I kampen om kundene i det digitale markedet for kjøp av musikk er det i ferd med å tegne seg et klart skille mellom nedlasting og strømming. Lenge handla kampen om hvorvidt nedlasting og piratkopiering skulle ta livet av cd-platene. Så kom strømmetjenestene på banen og har nå tatt en stor del av det digitale markedet.
- Les også: En voksende kjempe
Vil betale ut en halv milliard
Spotify er i dag en av verdens største strømmetjenester, med sine 20 millioner brukere, men «bare» fem millioner betalende abonnenter.
I år regner faktisk Spotify-gründer Daniel Ek med at deres tjeneste vil betale ut 500 millioner dollar (2,7 milliarder kroner) til tekstforfattere og låtskrivere. Det er like mye som de har generert av inntekter til opphavsrettshaverne siden de starta opp i 2008.
Mange tall fra bransjen har vist at strømming bare vokser og vokser og får stadig større markedsandeler.
Nye tall fra Storbritannia viser også at forbrukerne rømmer fra de vanlige platebutikkene. Ifølge The Guardian viser tallene fra BPI at 19,6 prosent av britene nå kun bruker nettet når de skal kjøpe musikk.
- Les også: Kan de redde HMV?
– 15.000 i minuttet
Samtidig har den andre store aktøren i det digitale musikkmarkedet, iTunes nå passert en ny milepæl. Gjennom sin nettbutikk har Apple nå solgt 25 milliarder nedlasta låter og er verdens største nettbutikk for musikk.
– Med et gjennomsnitt på 15.000 låter lastet ned i minuttet kobler iTunes fansen med musikerne, inkludert globale sensasjoner som Adele og Coldplay og nye artister som The Lumineers, i en skala vi aldri kunne forestille oss, sier Eddy Cue, som er senior visepresident i Apples avdeling Internet Software and Services.
Så til tross for at forbruket av musikk gjennom strømmetjenestene vokser enormt, skjer det altså ikke nødvendigvis noen kannibalisering innad i det digitale markedet. Det bare vokser. Tall Music Ally har analysert viser faktisk at salget av nedlasta musikk gjennom iTunes bare akselererer.
- Les også: – Må ha 20 millioner abonnenter
I juni 2011 annonserte Apple at de hadde solgt 15 milliarder nedlastinger, 20 milliarder ble nådd 15 måneder seinere – i september 2012. Knapt fire måneder etterpå er vi altså på 25 milliarder nedlastinger.
Tar nye grep?
Til tross for dette har Apple trolig et behov for å ta nye grep for å holde tritt med tjenester som Spotify og WiMP. Det har lenge blitt spekulert i om og eventuelt når de skal komme med sin egen strømmetjeneste, og denne uka kom det nye indikasjoner på hva som kan komme til å skje.
Hackere har nemlig klart å komme seg inn i operativsystemet på Apples iPad og funnet tegn som tyder på at det snart kommer en radio- eller strømmetjeneste i de kommende månedene. Nettstedet 9 to 5 Mac oppdaget koding av en «kjøp strømming»-knapp som trolig er et hint om hva som kommer.
Ting tyder imidlertid på at Apple er avhengig av å selge mange nye enheter for å henge med i konkurransen med aktører som Google og Amazon. To tredjedeler av nedlastingene fra iTunes kommer til mobile enheter istedenfor laptopper og andre datamaskiner.
Det ser foreløpig ut til at veksten i salget av enheter med Apples operativsystem mer enn holder tritt med hvordan tjenester som Spotify, WiMP, Deezer og Rdio vokser. I tillegg er iTunes til stede i flere land (119) enn de aller fleste strømmetjenester.
Sang nummer 25 milliarder ble for øvrig lasta ned av tyskeren Phillip Lupke, som fikk et gavekort i iTunes på 10.000 Euro i premie. Låta han lasta ned har du trolig ikke hørt om; «Monkey Drums (Goksel Vancin Remix)» av den britiske DJen Chase Buch, som skal ha et navn i miljøet for housemusikk.