andre Sediq (26) og Janagha (19) fra Afghanistan. Begge har fått endelig avslag på asylsøknaden, men Claudia prøver alt hun kan for å hjelpe dem med å få sine saker vurdert på nytt.

- Janagha er jo blitt en del av familien vår nå, og vi hadde gjerne adoptert ham om vi hadde fått lov til det av norske myndigheter.

Leter etter norsk soldat

- Og når det gjelder Sediq så har vi prøvd å få i gang en kampanje for å finne Reza, en norsk soldat som tjenestegjorde som tolk for ISAF-styrkene i Mazar-e Sharif i Afghanistan i 2005. Reza møtte nemlig Sediq flere ganger, og kan bekrefte Sediqs historie om frykt og forfølgelse. Noe som kan føre til at Sediqs asylsøknad vil bli vurdert på nytt, forteller Claudia.

- Men leteaksjonen har ikke gitt noen resultat enda. Dessverre har vi ikke fått noen drahjelp fra Forsvaret på grunn av personvern og deres retningslinjer.

Les også bloggen Flyktning i Norge som Claudia står bak, og en lengre bakgrunnshistorie om Sediq – som er en del av et større bokprosjekt om Ringsaker statlige mottak som hun er i gang med.

BylinebildeNareas Sae-Khow
nareas.sae-khow@nrk.no

 
Dundundun

Illegalt arbeid

J ournalistene Caroline Rugeldal og Janne Kjellberg fikk i forrige uke utdelt kulturdepartementets egen menneskerettighetspris for boken Illegal.
 

- Vi ønsket å fortelle historiene til enkeltmenneskene politikken handler om – synliggjøre dem. Boka innholder noe forskning og beskrivelser av utviklingen i Norge og Europa, men målet var først å fremst å gi menneskene en stemme.

Ulovlige, men lovlydige

I dokumentarboka møter vi flere som oppholder seg illegalt i Norge. Papirløse flyktninger som kvepper til når de ser politiet, som ikke tør å gå på rødt lys av frykt for å bli tatt. I arbeidet med boken traff de ingen kriminelle papirløse.

- De vi møtte var veldig lovlydige mennesker. De snek ikke på trikken en gang.

De fleste har søkt asyl og fått avslag, men har ingen intensjoner om å reise hjem.

- Vi fikk inntrykk av at dette er mennesker som ikke gir opp eller reiser tilbake frivillig. Frykten til de vi møtte var troverdig. De er overbeviste om at det er farlig å reise tilbake, sier Caroline.

Ismail fra Sudan

Hovedpersonen Ismail fra Sudan, var bare 16 år da han flyktet hit. I flere år bodde han hos venner og bekjente i Oslo.

Etter at han mistet arbeidstillatelsen ble det enda mindre penger, og lite å gjøre på dagtid. Han kunne ikke studere eller jobbe.

- Han fortalte at han var mye opp om natten. Om dagene var han mye på biblioteket og leste aviser, surfet på nettet. Også spilte han fotball med kompisene sine på Grünerløkka.

Ismail gikk på skole i Sudan da han flyktet derfra. Han hadde vært politisk aktiv og uttrykt seg kritisk om styresmaktene. Han fryktet også å bli sendt i krigen. Han var redd for sitt eget liv, og vil overhodet ikke tilbake. Å være på flukt er bedre enn å bli sendt hjem.

- Ismail er ikke i Oslo lenger. Jeg vet ikke hvor han er nå. Han snakket om Canada og andre land i Europa. Jeg fikk en tekstmelding av ham der det stod at han ønsket seg kone og barn, men at det kom til å ta lang tid.

Et papirhav

Å overleve som papirløs krever sitt. De som har et bredt nettverk av sine egne landsmenn, men også av nordmenn, klarer seg best, sier Caroline. De norske vennene og bekjente hjelper til med papirarbeid og søknader. Dét er det mye av om man ønsker å søke om opphold, om arbeidstillatelse, å klage på avgjørelser osv. Til å være papirløs hadde Ismail veldig mange papirer.

- Han hadde en kiwipose full av papirer. Vi fikk se alle dokumentene hans. Fordi han ikke lenger er i Norge, kan vi fortelle hele hans historie uten å sette ham i fare for å bli tatt.

Caroline Rugeldal er forfatter av boka Illegal, sammen med Anne Kjellberg. (Foto: Spartacus & NRK / Montasje: Nareas Sae-Khow)

Journalistene Caroline Rugeldal og Janne Kjellberg har laget radiodokumentarer om de papirløse i Norge for NRK, og disse kan du lese om og høre her.

 

BylinebildeAnne Dorte Lunås
anne.dorte.lunas@nrk.no


Dundundun

- Jeg er glad jeg ikke bor her

P3-reporter Eirik Stokstad Brødholt. (Foto: Maria Lindberg, NRK)

P3-reporter Eirik Stokstad Brødholt flyttet inn på Trondheim mottakssenter på Sandmoen i noen dager for å sjekke hvordan det egentlig er å være boende på mottak. Ikke særlig fett med andre ord. Sjekk ut hvordan det gikk her.


Dundundun

Urørt lydlegger P3 Dokumentar

P3 Dokumentar bruker bare musikk fra Urørt i programmene. I radiodokumentaren De uønskede har vi brukt disse fem låtene:

Dundundun

 

Spill Asylbarn-spillet her

Du trenger Flash for å løpe fra Jens. Sett deg ved en datamaskin som har Flash installert og spill!


Get Adobe Flash player

Skillelinje

P3 Dokumentar på podkast

Alle våre radiodokumentarer kan lastes ned som podkast, slik at du kan lytte på dem når du vil – og hvor du vil. Abonner på våre podkaster enten via Itunes eller via RSS:

iTunesRSS

(NB! Musikken som brukes i våre dokumentarer er ikke med i podkastversjonene pga. rettigheter. Fullversjonene – slik de blir sendt på radioen – kan du laste ned manuelt på toppen av siden som mp3-fil eller strømme direkte)

Skillelinje

Tags: , , , ,

Del "De uønskede"
 
  • Pingback: Radiodokumentar: De uønskede | Palestinerleir

  • Pingback: «De uønskede.» | Flyktning i Norge پناهنده در ناروی

  • Anonym

    Folk som får endelig avslag på asylsøknaden bør for sine egen del, og for familiens del, reise tilbake umiddelbart.
    Det kan ikke være slik at folk som kommer til Norge selv skal bestemme om de skal være her. Det er å ta seg til rette og fullstendig uakseptabelt.

    • Si pt

      Der er jeg faktisk helt enig  
      Når man kommer til Norge skal man ha respekt for samfunnet, kultur, lover og regler. De som kommer til Norge gjør ikke det men heller prøver å bygge sin kultur opp i Norge, Dette kan vi ikke godta vi må sette grenser i Norge det gjør vi ikke Pr i dag

  • Anonym

    Det er kanskje snart øpå tide at ihuga landssvikere tenker på fremtiden?

