– Var det problemer med telenettet fredag, spurte Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen, da P3.no tok kontakt lørdag ettermiddag.
– Ja, folk på Øyafestivalen har slitt med både samtaler og tekstmeldinger. Samt bruk av sosiale tjenester.
– Også hos Telenor? Det har jeg ikke hørt noe om før du ringte.
Hundre prosent økning
Etter store kapasitetsproblemer onsdag gjorde Telenor en tredobling av kapasiteten. Likevel hadde publikummet på Øya store vansker med å bruke mobiltelefonene sine som normalt fredag.
– Dette forsøkte vi å ordne opp i ved å sette inn flere ressurser, forteller Amundsen.
Les: «Abonnenten kan ikke nås»
– Du hadde delvis rett, sier Amundsen når han ringer tilbake etter å ha sjekket statistikker fra fredag. Vi hadde 100 % mer trafikk fredag enn de tidligere dagene, men likevel ser vi at det er behov for enda mer kapasitet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Amundsen sier selv at han ikke har noen god forklaring på den store eksplosjonen i bruk av smarttelefoner, og at tiltak må gjøres før neste års festival dersom trafikken fortsetter å øke.
– Vi har rett og slett ikke mer å utvide med nå, og får gå litt i tenkeboksen for å finne ut hvordan vi skal takle den store trafikken. Det tekniske utstyret må være på plass, og akkurat nå bruker vi alt vi har tilgjengelig.
Norway Cup ble arrangert den første uka i august, men verken der eller på Slottsfjellfestivalen i Tønsberg opplevde Telenor lignende kapasitetsproblemer.
– Hva synes dere om den økte trafikken?
– Vi er selvfølgelig glade for økt trafikk, men det er jo ikke noe moro når kundene ikke får brukt sine tjenester som forventet, sier Amundsen.
– Streaming og bilder knekker nettverket, og det er noe som kun skjer på Øyafestivalen.
Demografisk bom
Marius Arnesen er journalist i NRKbeta, og oppgitt over at teleoperatørene ikke takler den store trafikken.
– Det man må gjøre er å sette opp nye antenner for anledningen, når man venter dette antallet av denne typen publikum. Et godt eksempel er «South By South West», hvor det kjøres inn lastebiler med nye basestasjoner for å dekke behovet som dukker opp når så mange mennesker samles og skal bruke det digitale nettet.
«South By South West» er en blanding av konferanser og festival i Austin, Texas, hvor de siste trendene innen musikk, film og interaktive medier hvert år presenteres. Arnesen har selv vært der flere ganger, og skrev i fjor en artikkel om hvorfor SXSW får det til å funke.
Les: En konferanse til etterfølgelse
– Hvorfor skjer dette kun på Øya?
– Her er det folk mellom 20-40 som alle vil dele festivalminnene sine underveis med et stort antall smarttelefoner, og så opplever man at kapasiteten bryter sammen.
– Når så mange bruker mobilnettet samtidig, blir det rett og slett ikke plass til alle.
Arnesen lurer også på hvorfor Øyafestivalen ikke setter opp et eget trådløst nettverk til fri bruk for publikum, slik at telefonnettet spares for den verste datatrafikken.
Han mener festivalen kunne markedsført seg mye bedre og unngått det som skjer nå, hvor svært mange opplever at de ikke kan bruke telefonene sine.
– Én løsning kan være å skru av 3G på telefonen, da får du enten ringt eller brukt Internett dersom du får opp EDGE. Men EDGE er noe vi holdt på med for 10 år siden, og det går treigt.
– For meg er det klart at Telenor har feilberegna publikummet her. På to dager er det lite man får gjort for å rette opp de tekniske manglene, det er noe som må planlegges, og her har Telenor planlagt for dårlig.
Veldig beklagelig
Som andre Netcom-kunder er Arnesen oppgitt over at han får ikke brukt telefonen sin på kveldstid.
– Netcom er ubrukelig, jeg får ikke ringt noen etter klokka åtte. Tekstmeldingene går gjennom, men da med 30-40 minutters forsinkelse.
– Kan man ikke nyte konsertene og festivalen med telefonen i lomma?
– Sånn er det ikke i 2011.
Netcoms kommunikasjonssjef forteller lørdag kveld at de har fire ganger så stor kapasitet som i fjor, men at det er veldig beklagelig når det ikke strekker til.
– Vi lærte en del fra Ski-VM og VG-lista på Rådhusplassen, men det er ikke bra det som skjer nå under Øyafestivalen, sier Øyvind Vederhus.
Kommunikasjonssjefen sier at dette aldri har skjedd før, og at det aldri skal skje igjen.
– Økningen er ekstrem, og nå er vi nødt til å vurdere nye basestasjoner til neste års festival. Dette er en dyrekjøpt læring.
Flaut
24 år gamle Christoffer Fraurud har vært på Øyafestivalen siden den åpnet onsdag, og sendte torsdag ut følgende melding:
– For teleopereatørene holder det ikke å si at de ikke har kapasitet, mener Fraurud. Vi betaler for tjenestene de skal tjene penger på, og det blir feil å si at det tekniske ikke holder.
Christoffer har kost seg på festivalen siden onsdag, og forteller at han og vennene har mista hverandre en del underveis.
– Til tider har det vært helt håpløst å komme gjennom på telefon og tekstmelding, også på tvers av leverandørene. Man er jo vant til å kunne ringe hverandre for å gi beskjed om hvor man er, og siden festivalen ligger i Oslo blir det en del inn og ut. Det er sjeldent jeg har forlatt området med de samme folka jeg gikk inn med.
Som ivrig tvitrer beskriver han frustrasjonen som en desperasjonsforbannelse.
– Man vet at det ikke er noe å gjøre med det, men det blir et irritasjonsmoment for «den nye generasjonen». Sosiale medier er viktige for oss.
Øyaledelsen evaluerer
Jonas Prangerød er presseansvarlig hos Øyafestivalen, og kan bekrefte at den økende bruken av smarttelefoner må ta noe av skylden for den dårlige dekningen under festivalen.
– Trådløst nettverk på området har vært i tankene våre, men dette er noe vi må ta med under evalueringen og kikke på til neste års festival.
– Vi vil at folk skal kunne dele det de ønsker herfra, så vi vil vurdere å ha et åpent nettverk her til neste år.
Christoffer Fraurud mener dét hadde vært lurt.
– Øya er bedre tjent med at vi gir gratis reklame, og et slikt nettverk hadde hjulpet veldig på kapasiteten.
Les også: Lyden av Øya