Festet i tre dager før innspilling

Da Viktoria Winge skulle spille i den europeiske storsatsningen «The Spiral» ble hun først bedt om å drikke og feste tre dager til ende. – Jeg hadde mye alkohol i blodet da vi begynte, sier Winge.

Viktoria Winge

I Munch-rommet på Nasjonalgalleriet sitter tyven selv. 2. September skal Viktoria Winge stjele et Munch-litografi av betydelig verdi fra nettopp dette rommet.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

2. september har den stjernespekkede, internasjonale dramaserien «The Spiral» premiere på NRK.

Norske Viktoria Winge, kjent blant annet filmene «Reprise» og «Max Manus», spiller en av hovedrollene i serien.

Hun forteller at oppladningen til første innspillingsdag var noe litt utenom det vanlige.

– De laget et rollespill for oss, en såkalt LARP. Sånn som man vanligvis gjør uti skogen med drager og knekter, sier Viktoria Winge til NRK.no.

Men i denne LARPen var drager og knekter byttet ut med øl og sprit.

– Vi var inne i et varehus og spilte rollen i tre dager, med alle som spilte i serien. Så der var det drikking, festing, sjampanjefrokost og sånne ting. I tre dager, sier hun.

– Inspirasjonsmessig var det veldig spennende å være i karakter i 12 timer hver dag. Det var gøy, men det var jo helt sprøtt. Jeg var veldig utslitt da vi skulle begynne å jobbe, og hadde nok en del alkohol i blodet, ler Winge.

Stjeler verdenskjente malerier

I tv-serien på fem episoder møter vi et internasjonalt kunstnerkollektiv basert i København, og deres karismatiske leder Arturo.

Han får ideen om å stjele seks verdenskjente malerier fra museer i seks europeiske land, men noe går galt og kunstnerne må redde både planen og seg selv.

«The Spiral» er en transmedial og interaktiv serie, der seerne kan være med å løse mysteriet på www.thespiral.eu.

Serien er en samproduksjon mellom één (Belgia), VARA (Nederland), SVT, YLE (Finland), TV3 (Danmark) og NRK.

Se traileren til serien her:

Vil ikke komme bakpå

Tone C Rønning

Tone Rønning, eksternsjef i NRK, har kjøpt inn The Spiral.

Foto: Privat

Eksternsjef i NRK, Tone Rønning, innrømmer at det er risikabelt å satse på en så alternativ serie.

– Det er ikke så mange suksesshistorier om interaktive drama. Det er en risikosatsning, men vi har stor tro på et aktivt publikum, sier Rønning til NRK.no.

Ifølge eksternsjefen handler mye om å ikke komme bakpå i et pulserende marked.

– Vi tester denne serien ut litt. Det er veldig mye nytt som kommer, og vi vil gjerne være først på ballen, sier Rønning.

I vinter hadde NRK seervinnere som Broen og Lilyhammer. Spørsmålet er om «The Spiral» kan ta over suksessen.

– Jeg har ingen aning. Man vet aldri sånt før det skjer. Men hvis NRK har tro på det, har jeg tro på det. Jeg tror mye handler om at folk får vite om det, sier Winge.

Kunsstyveri er ingen spøk!

Audun Eckhoff

Audun Eckhoff innrømmer at The Spiral rører ved et betent emne på Nasjonalgalleriet.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

«The Spiral» har fått med Nasjonalgalleriet på laget, til tross for at emnet er betent. Kunsttyveri er nemlig ingen spøk for direktør Audun Eckhoff.

Bildet som blir borte er et Munch-litografi. Eckhoff kan ikke gi NRK.no en pris, men innrømmer at det ville vært en katastrofe om bildet faktisk ble stjålet.

– Det er absolutt et av de mest berømte litografiene, og et typisk Munch-bilde. Når et vesentlig verk blir borte er det en katastrofe, det er noe vi vil forhindre med alle midler. Men det betyr ikke at vi ikke kan spøke med det, sier Eckhoff til NRK.no.

Neste år er det Munch-jubileum, noe som kan ha hatt noe å si for det overraskende samarbeidet.

– Det er en sak vi har diskutert nøye, men vi konkluderte med at vi ville være med. Vi tåler å spøke med både kunst og med Munch. Det kan være en humoristisk smakebit på en bredere forankring i interessen for Munchs arbeid, forklarer direktøren.

Kulturstrøm

  • Fullførte sin avdøde venns film

    Sturla Brandth Grøvlen tok over den dokumentariske kunstfilmen «Last and First Men». Filmen vises i sideprogrammet Berlinale Special, under Filmfestivalen i Berlin. – For meg er det en veldig emosjonell opplevelse, sier han til Filmpolitiet.

    Sturla Brandth Grøvlen
    Foto: Jon Olav Nesvold / Jon Olav Nesvold