    Hvordan vil Norge se ut om noen år hvis menneskeimporten fortsetter?
    Kloden er allerede overbefolket og anno 2030 vil vi behøve nok en klode for
    levelige forhold, iflg. media.

    Hvis man undres om det “multikulturelle paradis” fungerer, så ta en tur til USA
    eller kanskje Paris? Eller holder det med å vise til eget land allerede?

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=843415286 Claudia Fox Reppen

      “Hvis man undres om det “multikulturelle paradis” fungerer, så ta en tur til USA eller kanskje Paris?”

      Eller Canada?

      • Anonym

        Canada er et land som til en hvis grad har greid det med
        integrering. De fleste land i Europa har ikke greid dette og vi ser i større grad at innvandrere holder seg sammen og vi får det mange vil kalle gettoer. Feilen i Norge er at det ikke stilles nok krav. Når folk som f. eks kritiserer omskjæring blir trakassert eller truet av innvandrere i Norge viser det bare at integreringen ikke fungerer. Det samme kan vi si om avsløringene til SVT om imamer som oppfordrer til kvinneundertrykkelse og vold.

        Når det gjelder norsk lov og opphold kan vi ikke sitte og ta hensyn til hver enkelt person som kommer. Vi må ha et regelverk uten unntak, og igjen koker det ned til at vi må stille KRAV. Folk må slutte å kaste id papirene sine og forstå at man ikke får opphold bare man lyver lenge nok. Ja, folk skal få opphold, men bare de som virkelig trenger det. Mange av de som flykter til Europa er økonomiske flyktninger som ikke har noe krav på beskyttelse eller har noen interesse av å integrere seg. Hvordan har det seg at flere som søker asyl reiser tilbake til sine hjemland på ferie etter at de har fått opphold, og at enkelte jobber for å innføre de samme undertrykkende lover og levesett som de nettopp har flyktet fra?

        Folk må slutte å være så naive og heller se realiteten i øynene. Ja vi her heldige i Norge, men vi greier ikke redde verden ved å gi alle som kommer opphold. Pengene bør heller brukes der det virkelige gir resultater. At folk flykter fra Nigeria gir jo f. eks Boko Haram enda større grobunn. Bekjemp heller islamister i de respektive hjemland (tror de er roten til mye vondt), det hjelper ikke å importere denne tankegangen til oss. Og for å  sette det veldig på spissen bør alle ekstreme muslimer nektes opphold. De bruker bare religionen for å undertrykke kvinner.

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=843415286 Claudia Fox Reppen

          Canada er et land som til en hvis grad har greid det medintegrering. De fleste land i Europa har ikke greid dette og vi ser i større grad at innvandrere holder seg sammen og vi får det mange vil kalle gettoer.

          Spørsmålet er hvorfor det har blitt slik i Europa, mens Canada stort sett har unngått de samme problemene.  Canada har jo tatt imot flyktninger og innvandrere fra de samme landene som Norge.

          Feilen i Norge er at det ikke stilles nok krav.

          Feilen ligger kanskje ikke i antall krav vi stiller, men hvilke krav vi stiller.

          Når det gjelder norsk lov og opphold kan vi ikke sitte og ta hensyn til hver enkelt person som kommer. Vi må ha et regelverk uten unntak, og igjen koker det ned til at vi må stille KRAV.

          Det er rimelig, så lenge kravene vi stiller er rimelige.  Og det er lett å tro at kravene vi stiller er rimelige inntil man ser dem fra innsiden, fra et perspektiv som de færreste nordmenn har fått.  Når vi trosser FNs anbefalinger og ikke kan ivareta FNs konvensjoner, når ektefeller og barnefamilier skilles, når barn blir deportert til Afghanistan eller Irak dagen etter at de fyller 18 år, når folk med store fysiske- og psykiske lidelser kastes ut av landet, så mener jeg at det har gått for langt.

          Folk må slutte å kaste id papirene sine og forstå at man ikke får opphold bare man lyver lenge nok.

          Etter det som jeg har erfart, er ikke det største problemet at flyktninger kaster id-papirene sine, men at de ikke har id som godtas av norske myndigheter.  Dette er et særlig stort problem blant afghanere, mange av hvem ikke vet nøyaktig hvor gammel de er eller når de ble født.  Som gutten Janagha i denne dokumentaren, har mange av dem tazkera (afghansk id-kort) og til og med pass utstedt av den afghanske ambassaden, uten at det har noe å si for UDI.  Jeg kjenner en afghaner som jobbet som tolk for FN og har FN id-kort, men har fått avslag fordi at det ikke er nok.  Hva mer kan de gjøre?

          Ja, folk skal få opphold, men bare de som virkelig trenger det. Mange av de som flykter til Europa er økonomiske flyktninger som ikke har noe krav på beskyttelse eller har noen interesse av å integrere seg.

          Når man snakker med flyktningene, hører deres historier, leser sakene deres, og blir kjent med forholdene de har flyktet fra i hjemlandet, så oppdager man at rene økonomiske flyktninger uten beskyttelsesbehov eller interesse av å integrere seg er i mindretall.  Ikke som regjeringen vil ha oss til å tro.

    • Anonym

      Eller Malmø, det forundrer meg at det de flykter fra blir topp når de kommer til Norge. Da importeres det mullaher undertrykker sine kvinner,fordømmer det Norske levesettet osv.
      Det er vi som må forandre lover,regler og trdisjon. Hvorfor?

    • Anonym

       I søndre Nordstrand er allerede etniske nordmenn i mindretall. Skal bli spennende å se hvordan Jensemann har tenkt å behandle denne nye minoriteten.

  • http://www.facebook.com/people/Angus-Larsen/1783158055 Angus Larsen

    Mange flykter fra et religiøst totalitært styresett. Hvorfor tar de da med seg religionen hit? Og fortsetter å dyrke det de egentlig har flyktet fra.
    Det skulle vært internasjonalt forbudt å koble religion og politikk.
    Og det er heller ikke vi som skal integrere dem, det er de som skal integrere seg.

    • Anonym

      Ingen velger hva de tror på…

      • Anonym

        Du kan ikke la troen styre livet, her er det regler som skal følges uansett hva du tror.
        og jeg trodde på nissen og mange andre ting som jeg ikke tror på lenger.
        så hva med å endre troen sin når man ser at den ikke gir en noe, istedet for å dra dritten med seg?.

        • Trond Lie

          Jeg er enig at troen ikke kan styre livet.Fá vekk ekstrmisme fra alle som kommer til Norge.Det gjelder religion,(som alltid har skapt krig),til politikk.Ta vare pá de som rőmmer for á redde sine liv(les Andőya),og kast ut slike som ABB og de andre som kommer fra andre land,med denne holdningen.

