Den flaue sexpraten

Fetisjer, likestilling i senga og hvordan definere seg som seksuell person. Dette skulle folk ønske de hadde lært mer om i seksualundervisningen på skolen.

– Vi lærte ingenting om fetisjer, det var litt tabu, sier Oda Westby som vi møter på gata i Oslo. Venninnen Amanda Tandberg er enig.

– Da vi først hørte om det så vi på det som noe skikkelig rart. Det vi har lært om fetisjer, har vi lært på nett, sier Amanda.

Sex og følelser er noe av det mest naturlige ved mennesket, og derfor burde seksualundervisningen være et av de viktigste emnene i skolen. Det mener lærerstudentene Elin Rasch Sneve og Mathias Karlsen ved NTNU i Trondheim. De er redde mange lærere lar lærebøkene bestemme hvordan seksualundervisningen skal foregå, og at de ikke henger med i tida.

– Vi må følge med på hva elevene er opptatte av i hverdagen hvis vi skal få til god seksualundervisning, sier Mathias.

Elin er enig.

– Det skader ikke å vise et klipp fra «Paradise» og diskutere hva som kan være problematisk med det vi nettopp så. Jeg tror god dialog med elevene er nøkkelen, sier hun.

Hva mener du det burde vært mer eller mindre av i seksualundervisningen? Vi samler folks meninger i ei bok som skal overleveres til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Skriv din mening i kommentarfeltet nederst i saken, og vi bringer den videre.

Viktig å snakke om sex

Lærerplanen sier ingenting om når man skal snakke om sex i løpet av de tre årene ved ungdomsskolen. Ved mange skoler blir ikke undervisningen gjennomført før i 10. klasse, for noen elever vil det være etter at de har debutert seksuelt. Det er for seint, mener Elin, som er redd elevene vil lete etter info om sex andre steder.

Les også: «Skam-Vilde» langet ut mot skjønnhetstyranni og pornokultur

– Jeg tror mange unge ikke vet hvor de skal gå for å lære om sex, for dem kan porno være informasjon. Da vi viste noen tiendeklassinger «Sexamen» ble de overrasket over at det fantes slik info på nettet. Å lære dem kildekritikk og vise dem trygge nettsider er også en del av jobben vår, sier Elin.

– Når våre egne lærere ikke snakker med oss om sex, kan vi bli usikre på om vi kan snakke med våre elever om det.

I undersøkelsen organisasjonen Sex og samfunn gjennomførte blant kontaktlærere på grunnskolen i fjor, svarte kun 13 prosent at de hadde fått kunnskap om seksualundervisning i løpet av utdannelsen som de kunne bruke nå. Lærerstudentene Elin og Mathias har nettopp blitt ferdige med den seksualopplæringen de skal ha før de går ut i læreryrket; én dag i regi av MSO, en organisasjon med medisinstudenter som jobber for seksualopplysning, og én dag der studentene snakket med en 10. klasse om sex og følelser.

– Vi burde hatt mer om seksualitet i løpet av utdanningen. Man kan ikke vite for mye, seksualitet er et bunnløst tema, sier Mathias.

Lærerstudentene Mathias Karlsen og Elin Rasch Sneve skulle gjerne hatt mer seksualundervisning på studiet. Foto: Kjersti Havdal
Lærerstudentene Mathias Karlsen og Elin Rasch Sneve skulle gjerne hatt mer seksualundervisning på studiet. Foto: Kjersti Havdal

Elin synes opplegget med MSO var veldig bra, men hun skulle gjerne sett at også faglærerne deres snakket mer om sex, kropp og følelser i løpet av de fire årene ved universitetet.

– Det er problematisk at sex fortsatt ser ut til å være flaut å snakke om. Vi trenger en holdningsendring, og den burde startet hos oss, men det gjør den ikke nå. Når våre egne lærere ikke snakker med oss om sex, kan jo vi bli usikre på om vi kan snakke med våre elever om det, sier Elin.

Lærerne henger ikke med

Folk vi møter på gata i Oslo skulle gjerne ha lært mye mer enn det de gjorde om seksualitet da de gikk på skolen.

– Jeg mener det er viktig å lære om likestilling i senga og hvordan man skal oppnå orgasme, sier Vilde Slagsvold, som noterer ned forslagene i vår pensumbok som skal overrekkes kunnskapsministeren.

Les også: Bruker grov porno som seksualundervisning

Lenger ned i gata møter vi fire jenter som ennå ikke har hatt seksualundervisning på skolen, men forventningene er høye.

– Vi har jo ikke hatt sex ennå fordi vi er så unge, så vi vil vite hvordan man gjør det, sier Andrea, som går i 7. klasse.

