Den skrikende mangelen

Kvinner! Hardrocken trenger dere, skriver Totto Mjelde.

Det er alltid vanskelig å skulle skrive noe fornuftig om kvinner i musikken. Dels fordi det ikke er noen forskjell på kvinner og menn når det kommer til utøvelse av musikk, og dels fordi det burde være unødig å dele inn i kjønn. Men jeg gjør det likevel – muligens til noens frustrasjon – som et rop om hjelp fra en sjanger som sårt trenger den norske jenten og kvinnen.

Kvinner har naturligvis vært sentrale musikalske utøvere helt siden starten av rocken, og i Norge er kvinnelige musikere tallrike, og definitivt blant de beste og mest populære innen de fleste sjangre. Utenom én. I hardrock, heavy metal og omkringliggende uttrykk er det fremdeles en skrikende mangel på kvinner på scenen.

Få, men svært flinke

De få som opererer innen feltet, og som har klart å skape seg et navn, gjør en strålende jobb. The Commander In Chief stjeler med seg ros og priser for sitt gitarspill, Silje Wergeland fronter det nederlandske bandet The Gathering som er internasjonalt kjent, navnesøster Tombre raserer scener sammen med Blood Command, Deathcrush mørbanker deg med støyrock, og Agnete i Djerv er en av landets desidert beste scenepersonligheter.

Litt mer perifere er Jonna Nikula som gjør keyboards for Satyricon, hele Jane Helen som spiller rock, og Ida som synger i Triosphere. Men så er det tilsynelatende full stopp. Knapt én eneste av de svært mange demoene og platene som har blitt sendt inn til hardrock-programmet Pyro på P3 i år inneholder kvinner. Slik er det alltid. År etter år. Mystisk nok.

Silje Tombre og Blood Command, foto: Rashid Akrim/NrkP3.

Mange der ute

For strømningene i internasjonal hardrock og heavy metal går definitivt riktig vei. Kvinner har stadig tatt en mer sentral plass blant musikerne, men det virker som om dette ikke har truffet Norge så langt. De siste årene har internasjonal hardrock sett fantastiske kvinnelige vokalister tre frem i band som The Devil’s Blood, Paramore, Witch Mountain, Arch Enemy, Otep, Halestorm, og Christian Mistress. Da har jeg ikke engang nevnt alle de symfoniske bandene med kvinnelige vokalister av ren plassmangel (og – host – kvalitetsmangel).

Også på instrumentalistfronten finner du helt naturlig svært gode moderne kvinnelige utøvere. Jeanne Sagan basser finurlig i All That Remains, Marta Peterson gir Bleeding Through mystiske lyder med sitt orgel, Laura Pleasants er blant de mest toneangivende nye gitaristene via sitt arbeid i Kylesa. Orianthi spiller gitar for Alice Cooper, Melissa Auf Der Maur er en av de mest markante og spennende musikerne der ute, og Gallhammer og Civet har på hver sin kant av sjangeren levert på skyhøyt nivå.

Det er bare toppen av den moderne og rocka kransekaken. I Sverige har band som Sahara Hotnights, Crucified Barbara og Hysterica overbevist i mange år, og der det for tredve år siden ofte handlet om kropp og sex handler alt nå om musikken. I dag er dette en selvfølge, men det har ikke alltid vært det.

Laura Pleasants i Kylesa, Hove 2012, foto: Tom Øverlie/NrkP3.

Ryddesjau i egen sjanger

Hardrock og heavy metal har historisk vært en sjanger rettet mot hankjønnet og spilt av menn, men de siste årene har jeg sett en god og viktig dreining vekk fra det mest påtatte og maskuline i det musikalske. Hardrocken har ristet av seg det meste av det meget tvilsomme kvinnesynet som kom til overflaten via musikkvideoer, tekster og platecover gjennom 80-tallet, og fremstår nå som et åpent sted for kvinner både på scenen og i publikum. Det er ikke hardrocken som har lettkledde damer på panseret eller strippere i videoene i 2012. Den slags tar andre sjangre seg av.

Når det gjelder publikum har kvinnene for lengst inntatt salen, og køen på kvinnetoalettene vokser. Også rundt scenen er kvinner viktige bærebjelker når det kommer til booking, management, arrangering og promotering i klubber, festivaler og i plateselskap. Innen journalistikken skriver kvinner godt om sjangeren. Blant annet er Guro Juul Andersen redaktør i landets viktigste blad for hardrocken – norske Metal Hammer – og her hos oss er det Helle Stenkløv som anmelder de hardeste og tyngste utgivelsene.

Kjør revolt!