          • Anonym

            ABB? Asker&BærumsBudstikke?.  
            Viste ikke at han var innvandrer, uansett er jeg så lei av det sirkuset at jeg begynner å miste sympati med ofrene.
            det er skokasting i retten og når en fortvilet skjel anntenner seg selv i desperasjon uten for tinghuset er det eneste det er snakk om er det tilknytning til ABB?.
            Var det ikke slik opprøret mot gadaffi tok av?.  her var det så vidt de gadd å slokke mannen, ene purken sparket mannen  ”for å slukke”  det hele så ganske dumt ut.
            .
            uansett vet vi at dette ikke er en retferdig sak men heller et spill for galleriet og et dårlig sådann.
            Uverdig hele retsaken.
            det burde foregått som en hver sak bare med låstedører og hele dritten kringkastet.
            .
            Back to topic.
            så kunne jeg godt tenke meg å få tilbake passkontrollen på grensene våre.
            Danmark ønsker dette men sliter lit pga. EU medlemskapet. Vi er ikke med så hvorfor ikke benytte seg litt av det?
            Tenk all driten vi kan stoppe der, våpen,dop,menskehandel,papirløse og for å ikke glemme etterlyste folk, osv..

            • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

              Hva gjelder pass- og grensekontroll: Norge er ikke medlem av EU men er med i Schengen-samarbeidet:

              http://no.wikipedia.org/wiki/Schengen-avtalen

              • Anonym

                Vi kan alikevel ha passkontroll, men Jensemann vil ikke betale for det. Det er det Schengen er “all about”, spare penger.

              • Anonym

                Shengen avtalen ja, .   Jeg dro til Spania med kidsa mine, på vei hjem ble det problem på Alicante, Du har ikke gyldig legg. for barna “pass” jeg svarer med at det er pass frihet i schengen . Ja men…  alle plikter å ha gyldig legg. “pass” så de får ikke bli med.
                Laaaaang og amper diskusjon senere fikk jeg med barna mine.
                Shengen avtalen kan du få billig av meg, tror ikke det burde by på problemer å lage en ny handelsavtale for Norge hvor passkontoll er impementert, for Danmark derimot som er med i EU er det en annen sak.
                Vi stemte NEI til  EU og det med rette. Det betyr at vi står fritt til å lage ny EØS og Shengen avtale som det måtte passe oss.  Norges suverenitet står over EU og vi er frie til å reforhandle alle mulige avtaler.

      • http://www.facebook.com/people/Angus-Larsen/1783158055 Angus Larsen

        Noen gjør det, men de som ikke har valgt selv, burde jo ha egne tanker som voksne. Hadde de sett seg om i verden, hadde de skjønt at det ikke finnes noen gud. Det meste går nok på makt.

      • Anonym

         Alle velger hva de tror på.

    • Anonym

      Enda merkeligere er det når disse muslimene som reiser til landet høyst frivillig kritiserer alt det Norge står for, for ikke å si er fulle av hat og fordommer.
      De ønsker å endre Norge til å bli likt det landet de kommer fra og ikke kan leve i pga galskapen der. 
      Dette er jo komplett ulogisk.

      De fleste muslimer nekter å la seg integrere. Og imamer (menn som taler med to tunger) advarer mot å la seg integerer, advarer mot for mye konmtakt med nordmenn, advarer mot å la barna leke med norske barn, oppfordrer foreldrene til å sende barna til koranskoler, m.m.
      Mange koranskoler driver med aktiv hatopplæring og inndroktrinering av konspirasjonsteorier.
      Denne regjeringen har sendt mange penger til koranskoler i Pakistan. Med andre ord undergraving av eget livssyn.
      Men det er heller ikke annet å vente fra en regjering der gærne prinsipper går foran vett og forstand.

      • Anonym

        Du “G har” men mangler hjerneceller og vett “konmtakt med nordmenn”?!..Du skriver jo som om du er på barne skole nivå..!? Skjønner du er sosialklient. Lær deg ihvertfall å skriv Norsk din tulling.

        • Si pt

          For det første heter det faktisk “Kontakt” ikke “konmtakt” 
          Det sier jo litt om dine Norsk egenskaper!!!! 

        • Anonym

          Takk for oppmerksomheten!
          Jeg har rettet to små skrivefeil.

          Barneskole skrives i ett ord fordi du ikke sier barne (pause) skole.
          Det samme gjelder skolenivå.
          Man bruker ikke spørsmålstegn, utropstegn og to punktum etter hverandre.
          Det skal være mellomrom etter punktum.
          Det heter og skrives “å skrive.”

          I de andre innleggene dine er det så mange feil at det ikke nytter å kommentere dem.

          Det er dessuten ufint å kalle dine læremestre for tullinger.
          (Hvis du kaller meg for tulling siden jeg hadde to skrivefeil (du fant kun en), hvordan plasserer du deg selv som har flere skrivefeil enn bokstaver du skriver. Det er godt gjort.)

          Og så bør du lære deg å slappe av, ta ting med fatning.
          Konstant opphisselse ender med hjerteproblemer.
          Lykke til!

        • Anonym

          Hvis ikke du troller er du en komplett idiot Playboy33.

      • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

        “De fleste muslimer nekter å la seg integrere.”

        Er det en påstand man kan dokumentere? Ikke alle muslimer er vel radikale islamister som hater Norge?

        Men du er definitivt inne på noe viktig – integrering og at man skal har ansvar for selv å tilpasse seg og bidra når man kommer. Det tror jeg de fleste av oss må kunne være enig i?

      • Anonym

        Det er slik at de ekstreme har fått taleretten og blir lyttet på av norsk media. De moderate/sekulære blir oversett fra begge sider.
        Hvorfor kan ikke media fronte dem som går mot det vestlige verdisynet og i tillegg bryter norsk lov?

    • Anonym

      Det er værre med en stor andel som reiser på lange ferier i sitt angivelige farlige hjemland når trygd og opphold er sikret.
      Hvorfor får ikke dette konsekvenser?
      Hvor er klausulen om at oppholdstillatelsen trekkes tilbake ved hjemreise?
      Hvorfor skal de som kommer under asylflagget kunne få statsborgerskap i lys av at asyl kun skal være nødvendig så lenge de trenger beskyttelse?
      Hva med den gruppen som søker asyl og begår kriminelle handlinger? Hvorfor blir ikke vedkommendes asylsøknad nullet og ingen ankemuligheter, med umiddelbar deportasjon?

  • Anonym

    Ja om bare de ferreste av et par milliarder mennesker som bor i områder vi mottar flyktninger i fra er det uansett et uoverkommelig problem her hos oss. Ja selv bare tre promille vil tilsvare vår egen befolkning og vel så det.

    • Anonym

      1000 jomfruer, Gull og grønne enger?  er det ikke slik det skal være i paradiset da? Norge er vel et paradis?. :)
      Altså å komme å klage når du er på rømmen er uhørt!. Mat, tak over hodet og trygghet, tja trenger man mere en det?.

  • Wilma Bigpupp

    få dem ut

    • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

      De som har fått avslag – eller de flyktningene som har krav på asyl også?

