Koreaneren Psy er i ferd med å bli noe av et musikalsk fenomen. Etter at han har slått gjennom med videoen til «Gangnam Style» er låta også gått til topps på en rekke hitlister verden over.
Les også: Rekord og rabalder
Videoen har nå passert 700 millioner visninger på YouTube, og har bare Justin Biebers «Baby» foran seg i antallet visninger. Den er nå imidlertid offisielt sertifisert av Guinness World Records som den mest «likte» videoen på YouTube noensinne, med sine nesten fem millioner «liker».
Framtidas marked
Denne uka fikk Psy ytterligere heder da han fikk prisen for beste musikkvideo under MTV Europe Music Awards.
Skal vi tro forstå-seg-på-ere i den britiske musikkbransjen er imidlertid Psy og «Gangnam Style» bare et første forvarsel på hva som kommer i framtida.
Asia skal nemlig være framtidas marked når det kommer til musikk. Selv plateselskapene tror det er størst sjanse for at den neste Lady Gaga kommer fra Asia og investerer stadig mer i artister og grupper fra Japan og Kina, men også land i Sør-Amerika.
I Storbritannia stod landets egne artister bare for 53 prosent av musikksalget det siste året i et marked som totalt krympet med 5,6 prosent. Men ser man til Sør-Korea vokste musikkmarkedet der med seks prosent, til å bli verdens 11. største.
– Bemerkelsesverdig
Den britiske avisa The Independent skriver at Psy sin hit alene har gitt Koreas musikkbransje en «boost» på 13,4 millioner dollar, eller drøyt 77 millioner norske kroner. Den koreanske staten lover å fortsette å satse på eksport av sin bugnende k-pop-industri.
– Det er ikke lenge til vi får se et japansk eller kinesisk band som gjør det bra her.
– Jeg tror ikke Psy vil være et engangstilfelle. Produksjonsverdiene og kreativiteten som kommer ut av Korea er bemerkelsesverdig, sier Max Hole, en av sjefen i Universal, til The Independent.
– Et band som heter Girls’ Generation, som er store i Japan og Korea, holder på å spille inn en engelskspråklig plate for Interscope (Lady Gagas plateselskap). Det er ikke lenge til vi får se et japansk eller kinesisk band som gjør det bra her, mener han.
Se Girls’ Generation, «Twinkle» her:
– De siste 40 årene har fokuset vært på de ti største musikkmarkedene – USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike osv. De neste 30 åra vil fokuset være på de voksende markedene og det er svært spennende for oss.
Kan nå millioner av mennesker
“Gangnam Style” har også vært med på å kortslutte de gjeldende oppfatninger om hva man kan spille på radio av musikk på andre språk.
– Eksplosjonen av mobile enheter og smarttelefoner betyr at vi for første gang kan kommunisere med millioner av forbrukere i deler av verden vi aldri tidligere har hatt muligheten til å dra. Det vil skje investeringer i alle slags språk, fra lokal musikk i Kina til Portugal og Colombia. For første gang ser vi inntekter komme fra land som Vietnam, Kambodsja, Peru og land i Afrika.
I tillegg til land Asia er Brasil nevnt som et marked som vil blomstre i framtida. Et eksempel er Michel Teló og hans låt «Ai Se Eu Te Pego!» som er blitt en hit i flere europeiske land. Låta brukes gjerne til å akkompagnere feiring av scoringer i fotball og Simon Cowells selskap Syco har kjøpt rettighetene.
Hør Michel Telós «Ai Se Eu Te Pego!» her: