The Man From U.N.C.L.E. er basert på en tv-serie fra 1960-tallet som få nordmenn har sett. Men regissør Guy Ritchie introduserer oss for et miljø som virker velkjent.
Her får vi stilisert action fra en fasjonabel spionverden med mye penger, nydelige mennesker og en fargesprakende glansbildeversjon av 1960-tallet med sterk retrofølelse.
Dette kan knapt kalles nyskapende, historien er tynn og figurene i filmen drukner litt i det overdådige formspråket, men The Man From U.N.C.L.E. har en underholdningsverdi som ikke kan fornektes.
LES: Filmanmeldelsen av Muldvarpen
Truer atombalansen
CIA-agenten Napoleon Solo (Henry Cavill) må motvillig samarbeide med KGB-agenten Illya Kuryakin (Armie Hammer) når en hemmelig forbryterorganisasjon truer atombalansen mellom USA og Sovjetunionen.
De må finne en vitenskapsmann som er sentral i plottet, og forsøker å spore ham opp gjennom datteren Gaby (Alicia Vikander).
Dette blir starten på et farlig oppdrag gjennom Europas mer fasjonable hjørner, der alle tre har hver sin skjulte agenda.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Denne stadige tautrekkinga mellom de tre hovedfigurene gjør historien morsom og uforutsigbar.
Alicia Vikanders karriere er i en eksplosiv fase, og hun gjør kanskje sin tøffeste, og filmens beste, rolle som gatesmarte Gaby.
Både Cavill og Hammer er store, kjekke karer, og spiller med den rette miksen av skjemt og alvor, selv om det skal sies at begge er en smule glatte og anonyme.
Men trekløveret fungerer godt i en florlett actionfilm som dette er.
Tydelige Bond-paralleller
Regissør Guy Ritchie har liksom ikke greid å matche sine to første knallfilmer, Lock, Stock & Two Smoking Barrels og Snatch.
Det gjør han heller ikke nå, men The Man From U.N.C.L.E. er like underholdende og stilsikker som de to Sherlock Holmes-filmene han har gjort med Robert Downey Jr. og Jude Law.
De uunngåelige James Bond-parallellene er tydelig flagget i filmens morsomme skildring av farlige spioner i kald krig.
60-talls-estetikken blir glorifisert litt på samme måte som i Austin Powers-filmene. Men de halsbrekkende actionscenene er definitivt av 2000-talls tapning.
LES: Filmanmeldelsene av Sherlock Holmes og Sherlock Holmes: A Game Of Shadows
Den største svakheten ved The Man From U.N.C.L.E. er en litt kjedelig historie som føles underordnet filmens visuelle lekkerheter.
Man bryr seg lite om forbryterne og deres atomplott. Men Guy Ritchie ror det hele i land med oppfinnsom action, stilig formspråk og et akseptabelt trekløver i sentrum.
Om det blir en serie filmer av dette, er jeg derimot litt usikker på.