      Grunnen til at mange fortsatt er her, på tross av endelig avslag forklarer Politiets utlendingsenhet her:

      http://p3.no/dokumentar/de-uonskede/#DenVanskeligeJobben

  • Anonym

    Fy faen så forkastelig og gjøre slikt mot familer som her en enslig forsjørgende mor å ungene hennes!. …”Kommer tidlig om morgenen for da er de hjemme!?” Piss meg i øret og kall meg en “hare—pus”!,. Det er nok mer sant som reportern her sa “for da er de mest sårbare”. Fy faen en sånn dritt jobb eller oppdrag hadde jeg faen ikke meldt meg på om jeg hadde fått den hivd etter meg med en fallskjerm på 2 milioner kr å jeg hadde vært arbeidsløs på 10 året på rad og kun gnagde på grå bein å skolisser… Bao bao gratulere a..

    • Anonym

      Etter språkbruken og skriveferdighetene vil jeg tro du er arbeidsledig.
      Ta deg et norskkurs på NAVs regning.

      • Anonym

        …”Det kommer fra en som kaller seg Ghar!?”..Fy faen… Du må ha fått deg noen små grå for få utdelt vel for og klare å kalle deg selv noe så teit!.  Su deg et sted og gå å heng… Snakk om noe du “kansje har greie på, eller “har Ghar” fått noen små grå for lite utdelt av mor, for han “HAR” tydelig vis ikke mye mellom øra.!? Best du forandrer navnet ditt til “Gmangler” grå hjerneceller,.. Gratulerer,.. For et nek.

        • Anonym

          Norsken er forstatt like dårlig…
          Prøv igjen.

          Edit:
          Forsøk å roe deg ned. Tell til ti i første omgang.
          ˙ɹǝdlǝɾɥ ʇǝp ɯo ʞøsɹoɟ ƃo ʇǝpoɥ åd åʇS

          • Si pt

            Nå syns jeg at det ble litt mye provosering her 

            • Anonym

              Neida, jeg føler meg ikke provosert. Det skal mer til.
              Det gjelder bare å være saklig ;-D

              • Si pt

                Skjønner hva du mener men du trenger ikke å poengtere det 
                Tror de fleste ser at han ikke kan være sakelig 
                Men tanke på hvordan ord han velger å sette inn i de forskjellige setningene 

          • Anonym

            Saklig..?! Skaff deg et liv:) Du må først greie å skrive Norsk skal du klare og være saklig og kommunisere ditt jævla rompehull. Sånn er det saklig nok for deg.! 

    • Si pt

      Når man har fått et avslag skal man ut av Norge enkelt og greit !

      De må respektere Norsk lov !!!!!

  • Anonym

    Palestina for palestinerne og Norge for alle untatt normenn?

  • Anonym

    Hvorfor har ikke politiet “tatt” dem?. Norsk lov som blir feiret i dag, er det bare en klisje?.
    Lurer også på hvor disse illegale men lovlydige får penger til trikken, mat osv. fra?.
    da de ikke kan jobbe eller gå på nav er det nærtliggende å tenke at det nettop er via kriminalitet.
    Er det virkelig slik at om man vil til Norge fra Sudan er det bare å være kritisk til myndighetene?. :) ) haha så dårlig, Det heter seg at den som er med på leken får tåle steken, dette gjelder over hele kloden inkl. Sudan, så er du en liten feiging som ikke vil krige å sloss, ja så la vær å kødd med de folka, gjør heller som du får beskjed om, du trenger ikke like det.  Feiging!.

    • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

      Politiet må ha avklart identitet, reisedokument og aksept fra mottakerlandet – derfor blir ikke alle uttransportert etter fristen. Les intervju med Politiets utlendingsenhet her:

      http://p3.no/dokumentar/de-uonskede/#DenVanskeligeJobben

      Hva gjelder pengestøtte fra staten:

      “Myndighetene har bestemt at de skal ut av landet. I mellomtiden får de
      bo ved norske mottak, men pengestøtten halveres fra 3158 kroner til 1910
      for enslige voksne.”

      http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7922949

      • Anonym

         Man kunne kanskje begynt med det formelle for de med et par – tre avslag slik at nå det endelige avslaget etter ørten anker så er det papirmessige i orden for uttransportering ?

      • Anonym

        Det er mulig å leve for 1900,- til bare mat.
        Det forrutsetter imidlertid at man vet hvor man skal handle hva og dekker iallefall ikke. trikk, husleie, tlf. strømm og andre normale utgifter.
        Så om det er det de har så er min påstand at reporter farer med løgn i artikkelen.
        Jeg påstår vidre at om du kun har 1900 KR. pr.mnd. så bruker du ikke penger på trikk.
        hva angår selve papirløs delen.  Dump dem i en jolle i internasjonalt farvann.  problem solved!. 
        det ville føre til at folk droppet å juge om opprinnelsesland.

        • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

          “… reporter farer med løgn i artikkelen”?

          Verken jeg eller journalisten som har skrevet den aktuelle artikkelen har formeninger om hvorvidt beløpet er nok eller ikke.

          Det refereres jo kun til hva asylsøkerne, Norsk Folkehjelp og en helsesøster mener om beløpet på 1910 kroner i måneden:

          http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7922949

  • Anonym

    Send parasittene ut, de hører ikke hjemme i norsk fauna !

    • http://profiles.google.com/baadibo Jo El

      kanskje du skal gidde å lese før du kommenterer. 

    • Anonym

       Snakker du om Skogflått nå? Ja de er irriterende og kan være bærere av borreliose. Du kan smøre deg inn med honning eller sukkerlake, ta derreter deg fram til nærmeste skogholt, krabb så rundt i kratt og busker til du er dekket av parasitter. HUSK oppsøk ikke medisinsk hjelp dersom du opplever symptomer som trøtthet, stivhet i ansiktet og nakke eller mild irritasjon av hud rundt bittstedet. Ta heller 200 paracet og drikk en flaske whiskey så går det nok over.

    • Si pt

      Kjære Kullaberg

      Det går faktisk ann å være sakelig når man kommenterer! 
      Sånne kommentarer passer seg ikke i det hele tatt! 
      Tenk deg om!!!!! 

    • Anonym

      Skal jeg være lykkelig nå ?
      Hvem faen tror du du er som kan sensurere meninger når ytringsfriheten er hjemlet i Norges Grunnlov, skam deg !

      • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

        Dette er ikke sensur. Med moderering av debattfelt.

        Vi ønsker at kommentarene her inne skal gi noe til de som leser. At det som skrives skal gi noe i diskusjonen, skape forståelse og kunnskap.

        Ulike meninger skal selvsagt frem, men det vi i P3 Dokumentar krever av dere er anstendighet og vanlig folkeskikk. Det er en misforståelse at det er grunnlovsfestet å få sin mening på trykk hos NRK eller andre medier.