– Kanskje de som skal ha undervisningen kan dele litt av sine erfaringer, legger klassevenninnen Iben til.

Lærerstudent Elin Rasch Sneve mener seksualundervisning er en av de viktigste oppgavene til en lærer. Foto: Kjersti Havdal
Lærerstudent Elin Rasch Sneve mener seksualundervisning er en av de viktigste oppgavene til en lærer. Foto: Kjersti Havdal

I mange år har det blitt hevdet at seksualundervisningen i skolen er for dårlig. Egentlig vet vi svært lite om hvordan undervisningen på skolene rundt om i landet funker fordi det nesten ikke finnes undersøkelser på temaet. I den årlige undersøkelsen organisasjonen Sex og samfunn gjennomfører blant 9. og 10. klassinger, svarte 88 prosent i fjor at de hadde hatt tre timer eller mindre med seksualundervisning i løpet av ti år på skolen.

– Unge vi møter forteller at undervisningen er mangelfull og at det ofte ser ut som lærerne synes det er kleint og vanskelig å snakke om seksualitet, sier assisterende daglig leder Tore Holte Follestad i Sex og samfunn.

Mye fakta, lite følelser

I dag står skolene i stor grad fritt til å bestemme hvordan de gjennomfører seksualundervisningen. Dermed kan tre skoler i samme by ha tre helt ulike måter for hvordan de underviser om seksualitet på. I tillegg er det ingen formelle kompetansekrav til lærerne som skal ha undervisningen, slik det er for de som skal undervise i matte eller engelsk. Follestad mener undervisningen i for stor grad handler om fakta og for lite om følelser.

– Det er mye fakta som «hva er p-piller» og «hva er klamydia», men det er lite snakk om hvordan vi skal snakke med hverandre om sex, sier Follestad, som mener lærerne må bli flinkere til å snakke om seksuelle relasjoner, hvilke behov man har og hvem man er som seksuell person.

Les også: Lærerstudentene skal drive seksualundervisning om få år: – Er ikke forberedt

I dag blir unge eksponert for sex og kropp overalt; på nett og sosiale medier, gjennom film og serier. Men på skolen opplever elevene ofte at temaene de selv ønsker å snakke om, ikke blir tatt opp i seksualundervisningen.

– Vår teori er at undervisningen ikke henger med i samfunnsutviklingen, sier Follestad.

Skriv hva du savner i seksualundervisningen i kommentarfeltet.

  • Ingunn Walderhaug

    Grenser, voldtekt, ulike former for seksualitet og kjønnsidentiteter + kjønnsuttrykk.

  • Ole Jensen

    30-åring her. Dette er 100% anekdotisk. Bare mine egne erfaringer. Vår sex-undervisning var vel ca at mann putter penis i vagina, og egg+sæd=baby.

    Jeg oppdaget jo porno på nett tidlig. På den tiden satt jeg og ventet i ett minutt for å få se på ett bilde. Etterhvert fikk vi raskere nett, og da gikk også andre ting litt raskere. Men jeg kan bare ikke klare å se at dette har hatt noen negative konsekvenser for meg personlig. Da var IKKE slik at jeg avsluttet mitt første samleie med å sprute henne i ansiktet.

    Til tross dårlig seksualundervisning, så har sexlivet mitt vært helt normalt. Jeg skjønte alltid at porno ikke var virkelighet.

    Jeg er 100% for bedre seksualundervisning, men av egen erfaring så ser jeg ikke helt at kvaliteten av seksualundervisningen har hatt noen følger av noe slag.

  • numberedK

    Jeg synes vel egentlig det er godt med rom i læreplanen for å diskutere temaet. Men jeg lurer av og til på om folk har helt tenkt igjennom hva de ønsker at lærere faktisk skal undervise i. Det virker som om noen mener at det skal deles av personlige erfaringer og undervises i seksuelle teknikker. Jeg prøver likesom å se for meg klasserommet hvor en mann i femtiårene står og forteller femten år gamle jenter og gutter om at han av og til liker å ha en finger i rompa og hans partner liker å bli holdt i håret når han tar henne bakfra. Jeg synes at det er greit at man utforsker noen ting på egenhånd. Kompetansemålene under og opplysning om noen gode nettsider får faktisk holde. (vgs mål er ikke tatt med)

    -gje døme på korleis oppfatningar om forholdet mellom kjærleik og seksualitet kan variere i og mellom kulturar
    -analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare skilnaden på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep
    -formulere og drøfte problemstillinger knyttet til seksualitet, seksuell orientering, kjønnsidentitet, grensesetting og respekt, seksuelt overførbare sykdommer, prevensjon og abort
    -forklare hva som skjer under puberteten og samtale om ulik kjønnsidentitet og variasjon i seksuell orientering
    -samtale om kjærleik og respekt, variasjon i seksuell orientering og samliv og familie og diskutere konsekvensar av manglande respekt for ulikskap
    -gje døme på korleis kjønnsroller og seksualitet blir framstilt i ulike medium og diskutere dei ulike forventningane det kan skape
    -reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur
    -samtale om etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, ulik kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene

