Hvor har det blitt av halfpipene?
Norske skianlegg lager ikke halfpiper lenger. Den nye superpipen i Wyller-løypa kan derfor bli redningen for norske halfpipekjørere.
– Det er dritkjipt, sier Fredrik Austbø, en av Norges fremste halfpipekjørere, om parkelementets gradvise bortgang fra norske slalåmbakker.
**Se VM-finalene i halfpipe fra kl 15.40 i nett-TV eller på NRK2.
Trysil og Hemsedal – to av landets største alpinanlegg – har droppet å bygge parkelementet i terrengparkene sine de siste årene, og flere andre terrengparker har fulgt etter.
– De (halfpipene) er for vanskelig å bygge, virker det som. Jeg tror alpinanleggene ikke gidder å bygge halfpipe når de uansett får folk i bakkene sine, sier Austbø.
Les også: Ingen nordmenn til halfpipe-finalen
Populært parkelement
Da snowboardsporten ble viden kjent på midten av 1990-tallet, var halfpipen snøbrettkjørernes yndlingselement. Profilerte halfpipekjørere som Terje Håkonsen og Daniel Franck gjorde halfpipekjøring svært populært blant landets snøbrettkjørere, og halfpiper blomstret frem i landets store alpinanlegg.På verdensbasis er halfpipen fortsatt populær. Shaun White er halfpipekongen fremfor noen, og halfpipekonkurransen er ansett som den aller gjeveste disiplinen under X Games-lekene i USA hver vinter.
Men her i Norge, er det snødekte halvrøret nesten ingen steder å finne lenger.
Foruten den nye superpipen i Wyller-løypa, er det kun Kongsberg Skisenter som kan skilte med en halfpipe av rimelig høy kvalitet.
VIDEO: Se de styggeste fallene i snøbrett-VM!
Ikke egnet for alle anlegg
Lars Eriksen er parkbygger i Hemsedal Skisenter, og synes det er synd at det ikke bygges halfpiper lenger.
– Det er ressurskrevende å vedlikeholde en halfpipe, dessuten er det liten kompetanse på hvordan man bygger en halfpipe riktig i Norge. Anleggsledelsen har bestemt seg for å heller satse på andre parkelementer, sier Eriksen.
Austbø mener også flere av landets skianlegg tok seg vann over hodet da det ble satset hardt på halfpipebygging for cirka ti-femten år siden.
– Det ble en hype når den såkalte ”pipe-kutteren” kom. Mange skianlegg trodde de kunne lage halfpipe ved å kjøpe den, men det var jo helt feil. Det var katastrofe, sier Austbø.
En halfpipe-kutter er en snøgravemaskin som er spesiallaget for å forme og ”kutte” halfpiper.
Larsen mener halfpipe heller ikke egner seg i alle anlegg.
– Det er tidkrevende å drive en konkurransedyktig halfpipe. Den må saltes og formes jevnlig, sier Larsen.
Reiser utenlands for å trene
Dagens beste halfpipekjørere har derfor, frem til nå, reist utenlands for å få trent skikkelig på halfpipekjøring.
– Vi reiser flere måneder i året til USA for å kjøre og trene halfpipe. Her i Norge finnes det ikke gode nok halfpiper, forklarer Fredrik Austbø, før han legger til:
– Nå har vi i hvert fall fått en pipe i verdensklasse i Wyller-løypa – det hjelper veldig. Jeg tror folk kommer til å få øynene opp for pipe etter det, det hadde vært dritfett, sier Austbø.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Håper på oppsving med Wyller-pipen
Landslagsledelsen håper også at den nye superpipen i Wyller-løypa kan bidra til å heve interessen og nivået på norske halfpipekjørere.
– Den nye pipen i Wyller-løypa betyr alt med tanke på rekruttering av morgendagens halfpipekjørere. Klarer vi å vedlikeholde denne pipen vil det utgjøre en stor forskjell for toppnivået i fremtiden, mener landslagsstrener Thomas Harstad.
Tags: Roger Kleivdal, snowboard-vm, snowboard-vm2012