        Du står fritt i å mene akkurat det du vil, og ytre deg offentlig i ditt vanlige liv, eller her på nettet f.eks. på din egen blogg eller på din FB-side. Her inne på P3.no/dokumentar (som er underlagt NRK) har vi et redaktøransvar for alt som blir publisert.

        Les mer om dette her: http://www.fagpressen.no/id/1930.1

      • Anonym

        Tror du må skille på ytringsfrihet og sjikane. Det går en grense her et sted. Kjenner tilfeller der folk har blitt bøtelagt for tilsvarende ytringer om andre mennesker. Du kan med andre ikke ytre hva du vil uten at det kan få konsekvenser for deg. Dette til opplysning.  

    • Anonym

       skrulling: hvor sender vi deg hen?

  • Anonym

    Avvikle religion, innfør humanitet, bruk hodet, ta utgangspunkt i å respektere andre, vær et godt menneske. Ikke vær motbydelige mennesker som “KULLABERG” (ref. “send parasittene ut”) m. fler, men vær et medmenneske! Vi trenger ikke være dumme sauer som aksepterer alt og alle uten å ense en tanke, men vi kan helt fint vise respekt for de som er så og si identiske som oss. Vi er alle mennesker, vi lever alle under samme tak (globalt sett), vi må ta vare på hverandre i en råtten og korrupt verden der penger og rikdom gjelder. Dette er 17 mai, la oss godta, la oss tenke litt på det å flytte til et annet land når du egentlig ikke vil, men bare MÅ flytte. Vi må være varsomme, men vi må være gode. Vær kritiske, men ikke la frykten ta overhånd. For det er faktisk ikke noe å være redd for, islam er ikke mer skummelt enn andre religioner, med mindre man gjør det skummelt. Tenk dere litt om nå, før dere slenger mer dritt i kommentarfeltet, dere fremstår ikke særlig bra!
    Til slutt, kom dere ut og veiv det norske flagget, det er det som gjelder i dag!

    • Si pt

      Er delvis enig men vi må tenke litt på oss selv også fordi at vist vi skal ta inn ubegrenset med innvandrere ville det mulikulturelle samfunnet blir sprengt 
      Men samtidig er jeg enig i at vi må ha respekt for andre personer, men innvandrere må også ha litt respekt for Norsk kultur, Norges lover pr i dag viser de ingen respekt for de lover og regler som har blitt satt i Norge. 
      Dette irriterer meg veldig, de er ikke i det samme land her i Norge gjør vi ting på en annen måte!! 

  • http://twitter.com/RINGDAL2 RUNE RINGDAL

    Samfunnet er kaldblodige mot dem som får det vanskelig i hjemlandet!
    Det er og tragisk at staten bruke mykje penger på å sende hjem folk!
    Folk som er for hjemsendelse av sånne folk til hjemlandet burde selv vært i samme situasjon!
    For flere år siden jobbet det ein person frå Serbia på arbeidsplassen min.
    Det kom Politi og hentet han mens han var på jobb og dem sendte han til Serbia.
    Men broren hans fikk være igjen med kone og barn. Fikk vite senere at han hadde jobb i Serbia.
    Som eg forstår så kommer det såkalte flykninger frå Sverige og andre EU-Land til Noreg. Er det nok Hus og Leiligheter?
    Trur kvifor noen er redde å bli tvangsendt til hjemlandet igjen?
    Kanskje dem har lovet å sende penger hjem eller dem skylder noen veldig mykje penger?

    • Si pt

      Det er ikke snakk om at Samfunnet er kaldblodig!!! 
      Vi kan ikke ta i mot alle invandrere da ville kapasiteten i Norge bli sprengt til slutt har vi tatt vann over hode å plutselig har vi mistet styringen av vårt eget land fordi at innvandrere er i overtall!!!! 
      Men de som kommer til Norge burde ha mer respekt for Norges lover!!! 
      Når man har fått avslag skal man reise ut av Norge 

    • Anonym

      Serberne i Bosnia mistet sitt land. Da kan man godta muslimsk styre, eller få så mange serbiske barn at selv muslimene i Bosnia ikke klarer å holde tritt, og på sikt få et demokratisk overtak.

  • Anonym

    Når jeg ser disse kommentarene er det en ting jeg lurer på: Hvor langt ville du være villig til å gå for å sikre en framtid for deg eller dine barn? Én ting er å være uenig med en persons handling (i dette tilfellet å reise til norge og gjøre alt man kan for å bli her), men en annen ting er å se personens motivasjon – og ikke minst vise respekt for andre mennesker. 

    • http://www.facebook.com/bendik.b.kaalaas Bendik Berggreen Kaalaas

      Å ha respekt for andre mennesker sitter langt inne for flesteparten her inne…

      • Si pt

        Det handler om at når man har fått et avslag skal man ut 
        Det er ikke snakk om respekt for andre mennesker, men at de må respektere at de har fått et avslag fra den Norske stat da skal de ut av Norge enkelt og greit 

  • Si pt

    Når man har fått avslag skal man ut av Norge enkelt og greit 

    Innvandrere som søker asyl skulle egentlig ha stittet på et lukket asylmottak når de søker asyl på den måten blir det enklere å holde styr på dem å få dem ut av Norge!

    De må ha respekt for Norges lover og regler 
    å når de kommer til Norge burde de komme med en såpass ydmyk holdning å ikke komme til Norge i den forstand at de skal få et opphold i Norge!!!!!!!!!!!

  • Jan Mayen

    Jeg synes Norge fører en human asylpolitikk. Den hadde kanskje vært bedre om folk som hadde fått avslag på asylsøknaden straks hadde blitt sendt ut av landet. Da hadde dem sluppet å bo på asylmottak i årevis.

    • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

      Jeg lurte selv veldig mye på hvorfor det kan ta sånn tid når folk har fått avslag. Mange nekter å reise frivillig (som kommer godt frem av de jeg har møtt) og som Snorre Øynes i Politiets utlendingsenhet sier:

      - Politiet er avhengig å få avklart identiteten og reisedokument til
      hver enkelt, noe som kan være krevende. Ikke alle av disse personene vil
      samarbeide med oss, og når mottakerlandet ikke klarer å bekrefte eller
      akseptere en retur fra oss – ja, da kan ta det ta tid, forklarer
      avdelingsdirektøren.

      http://p3.no/dokumentar/de-uonskede/#DenVanskeligeJobben

      • Si pt

        Det finnes faktisk en mulighet for å få dem ut fortere 
        med å sette dem i en lukket institusjon til de har fått klarhet i hvor de kommer fra på den måten blir det enklere å sende dem hjem vist de har fått et avslag 
        og vist de får sin søknad godkjent kan de slippes ut av institusjonen! 
        Dette er faktisk en mye greiere måte å håndtere innvandrerne på i Norge 
        Da klarer de ikke å skape noen forhold til det Norske folk 

        • Anonym

          Det er en del ting jeg lurer på i alle disse diskusjonene. Hvorfor nevner alle (både de som er pro- og anti innvandring) asylmottak.