  • MrKash

    «I dag blir unge eksponert for sex og kropp overalt…..» -Dette tilsier jo at det nettopp IKKE er noe poeng å gi enda mer «nyttig info» om emnet…. Før internett sin tid var det en helt annen sak. Idag finnes det uendelig mye ressurser på nettet slik som f.eks. Klara Klok.

    • Arild Balog

      Nettopp fordi det er så snakk omkring dette trengs det god og saklig informasjon.
      Merkelig nok, mange av de tingene som trengs mest å snakkes om, er ikke temaer det snakkes om.

    • Anders Sund Rydningen

      Tuller du, MrKash?

      Mye feilinformasjon også! Jobbet i en telefon for ungdom hvor de kunne ringe og stille spørsmål om hva de ville. Slike spørsmål havnet oppe på listen av temaer som ble tatt opp.

    • Wenche Rothaug

      Klara klok er lagt ned.
      Mange barn og unge får sin «kunnskap» om sex fra nettporno. Den kan være veldig grenseoverskridende.
      Dessuten vil kompetent formidlet kunnskap om kropp, sex, kjønnsidentitet og grensesetting i klasserommet gi nyttige diskusjoner, samt virke forebyggende på seksuelle overgrep. Mange unge i dag vet ikke hvor grensen går, hva er innafor, hva er grenseoverskridende krenkelser?

  • Lynn Myrdal

    Det burde snakkes om kropp, nakenhet, kjønn, seksualitet, legning og relasjonsidentitet.

    Det burde snakkes om at det er ok å være «anderledes». Det burde snakkes om at det bildet som man ser i mainstream ikke er det eneste rette. Det burde være undervisning som gir unge mennesker rom til å utvikle seg naturlig uten å føle seg presset inn i et mønster. Rom til å være seg selv og å være trygg på egne grenser. En undervisning som lærer de unge at det er ok å si ja , og det er ok å si nei. At alle ikke er like og at det er lov å være forskjellig også når det kommer til seksualitet og relasjoner.

    Undervisningen burde ta høyde for å gi unge mulighet til selv å ta informerte valg. Fokus burde derfor ligge på å fremheve informasjon som ikke er lett tilgjengelig. Nøkkelord : mangfold, kroppsbilde, kjønnsidentitet, legning, relasjonsidentitet, fetisjisme, voldtekt og gruppepress.

  • SKUFFET

    Det var mer spennende i gamle dager snakk om SEX.

  • Oda

    Det burde blitt snakket om at det ikke er flaut for jenter å onanere, være kåt, og få orgasme. Jeg syntes det var skamfullt at jeg onanerte, for det var jo ikke noe jenter drev på med, i hvert fall trodde jeg ikke det, for vi hadde ikke fått noe informasjon om at det var helt naturlig. Gutter onanerer og kan snakke om det, jenter skal ikke gjøre det. Jeg synes det er alt for lite vekt på at jenter har rett til å gjøre absolutt alt som guttene har, og at det verken er flaut å være kåt eller få orgasme. Det hadde også vært fint om man kunne fått informasjon om at «fittefis» skjer, og det er helt naturlig. Dette var ting jeg lærte via å selv bli trygg på meg selv, og Juntafil. Det eneste læreren vår snakket om, var kjønnssykdommer og hvordan bruke kondom. Det var mer skremselspropaganda, enn nyttig informasjon.

  • lindakristin13

    Helt enig i at ungdom bør få mer informasjon. Men som mor synes jeg det er mest naturlig at JEG er den som har dette hovedansvaret, og snakker med mine barn om dette. Hvorfor er dette skolens ansvar?

  • Anonym

    Det er også de av oss som aldri fikk seksualundervisning pga. f.eks. legetime den dagen det var. Fikk med meg 5 minutter på slutten da den egentlig var ferdig, for flere år siden. Kanskje det hadde gjort det lettere å komme ut tidligere om eg hadde vært der istedet for den legetimen.

  • lauren

    rek nonton film didieu.>>>IFLIXMOVIES32.BLOGSPOT.CO.ID

  • swelly

    lamun ek nonton film,klik.>>>>IFLIXMOVIES32.BLOGSPOT.CO.ID

  • rumit

    Naronton film alus.===IFLIXMOVIES32.BLOGSPOT.IT