Kanskje er det den lave husleien? Kanskje er det de 65.000 leilighetene, som ifølge The New York Times står tomme? Kanskje er det de mange scenene og klubbene? Eller kanskje er det filosofien om at alt er lov?
Berlin er Europas nye musikkhovedstad.
Til byen strømmer kunstnere, musikere og andre kreative sjeler. Også norske artister har valgt å flytte over landegrensene. Silje Nes, Telephones, Rune Lindbæk, Sandra Kolstad, DJ Vinny Villbass, Svarte Greiner og Erlend Øye med sitt The Whitest Boy Alive er blant artistene som velger berlinerboller og currywurst fremfor mors hjemmelagde kjøttkaker.
Men hva er det med denne byen som gjør det å leve ut musikerdrømmen så attraktivt?
Les også: Lydverket- Vinny Villbass viser deg Berlin i Norge.
Sunt for musikk og sjel
– Berlin er en by som rommer mye. Det er en stor by, både fysisk, sosialt og kunstnerisk. Det er fantastisk! forteller Sandra Kolstad. Hun flyttet til Berlin for ett og et halvt år siden, og arbeider nå med finpussen på sin første plate.
P3s egen Henning Severud, er mannen bak Telephones. Han er for tiden i permisjon og nyter livet i Berlin. Musikeren tror at det økonomiske spekteret har mye å si.
– Det som gjør Berlin attraktivt er at det er veldig billig å bo og leve her, samtidig som det skjer mye fett på kulturfronten. Man bruke mer tid på musikken, uten å måtte tenke like mye på inntekt. Det er definitivt sunt, både for musikk og sjel.
Henning har bodd i Berlin siden sommeren 2010, og produserer og jobber med egen musikk og er DJ. Dagene tilbringer han stort sett i studio, platebutikker, med kompiser eller er ute og skater på noen av Berlins mange superfine skatespots. Han beskriver et godt miljø blant musikerne.
– De fleste menneskene du treffer her er gjerne i samme situasjon som deg. Igjen er det jo sikkert femtusen DJ’er i Berlin, men jeg opplever folk stort sett som veldig åpne og sosiale.
Inspirasjonens by
De norske artistene er langt fra de første som har valgt å reise til Berlin for å få i gang kreativiteten.
Allerede i 1976 valgte David Bowie å forlate Los Angeles til fordel for Europa, og det som den gang var kjent som Vest-Berlin. Med seg på flyttelasset hadde han sin gode kompis, og dopvenn Iggy Pop. Det var her Bowies mesterverk, den såkalte Berlin-trilogien og Iggys The Idiot ble til.
Også U2 har vært innom Tysklands hovedstad. Albumet Achtung Baby blir beskrevet som et av bandets mest dramatiske stilskifter. Inspirert av Tysklands gjenforening er platen preget av en mer elektronisk og europeisk stil enn noen gang før.
Berlin er tydeligvis byen å hente inspirasjon i.
Gigantisk byggeplass
Det har både Universal Music Group og MTV lagt merke til, begge har flyttet sine europeiske hovedkontor til byen som er i konstant forandring.
Det å forandre seg, det gjør den. Berlin er fortsatt, 22 år etter Berlinmurens fall, en gigantisk byggeplass. Det skjer noe hele tiden nye ting, og inn- og utflytting bidrar til en vid kultur.
-Jeg tenker at Berlin alltid har vært annerledes, og kommer til å fortsette å være det. Berlin virker som en slags magnet på kunstnere, musikere, forfattere og alle andre som vil skape noe. At en by blir en slik magnet, tror jeg både har fordeler og ulemper, forteller Sandra.
Hippieånd
Den norske musikkbransjen har også lagt merke til Berlin. Nylig opprettet Music Export Norway et kontor i byen.
– Det tysktalende markedet har vært, og er kanskje fortsatt det viktigste eksportmarkedet for norsk musikk i alle sjangre. Ved å opprette et kontor i Berlin håper vi på å kunne legge til rette for økt eksport av norsk musikk, forteller Inger Dirdal, daglig leder i Music Export Norway.
Miranda Moen, prosjektkoordinator hos MENs kontorer i Berlin tror at byen er attraktiv for musikere og kunstnere fra Norge først og fremst på grunn av kombinasjonen av det yrende kultur-, kunst- og musikklivet, og fordi leve- og bokostnadene er lave.
– Liberale lover, kombinert med friheten og hippieånden, og den veldig avslappende holdningen hos folk flest, står veldig sterkt. Det må være både inspirerende og frigjørende for kreative mennesker, tror Miranda.
Sånn ser det ut når The Whitest Boy Alive spiller opp til dans i Berlin:
Om fem år?
På en tur rundt i Berlins gater ser du fort plakater for både Kakkmaddafakka og Thelma and Clyde hengende på gatehjørner. Når bergensguttene i Kakkmaddafakka setter i gang med Europa-turneén, står to konserter i byen som folk spår å være Europas nye musikkhovedstad på planen.
Berlin forandrer seg konstant. Hvor kommer byen til å være om fem år? Det vet ingen. Det er bare å vente i spenning.