          1. Asylanter har ikke noen plikt til å være på asylmottak, det er frivillig.

          2. Over 70 % av alle asylanter er kristne.

          3. Hvis vi tar med svensker som bare kommer for å jobbe i perioder så er andel kristne over 90 %.

          4. Det er ikke bare slik at det er lett å integrere seg i det norske samfunnet.
          a. man starter ofte i et sted der det er noen bekjente(stort sett Oslo). Da man er ny her har man ikke økonomisk ryggrad til å bo i de rike bydelene. Det fører til gettofisering.
          b. Språket er også et viktig element når det gjelder integrering.
          c. Når man har lært språket, så kan man ikke bare kutte ut de som støttet deg når du ikke kunne språket.
          d. mange Norske foreldre askepterer ikke at deres barn er sammen med utenlandske, især ikke asylanter.

          Denne diskusjonen om antiislam er jo bare en farse. Deltagerne er i grunn ikke noe annet enn rasister. Før var diskusjonen på utlendinger. Det ble en tapt kamp. Da måtte de dele denne gruppen inn i en mindre gruppe.

          Alle er mot ekstrem islam, problemet er at ikke alle er mot ekstreme kristne også.(untatt ekstreme muslimer)

          vordan kan man påstå at islam er ond, med å spre onde usannheter? Hvordan kan man få gehør for sine synspunkter med onde hensikter? Svaret er ekstremisme.

          • Si pt

            Det skulle vært et krav til de som søker asyl i Norge at du bor på et lukket asylmottak fordi at dette gjør det faktisk enklere for politiet å sende dem ut 

            UD gjør utenrikspolitikken så vanskelig når den egentlig er så enkel!!!! 

  • Anonym

    Nok en artikkel om uthulingen av asylet. Nok en feilaktig artikkel om folk som skaffer seg flere barn enn de kan fø. Nok en artikkel som skal få oss til å synes synd på “de som flykter fra krig og elendighet”.

    Det er ikke krig i “Palestina”, men en interessekonflikt mellom stater i midtøsten som nekter å dele land, mat, vann og arbeide. Det vil ikke bli løses med at millioner drar på tur til et Europa som er på vei til økonomisk elendighet.

    • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

      Mitt internsjon med dokumentaren var å fortelle hvordan det er å være asylsøker som har fått avslag og fortelle deres historier. Hvorfor blir de igjen – og hvorfor blir de ikke bare uttransportert?

      Asylpolitikken skal menes om, og diskuteres selvsagt. Men da må vi jo få vite hva konkret vi mener noe om. Som journalist ønsket jeg bare å få vite mer om hvem disse personene er, og hvordan lever mens man nå er her – ulovlig.

      • Anonym

        Vi kjenner til svarene på alle spørsmålene du stiller. Sålenge KrF, Venstre, SV og Høyre sitter på Stortinget så vil dette være uhensiktsmessig med forsinkelser, barnefødsler og uholdbare levevilkår for de som ikke reiser frivillig.

        • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

          “Vi kjenner til svarene på alle spørsmålene du stiller.”

          Alle mennesker har sin egen historie, sitt eget liv og sine egne problemer og drømmer.

          Hvordan kan vi vite hvem folk er uten å høre deres historie?

          Som journalist er det jo vår jobb å komme så nært som mulig, denne gangen nettopp disse flyktningene som er her ulovlig. Møte dem, snakke, høre, undersøke og fortelle. Da først skjønner man litt mer av hvordan alt henger sammen, hvorfor systemet fungerer som det gjør.

          Er det ikke viktig å se problemstillingene fra både et overordnet perspektiv (asylpolitikk) og fra de som merker konsekvensene av den (flyktningene)?

          • Anonym

            Spørsmålene og svarene dine er blitt tatt opp utallige ganger i Europa, USA, Kanada, og Australia siden første verdenskrig. Folkeforbundet, F. Nansen, FN, hjelpeorganisasjoner, flyktningeorganisasjoner, Stortinget og ikke minst media - og en drøss andre, har tatt opp asyl og flyktningepolitikk så lenge jeg har fulgt med. 

            Siden det ikke finnes et overnasjonalt tribunal, president eller lignende, så kan alle land gjøre som de ønsker med de nasjonale innbyggere som de lyster. Midt opp i dette så skal du legge inn økonomi, krig, ressurser, mat, vann, kraftforsyning, fødsler, legning, religion og klima.

            Norge har siden tidenes morgen holdt fred, bortsett fra litt grums under vikingetiden. Etter det har vi hatt en og annen forsvarskrig med naboene.

            Så kommer du med dine holdninger om at Norge forplikter seg til å ta i mot en drøss afrikanere og asiater som ikke klarer å danne stater med fred og fordraglighet. At Norge skal igjen åpne dørene på vidt gap for alle som har freds, mat, vann, økonomi, hus, homofili, dødsdommer, religion, og alt det andre tøyset.

            Verden har 7 milliarder mennesker. For 40 år siden så var det 3,5. Norge har fremdeles 4 millioner etniske nordmenn, med 1 million innvandrere (siden 1970). Har ikke vi tatt i mot mange? Så skal vi altså ta i mot alle verdens fattige – hvor mange vil du ha? 1 million, 10 millioner, 20 millioner, 30 millioner – så skal vi love alle flyktningene mat, tak over hodet, arbeide, infrastruktur, ferie til gammellandet?

            Det finnes en lov om asyl. Den er foreldet. Den var først myntet på flyktningene i Europa etter første verdenkrig. Så ble den fonyet for flyktiningestrømmen etter annen verdenskrig. Siden har det ikke skjedd annet enn at søramerika, Afrika og Asia har vært i kriger og borgerkriger siden og at det finnes nærmere en milliard mennesker som kunne tenke seg å flytte til et rikt distrikt med honning og gull.

            Jeg føler at jeg melder meg ut av delingstankene, slutter med uhjelp og bistand, slutter med fredsarbeider, legger ned Nobels fredspris (Arafat, Obama, Kissinger, afrikanske tanter som planter trær og ønsker dødstraff for homofile, og minst løgneren og frekkisen Yunus som plyndrer de fattige), og alt som har med å sende milliarder ut av Norge.

            Norge har fått nok av diktatorer, konger, eneveldige, krigsdespoter, Stalinister, Goldman og Sachs, Idi Amin og baby Doc.

            Steng grensene og la de andre 7 milliarder mennesker ordne opp i sine selvskapte problemer. Norge er ikke en del av tøyset. Europa er på full vei ned i avgrunnen, og så skriver du og resten av media at Norge ikke har gjort nok.

            Får man avslag på pass, asyl, å komme inn, så skal man respektere det og forsvinne.

    • Anonym

      Aha OK, why Norwegian authorities do not responsible and let Norwegian people to visit palestine, if there is no war and no conflict as you said.

