Babyene er nettkongene

Musikkvideoens største utfordrer er babyvideoen.

Musikkvideoene til Justin Bieber og Lady Gaga tar over YouTube mer og mer. I kampen om klikk er babyvideoer nå den eneste typen amatørvideo som er skikkelig konkurransedyktig på verdens største videonettsted.

Hva er det egentlig med babyer?

Hahaha

På YouTube ligger det flere titalls videosnutter med leende babyer som har mange millioner visninger. Babyer knuser både morsomme dyr og folk som tryner i popularitet. En av de mest sette videoene er «Hahaha» med 165 millioner visninger.

Hvor morsom er egentlig «Hahaha»? Døm selv:

LES OGSÅ: YouTube fyller 5 år

I tillegg til «Hahaha» klemmer to babyvideoer til seg inn blant de femten beste på topplista til YouTube, sammen med alle musikkvideoene og dansevideoen «Evolution of Dance». Det er «Tootin’ Bathtub Baby Cousins», hvor to animerte barn sitter i et badekar og synger og fiser, og selve rosinen i babypølsa «Charlie bit my finger – Again!».

Charlie

For videoen som virkelig definerer fenomenet babyvideo er «Charlie Bit my finger – Again!», som med sine 287 millioner visninger fortsatt er den femte mest sette YouTube-videoen noensinne. Så sent som i 2010 lå den på førsteplass. Den 56 sekunder lange videoen viser en baby som biter den litt eldre broren sin i fingeren.

Hvis vi skal tro YouTube-brukere verden over er dette noe av det morsomste som noengang har blitt filmet.

– Mennesker har alltid vært fascinert av andre mennesker, og særlig leende barn synes å glede de fleste. Med YouTube er den korte snutten gitt nytt liv, hvilket gjerne betyr at man viser fram noe morsomt eller spektakulært fremfor å fortelle en historie, sier film- og medieviter ved Universitetet i Oslo, Jon Inge Faldalen.

LES OGSÅ: – YouTube dreper kulturen

100 år tilbake i tid?

De første filmene som kom på slutten av 1800-tallet bestod stort sett av en tagning av et eller annet, ingen klipping eller skiftende kameravinkler. Et eksempel er tidlig film er Lumiere-brødrenes «Babies Quarrel» fra 1896. Filmen handler om det samme som «Charlie Bit my finger – Again!» og varer også i nøyaktig 56 sekunder.

Sjekk ut «Babies Quarrel» her og sammenlign den med «Charlie bit my finger – Again!»

Og ifølge eksperten er det ikke bare handlingen som er lik i de to videoene, som er laget med 111 års mellomrom:

– Begge filmene er kjennetegnet av lang tagning, halvtotal innstilling og minimal kamerabevegelse. Den menneskelige bevegelsen er i fokus, sier Jon Inge Faldalen.

Babyspekulasjoner

Det gjøres mange forsøk på å utnytte babyens popularitet. Videoen «Breastfeeding Video – Breastfeeding Tips On Scheduling» har nesten 50 millioner visninger.

Er det på grunn av ungen, eller at videoen er en av få YouTube-videoer hvor man får se en pupp?

Reklamebransjen har selvsagt oppdaget babypotensialet for lenge siden. Babyer brukes naturlig nok i produkter som er rettet mot dem (eller foreldrene, da) som bleier og rumpesalve. Men babyer som gjør ting babyer egentlig ikke kan gjøre er også en populær variant, for eksempel å gå på rulleskøyter.

Slik er det gjort i en reklame for vann:

Den fulle babyen

Det nyeste eksempelet på video om baby som gjør ting babyer ikke gjør er «Baby trashes bar in Las Palmas», som er traileren til en kortfilm. Videoen var en stor YouTube-snakkis en ukes tid, men ser ut til å ha stoppet litt opp på 5-6 millioner visninger.

LES OGSÅ: Full baby stjal glansen fra Stellan

Videoen viser en baby som drikker seg full på ferie.

– Meningene blant YouTubes klikkere vil nok være delt om humoren, så de store massene vil nok unngå den, tror Jon Inge Faldalen.

Men babyer er uansett ekstermt populære på YouTube. Og kanskje det var derfor Justin Bieber kalte hiten sin for «Baby».

Musikkvideoen er i hvert fall den aller mest sette på YouTube noensinne.

HAR DU STERKE MENINGER OM BABYVIDEOER? DEL DEM HER!