Under Øyafestivalens første dag hadde flere av publikummerne P3.no snakket med problemer med å nå frem på telefonen. Verken taleanrop eller sms fungerte som det skulle.
Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, bekrefter at de hadde store problemer i går.
– Det var noen timer på ettermiddagen hvor det var mange avbrutte samtaler. Vi har ikke hatt tilsvarende kapasitetsproblemer på mange år, sier Amundsen.
– Har ikke gjort nok
Problemene skyldes at mange mennesker innenfor et begrenset område bruker mobilen samtidig, og på den måten overbelaster nettverket. Det samme skjedde under massakren på Utøya for noen uker siden.
– Det var en fryktelig hendelse som vi ikke kunne forutse, men akkurat Øyafestivalen visste vi om, sier Amundsen.
Han forklarer at de har satt inn ekstra ressurser i forbindelse med Øya, og at de til og med har en egen buss stående på festivalområdet i år, til forskjell fra i fjor. Allikevel gikk det altså galt i går.
– Det er radikale endringer fra i fjor, og vi vet ikke årsaken til det. Vi hadde økt kapasiteten, men her hadde vi altså ikke gjort nok.
Han avkrefter at dette har noen tilknytning til problemene Telenor hadde tidligere i sommer, hvor abonnenter over hele landet mistet dekningen.
Tredobler kapasiteten
De så en trend på endret mobilbruk i fjor.
– Flere og flere bruker mobilen til å se videosnutter og oppdatere Facebook-profilen sin. Dette gjør også noe med kapasiteten, sier Amundsen.
Telenor gjør nå drastiske kapasitetsendringer for å få bukt med problemet.
– Vi kaster oss rundt og vil tredoble kapasiteten i løpet av dagen. Så håper vi at det ikke gjentar seg.
Da P3.no snakket med Netcom tidligere i dag, avkreftet de å ha fått feilmeldinger om mobilnettet. Dette tilbakeviser kommunikasjonssjefen i Netcom, Øyvind Vederhus, nå, og bekrefter at også de hadde kapasitetsproblemer i går kveld.
– Vi hadde økt kapasiteten i forbindelse med Øya, men det var ikke bra nok. Nå har også vi tredoblet og det skal nå være i orden, sier Vederhus.