      • Anonym

        Jeg kan besøke “Palestina” når jeg vil, men så er jeg heller ikke terrorist.

  • Anonym

    Ingen land i verden bruker mer penger på innvandrere enn Norge, ingen land behandler dem mer humant, ingen land gir bedre avtaler for de som reiser tilbake. Detter er bare desperasjon fra lykkejegere satset alt på å gi familien og seg selv en bedre fremtid, men det har ingen ting med asylinstituttet å gjøre. Innvandring av folk fra tredje verden gjør Norge ingenting godt, det er å importere middelalderen og kriminalitet, samt samme dritt moral som har kjørt deres eget land i dass. Så slutt med dette følelses utpressingen og kom dere på hode og ræva UT.   

    • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

      Er da innvandrere som også bidrar i det norske samfunnet – bildet er da ikke så sort/hvitt? Og mener du at Norge bare skal godta innvandring fra vestlige land – hva med folk fra resten av Europa?

      Dessuten så er jo Norge – i likhet med andre land – forpliktet til å følge flyktningkonvensjonen, hva gjelder flyktninger:

      http://www.fn.no/Tema/Humanitaere-spoersmaal/Paa-flukt/Flyktninger

      PS. Vær så snill og bruk et anstendig språk. Total usaklighet hva gjelder både språk og ytringer modereres vekk.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=843415286 Claudia Fox Reppen

      Ingen land i verden bruker mer penger på innvandrere enn Norge, ingen land behandler dem mer humant, ingen land gir bedre avtaler for de som reiser tilbake.

      Vet ikke om du kan forsvare dette med noen statistikk, men tviler sterkt på at Norge bruker flere ressurser enn hjemlandet mitt (Canada) som er bygget på innvandring og har lykkes med det.  Som kanadier synes jeg innvandrings- og asyldebatten i Norge har både positive og tragiske sider.  Men jeg synes det er også kjempe interessant å bo i Norge på dette tidspunktet når det er et så stort tema.

      Dette er bare desperasjon fra lykkejegere…

      Hvem av oss er ikke lykkejeger?

      • http://www.facebook.com/people/Demos-Demoso/630016931 Demos Demoso

        Tosk. Du misforstår med vilje. Han mente jo åpenbart ikke deg, men hatefulle muslimer.

        • Anonym

          Hva skal vi gjøre med de hatfulle kristne, sende de til Grand Canaria. Integrasjonsleir med all-inclusive.

          • http://www.facebook.com/people/Anne-Lise-Harsem-Orstavik/1218909807 Anne Lise Harsem Ørstavik

            Dersom en “kristen” er hatefull, er han ingen kristen!

      • Anonym

        Kan du fortelle meg om noe annet land som bruker mer penger på asylsøkere, eller der asylsøkere har fler rettigheter enn i Noreg? Flott å være lykkejeger, men det er ikke en del av asylinstituttet. Poenget her er i disse artiklene er returnektere som ikke vil tilbake til et fattigere land, ikke folk som trenger beskyttelse,

    • Anonym

      “Detter er bare desperasjon fra lykkejegere satset alt på å gi familien og seg selv en bedre fremtid, men det har ingen ting med asylinstituttet å gjøre”
          
           Det stemmer, det har ingen ting med asylinstituttet å gjøre. 70 % er jo polakker som kommer for å få jobb. Og jeg ønsker dem velkommen da ingen normenn vil ha de jobbene de tar. Bussjåfør, Lakei på byggeplasser, vaskehjelp og hushjelp.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=843415286 Claudia Fox Reppen

    Både interessant og litt sjokkerende å lese kommentarene her, selv om det er lite som overrasker meg lenger.  Flere anti-islamske og anti-religiøse kommentarer.  Jeg er for åpen debatt og konstruktiv kritikk av religion.  Men det er viktig å påpeke at en god del av flyktningene som kommer hit ikke er muslimer.  Flere som jeg har møtt er ikke engang troende.

    Lurer på hva dere synes om en innvandrer som meg, som er flyktningaktivist?  Er folk som meg ønsket i Norge?  Hvordan er jeg så annerledes enn de andre i denne dokumentaren?

    • http://www.facebook.com/people/Demos-Demoso/630016931 Demos Demoso

      Ikke å være anti-islamsk er å være en ekstremist. Velg.

      • Anonym

        Feil.

        Og være ekstremt for eller imot noe er å være ekstremist.

  • http://www.facebook.com/karleldare Karl Eldar Evang

    Jeg har gjennom mitt arbeid som psykolog jevnlig kontakt med mange papirløse flyktninger. Det er mange som har det svært vanskelig, mange har alvorlige traumer fra hjemlandet- fra krig og forfølgelse, jeg har også snakket med flere som har vært utsatte for tortur, og som er preget av dette. Det er nemlig ikke slik at de som har vært utsatte for tortur, eller voldtekt av myndigheter eller grupper i landet de flykter fra nødvendigvis får innfridd beskyttelse i Norge.

     Barn som vokser opp på asylmottak får ingen trygg tilværelse hvor de kan leke og utvikle seg som mennesker, de står i fare for å få skader for livet. Det å leve i usikkerhet over år, og i tillegg bli fratatt grunnleggende rettigheter og mulighet til å arbeide og delta og bidra i samfunnet er nedbrytende og farlig for mennesker. Det å ikke ha rett til helsehjelp gir fare for at helseskader blir kroniske og ødeleggende. Jeg har valgt å arbeide for en større bevissthet om den menneskelige situasjonen for asylbarn og papirløse på bakgrunn av de erfaringene jeg beskriver. De som deltar med generelle negative beskrivelser av flyktninger har et ansvar for å forverre en tilværelse som allerede er svært tung.

    • http://www.facebook.com/people/Demos-Demoso/630016931 Demos Demoso

      Din psykologhverdag berører dessverre intet relevant. Det relevante er at det finnes minst 2-3 mrd mennesker i verden som kunne fått det bedre i Norge. Av disse er over halvparten muslimer, som kommer fra land holdt nede av sin tilbakestående islamske ideologi, men som likevel er fanatisk overbevist og/eller truet til å kjempe for et islamsk samfunn hvor enn de kommer. På samme måten som kommunismen har Islam globale ambisjoner både mht politisk system og menneskers tale og tanker. I det lyset er dine psykologvurderinger irrelevante. Naiviteten og kunnskapsløsheten ift Islam er sjokkerende i Norge. Muslimer er, så lenge de er muslimer, et massivt angrep på samfunnet. Demografi i form av uunnskyldelig import og hemningsløs formering er den største trusselen.

      • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

        Du er relativt kategorisk hva gjelder “muslimer”. Hva med de faktiske nyansene innad, hva gjelder tro og overbevisning – slik som i andre religioner, som f.eks. kristendommen?

        Samme er det med begrepet innvandrer og flyktning: Disse kategoriene rommer mange typer mennesker, med ulik tro og ulike motivasjoner.