Men så langt har altså ikke revolusjonen nådd scenen, selv om AKKS gjennom mange år har gjort en god jobb med å tilrettelegge for folket. Mitt store ønske er å se mange flere kvinner spille hardrock og heavy metal i slitne eller moderne øvingslokaler de kommende årene. Det er den eneste måten å få frem talentene på.

Muligens handler den skrikende mangelen om få forbilder. Kanskje handler det om sjangerens historie og uttrykk. Mest sannsynlig handler det om å vite at det går an. Det skal ikke finnes hindre for noen i rocken – den må være vidåpen for nye impulser. For utviklingen av – og overlevelsen til – sjangeren er det få ting som er viktigere enn at den norske kvinnen tramper inn over fuzzpedaler og ølflekkete rockescener.

Totto Mjelde

  • Husker et band som het «Miss Lead» som varmet opp for TNT. Tror det var på Circus i 85.

  • Anonym

    nei, vi trenger ikke flere kvinner i hard rocken….. ingenting er så frastøtende som sinte jenter… skal de attpåtil vræle, blir det i meste laget for meg… 

    • unn vigdis borgersen

      For det første har du et skammelig nedlatende syn på en stor andel av dine medmennesker som får glede av å synge, opptre og skape noe i og for fellesskapet. For det andre er ikke jenter som «vræler» i hardrocken noe sintere enn gutter som gjør det samme. Kanskje du kan tenke deg om litt neste gang du får lyst til å komme med  negativt ladet kommentar basert på din destruktive holdning overfor en høyst verdifull del av menneskeheten. 

      • Anonym

        kjære unn vigdis.  nei jeg liker egentlig ikke gutter som vræler heller.. jeg liker ikke hardrock heller… Når det er sagt,  så må en få kunne si fra om hva en tenker om forskjellige ting. Dette var min mening.. ja jeg er negativ til dette.  Vi skal oppføre oss og svare med respekt ja,, men må ikke få komme så langt at en kan få komme med noe negativt? 
        Jeg synes ikke det er fint at kvinner/jenter synger hard rock, nærmest ikke noen med hard rock…  sånn er det. bit deg i det, hvis ikke blir du det jeg oppfatter kvinner i hardrocken fremstår som; Bitch?  

        • VolvoV4oss: du liker ikke hardrock, hverken gutter eller jenter som vræler, men tar deg bryet med å skrive tre kommentarer… det er en brist her.

          Ingen har bedt deg si din mening. og når du bare kommer med meninger så blir folk oppgitt; det er ikke et gram av argumentasjon i dine kommentarer. Ingen skal ta smaken fra deg, men du kan ikke gjøre din smak til en offentlig sak uten å forvente kritikk hvis du ikke argumenterer for den.

          Ingen bryr seg om hva du mener med mindre du gjør rede for hvorfor. Når du i tillegg topper kransekaken med å gjenta «bitch» slutten av dine siste to innlegg, er det klinkende klart for ethvert tenkende menneske at du ikke er en av dem.

          • Anonym

            Synes du kan lese, hvis du kan, innlegget mitt engang til, jeg. En annen ting, er at Disqus antagelig hadde teknisk feil den dagen jeg la det inn, så jeg skrev det engang til da jeg ble bedt om det. Det jeg kan beskyldes for i denne sammenheng, er min teflonhjerne, som gjør at jeg ikke husker ordrett hva jeg skrev første gang. Men budskapet er det samme.  poenget mitt, hvis du ikke oppfattet det, var at jeg ikke liker kvinner/jenter som er sinna. Og det ville jeg fortelle. Er ikke mer å argumentere for. negativt ja, men ikke mer verdt å bry seg om enn tiden det tok å lese/skrive det.  Jeg ble likevel litt provosert over at svaret hennes, da jeg fikk inntrykk av at jeg mislikte kvinner/jenter generellt, eller hadde kommet med et skikkelig sleivspark innen rasisme etc.  Jeg sier forresten ikke at  kvinnen jeg svarer, ei Bitch heller. jeg sier at måten hun  kritiserte meg på, kan oppfattes som bitchete. Hvilket betyr at jeg understreker mitt poeng for å ikke like kvinner i hardrocken; Det blir for bitchete…  Men klart, du har anledning til å si fra du og, hvordan du oppfattet mitt svar. Men synes faktisk du tar mer av, enn jeg.  