        Og alle førstehåndsfortellinger er relevante spør du meg. Det er lett å mene noe man ikke har opplevd og blitt konfrontert med direkte selv.

      • http://www.facebook.com/karleldare Karl Eldar Evang

        Det er ikke irrelevant når mennesker lider. Vi har humanitære forpliktelser i Norge f.eks. i forhold til Helsehjelp, eller i forhold til Barnekonvensjonen. Vi har også forpliktet oss til å ta i mot mennesker som trenger beskyttelse, slik de fleste land har gjort det. Det ivaretar et minstemål av menneskeverd i vår verden.  Dine replikker om muslimer er generaliserende og grove, og står såvidt jeg kan se i en  islamofobisk tradisjon: ” Muslimer er , så lenge de er muslimer, et massivt angrep på samfunnet.” skriver du.  Dette er angrep på alle muslimer, et menneske får i denne språkbruken dermed ikke anledning til å være et selvstendig individ med egen historie og egne synspunkter, men karakteriseres grovt og unyansert og nedsettende. Dette er en språkbruk, som om den blir utbredt, åpner for diskriminering av medmennesker.

        • http://www.facebook.com/people/Demos-Demoso/630016931 Demos Demoso

          En muslim er per islamsk definisjon intet selvstendig individ. Et minimum av kunnskap utover din kjedelige og tåpelige jatting om det ikkeksisterende fenomenet og umulige begrepet “islamofobi” bør kunne forutsettes. Det som diskriminerer muslimer som individer er Islam. Ikkemuslimer tar bare konsekvensen av det. Islam er konstant og endeløs krig med fødselsrater, interne tvangsmekanismer, eksterne løgner og ekstern vold. At du og andre er ubedt suicidale på medmenneskers vegne er farlig og trist. Dog erkjenner jeg selvsagt at du evt også gjør relevant arbeid med positive ikkemuslimer.

          • Anonym

            Ignorant.

            Profeten Mohammed sa.
            Jeg er først et menneske deretter en profet, altså individ.

  • Anonym

    Det er flott at Claudia Kleppen tar opp saken,,!
    Når vi først i Norge skryter av at Politikkerne er så gjennomBRA til jobben, Noe de ikke kan,,Men Jeg mener at når vi først skal ta inn folk fra andre land bør vi som Nordmenn gjøre det bra, ikke litt bra, noe bra, men så bra at vi kan skryte av det i etterkant, eller ihverfall ikke som nå, skamløst av Barnebehandling, sende barn vekk fra Norge som er født her og oppvokst her, da bør de bli, som idiotiet som UDI er så treige i sin handling at det er skandaløst og fjollette i sine saker, Skal vi først ta inn så gjør det ordentlig, og heller stoppe, og ta itu sakens innhold, behandle de som trenger det, og hold Krekartypene vekk, dem kan bare sendes rett vekk, fort og greit !!

    • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

      Hei Fharaos, takk for innspilll. (Jeg må beklage, men valgte å moderere vekk de to andre kommentarene du skrev, på grunn av at alt var så usammenhengende.)

  • Anonym

    Du har vel mange Norske som også er uønsket i Norge, Breivik, Han er jo en som følte seg APE Gro Harlem Brundtland og Jens Stoltenberg Uønsket, hva som gjør at en person kan føle ett så inntens hat mot Gro Harlem Brundtland og AP’e at Han går til et slikt steg og drepe så mye fin ungdom med kynisme og slakters drapsinnstinkt,, Man kan håpe at det ikke finnes flere av HAN, kanskje på tide at Statsminister Jens Stoltenberg legger en profil i sin politikk at Han gjør klar for sitt Kommunist relatert politikk, og slipper også Norges befolkning inn i sitt/ Sin politikk, ikke bare Oslo !!

  • http://www.facebook.com/hvalby Thomas Hvalby

    Men mange drar til et annet land for å søke lykken. Om man kaller seg flyktning, asylsøker eller som jobbsøker.

  • Anonym

    Eh…når USA bruker nordmenn til å overvåke andre nordmenn, i Oslo, så kan da umulig dette være spesielt overraskende? 

  • Anonym

    Disse folkene lever sikkert godt på NAV

  • Anonym

    Jeg kom akkurat fra Storsentert i Sandvika. Det kryr av tykke kvinner med skaut som snakker høyt og uforstålig til sine små barn. Jeg er redd integreringen har kommet til kort. Disse har alle norsk pass, de arbeider ikke, de deltar ikke og barna følger i mors sko. Lykke til.

  • Pingback: Seher Aydar » De ønskede

  • Tina

    Snakket med endel flyktinger da jeg gikk på ungdomskole med noen , de fortalte meg de ikke hadde det så fælt i hjemlandet men Norge var bare et rikere land var derfor de kom hit. 

    Var ingen ting de egentlig stakk fra men de sa det pga de fikk asyl på det grunnlaget , poenget er vel ikke alle trenger beskyttelse er jo hovedsaklig de med penger som faktisk kommer seg hit mens de som faktisk trenger hjelp blir sittende. 

    • http://p3.no/dokumentar Nareas Sae-Khow

      Det er sannsynligvis mange som kommer hit som verken trenger beskyttelse, og som egentlig har krav på asyl – derfor så mange avslag fra UDI.

      Og som Harald Johnsen, informasjonsansvarlig i Norsk Folkehjelp ved Ringsaker statlige mottak, fortale til meg (fra 16:12 i radiodokumentaren) da jeg spurte om hvorvidt alle flyktninghistoriene han får høre stemmer eller ikke:

      - De har fått forklaringer hvordan de skal gjøre en del ting [fra smugglerbakmenn, journ. anm.]. Og etter to år så er det mange som kommer og legger alle kortene på bordet og sier, “jeg er ikke jeg”.

      - I mange tilfeller er det slik at de har en sak som bygger på problemer som burde vært løst i hjemlandet, og som ikke har det internasjonale lovverket [Flyktningkonvensjonen: http://www.udiregelverk.no/default.aspx?path={844F0786-BCFD-4CD2-921D-B63C2BF3F9A9}, journ. anm.] bak seg.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=609006791 Nina Kirkhus

    Blir fort mye grums når folk kan gjemme seg bak anonyme nick. Selv har jeg problemer med og ta folk som holder seg anonyme på alvor.

  • Anonym

    Jeg mener det at inntegreringen har tatt feil vei 
    Pr i dag følger ikke UD opp de som kommer til Norge. De har en bagasje som de trenger å få snakket ut om med en pysolog men på grunn av UD går de rundt som en tikkende bombe i det Norske samfunnet å ingen vet når den bomben eksploderer. Grunnen til at det blir en ekspolsjon er at de får avslag å må reise hjem å de mener selv at de ikke er trygge i det lande de kommer ifra på grunn av Islams lov (sharialoven) og sånne ting. 

    Nå må UD komme på banen å gi de som kommer inn i Norge en pyskisk helse sjekk

  • Pingback: buy viagra