            Skulle det dukke opp flere meninger om det, og ikke har annet å ta deg til , bare si ifra. Ha en fin dag. 🙂

      • Anonym

        Hva er galt med det jeg skrev? Jeg vet man ikke skal være rasisitisk. Ikke støtende, eller oppfordre noe kriminelt. Men man få lov til å være negativ? Eller skal vi sitte med stive banansmil og klappe alle på skuldra uansett…. er vi blitt så politisk korrekte under SV og AP ? Hvor er vi på vei hen? 
        Nei, du får tenke deg om du og Unn vigdis B. Hvis ikke blir det det kvinner i hard rocken oppfattes som… Bitch?  

  • BELLATOXIC har sitt første album til mixing. Anbefaler låta «The end».

  • Veron Moe

    Hørt den før eller? Hvordan skal det gå i helsesektoren om kvinner skal tre inn på alle de arenaene som menn befinner seg på i dag?!;)

  • Manglende forbilder? Hvor lite gidder man å se i historien da, om man føler at det er manglende forbilder. Hvor lenge skal man egentlig si at kvinner er en gjeng komplette idioter som ikke klarer å finne ut av sine egne interesser? Kanskje på tide å se hva AKKS f.eks er, en instutisjon basert på diskriminering.

    Himmel og hav, er jo nesten så at jeg setter på Veruca Salt.

  • Mange retninger innen Hard Rock da, heldigvis. Har ikke sansen for kvinnelige vokalister i som brøler ut tekstlinjer ingen får noen mening i, men synes de har mål og mening i Nightwish retningen. I tillegg har du stilen som Heart, Lita Ford etc kjører, mer kommersiell, men også her kommer kvinnestemmen til sin rett. Da var min mening sagt 🙂 Og flere millioner er uenige. Det er jo det herlige med musikk, man kan diskutere det i evigheter uten å bli 100 prosent enige. Det jeg ser som det største problemet med kvinnelige vokalister i Hard Rock i dag, er at det ikke kommer noen nye profiler. Ann og Nancy Wilson, Lita Ford, Joan Jett, Tarja Turunen (ex Nightwish) og sikkert noen jeg glemmer er store stjerner, men de etter det får dårlig plass i media. Flere utrolig dyktige damer med gode stemmer og scenepersonlighet, så KOM IGJEN!

  • Vi i Ancestral Legacy har hatt kvinnelig vokalist i 10 år nå, men siden vi hele tiden har operert i den mørkeste undergrunn forventer jeg ikke at artikkelforfatter har kjennskap til oss. Vårt andre album er på trappene nå, med mexicanske Isadora Cortina (og undertegnede) bak mikrofonen.

    Kan vel og nevne i fleng alle gothmetalbanda som poppet opp fra midten av nittitallet og fremover, alle med kvinnelige vokalister, og gjerne også synthist: Theatre Of Tragedy, Tristania,  Sins Of Thy Beloved, Sirenia, The Crest, Trail Of Tears, In The Woods, Dismal Euphony, Octavia Sperati og flere til.

  • son_of_rain

    Matriarch!
    Matriarch!
    Matriarch!
    Sjekk dem ut

  • bo71

    Jeg husker Girlschool  og Motorhead spilte i Trondheim tidlig på 80-tallet. Jeg var ikke gamle gutn den gang,og jeg var med min tante på en dagstur bare. Da jeg så den plakaten henge over alt i byen med de to banda på da bare drømte jeg om å være der oppleve de folka live restn av dagen. Jeg har ikke glemt d enda heller.. Girlschool svinger som fanden og er et rent jenteband.

  • Berkana Berkana

    Jeg hørte mye på L7 på begynnelsen av 90-tallet. ‘Britcks are heavy’ er en klassiker for meg, og jeg får fortsatt spontant knyttet neve av å høre ‘Shitlist’.

  • Hardrock er ut..  kom deg på gamlehjem..

    •  Slått deg?

    • Anonym

      Det går da fint an å høre på hardrock selv om det ikke gir noe særlig kred. 

  • Anonym

    Den beste kvinnelige hardrock vokalist har vi jo i Norge: Agnete –  Oppløste  Animal Apha

  • Tindrum var fett å høre på live. Der var det ei dame som sang jævlig bra,men navnet hennes husker jeg ikke. Husker kun ansikt og den råfin stemmen. Hun er ei råfin dame som sang metal jævlig bra.

  • VolvoV40ss, hvorfor kommentere i det hele tatt hvis du ikke liker hard rock? Stikk på NRJ sine hjemmesider, sikkert mye koseligere for deg der. 

  • Pingback: Pyro » Hjelp Pyro, vinn Kiss-vinyl()

  • Pingback: Pyro » Pyro # 532 på P3 i kveld fra 21 til 23()

  • Pingback: Pyro » Pyro kårer kvinnen()