Barndomsvenninnene ble gjenforent via gaming på nett: – Nå snakker vi hver dag

Stadig flere tar i bruk gaming for å henge med venner på nettet. Hvordan har sosiale møter inni spillverdener blitt så populært?

– Nå er han borte fra chatten og svarer ikke, så da blir det helrosa innredning.

Det er tirsdag morgen, og Martine Hasselberg (25) sitter i gaming-stolen foran to skjermer. På den ene spiller hun The Sims 4, på den andre vises en gruppechat i fullskjerm. Der henger en gjeng gamle og nye venner og følger med på en stream av at hun innreder en rekke hus, mens de kommenterer muntlig via stemmechat.

– Jeg bygger et helt nabolag med ett hus til hver av oss, forklarer hun.

De som gir innspill underveis, får drømmehuset. Kompisen som ikke ga lyd fra seg i stad, må nå surmulende ta til takke med rosa tapet.

Martine vokste opp på Konnerud, i et hus faren bygde. Selv bygger hun bare virtuelle hus og bor nå i Drammen.

BYGGER PÅ BESTILLING: Selv énspillermodus i The Sims kan bli en sosial opplevelse. FOTO: Eskil Olaf Vestre

I fjor samlet Martine en gruppe venner i et digitalt gamingrom for å opprettholde kontakten innad i en liten gjeng som var spredd mellom Norge og Sverige. I det siste har det derimot fosset inn nye medlemmer, som daglig møtes for å snakke og spille.

– Vi er blitt 300 medlemmer nå. Jeg tror flere har fått opp øynene for denne formen for sosialisering i en periode der mange har vært på aktiv utkikk etter nye alternativer.

På skjermen til Martine dukker det opp en ny tekstbeskjed:

– Er det okay om jeg blir med i samtalen men ikke prater? Jeg vil bare ha litt selskap :stuck_out_tongue:

Selvsagt, skriver Martine og smiler. En ny deltaker legges til i stemmechatten, og praten fortsetter. Hvordan ble muntlige samtaler på nett en så sentral del av gamingopplevelsen?

Populær tjeneste

For å kunne prate med hverandre i spillverdenen, bruker Martine og vennene hennes appen Discord. Den ble grunnlagt i San Francisco i 2015 og har nå over 56 millioner aktive brukere i måneden.

I appen kan man starte sin egen server, eller nettsamfunn om du vil, og invitere vennene sine.

Hver server kan igjen deles inn i ulike kanaler, eller samtaleemner.

Hver enkelt kanal kan være viet populære spill som World of Warcraft, eller til og med sjakk, men også matlagning. Når serverens medlemmer hopper inn i en bestemt kanal, kan stemmechatten skrus på.

Det er nesten som å åpne døren til et klasserom, og så starter den muntlige praten med alle som er til stede.

Flere av dem Martine spiller med, var først helt fremmede, men det varte ikke lenge.

– Etter hvert begynte jeg å «smalltalke» mer med de nye medlemmene, om været og hverdagen. Da hørtes med ett mye mistenkelig likt ut. Det viste seg fort at flere av oss bodde i nærheten av hverandre uten å ha vært klar over det, ler hun.

I sommer skal flere av dem møtes for første gang, ansikt til ansikt.

GUTTACHATTEN: Fiktive Discord-samtaler spiller en sentral rolle i sesong 3 av P3-dramaserien Blank. FOTO: NRK P3

Discord som daglig rutine

Da Martine som utdannet energimontør oppdaget at hun hadde høydeskrekk, innså hun at en karriere hvor man klatrer i master ikke var helt ideelt. Hun fikk jobb i barnehage, men da Norge stengt ned denne våren, stod Martine, i likhet med mange andre, igjen uten jobb.

Planen er å begynne på en ny utdanning i barnehagepedagogikk til høsten, men inntil videre blir det mye gaming.

SAMHOLD: Martine i samtale med svenske og lokale venner på Discord. FOTO: Eskil Olaf Vestre

Som arbeidsledig er hun gjerne blant de første til å logge på om morgenen. Andre kommer en kort tur innom under lunsjpausen på hjemmekontoret, og på kveldstid blir det for alvor liv i stemmechatten. Hele gjengen samles i timesvis for å se på hva andre spiller, via delt skjerm, eller konkurrere mot hverandre i for eksempel Mario Kart.

– Blant medlemmene er vi en liten, ekstra aktiv kjerne som kommer innom hver eneste dag for å spille sammen, samtidig som vi prater om alt og ingenting, forteller Martine.

I gode og onde dager

En av gamerne skriver at han har hatt en tung uke. I gruppechatten dukker det opp et bilde av en søt andunge, samt oppfordringer til å ta praten muntlig. Det er bra å få snakket ut om ting, bare ring, skriver ett medlem.

– Gjennom denne interessen har jeg møtt så mange bra folk på nett, som i mange tilfeller også har utviklet seg til nære vennskap i virkeligheten, forteller Martine.

AVSLAPPENDE VERDEN: Martines karakter tasser rundt i et fargerikt øysamfunn blant vennlige dyr i livssimulatoren Animal Crossing. FOTO: Eskil Olaf Vestre

I vår arrangerte også den sammensveisede gjengen en digital bryllupsfest i Animal Crossing-verdenen, som erstatning for en pandemi-avlyst feiring.

Staselig pyntet lokale, gaver og underholdning til paret og et dekket langbord. Vennegjengens vaskeekte kokk kledde opp sin spillkarakter i fullt kokke-outfit og presenterte en luksuriøs femretters meny via stemmechatten.

– Som du sikkert skjønner, betyr Discord og vennene mine der mye for meg, sier Martine, mens hun viser frem «bryllupsbildene».

Denne følelsen er hun ikke alene om.

Flere spiller

Hittil i år er det en klar tendens globalt, ifølge analysebyåret Nielsen: Flere spiller spill, og vi bruker enda mer tid på spill enn før. Her i Norge har blant annet Nintendos Switch-konsoll stadig vekk vært utsolgt, og prisene har økt som følge. Kristine Ask er spillforsker ved NTNU og synes utviklingen er som forventet.

– Den våren alle skulle være hjemme og ikke møtes ansikt til ansikt, er det ikke rart om vi spilte mer. Jeg synes det er en helt fornuftig og naturlig måte å tilbringe karantene på.

– Det er også ganske mange som ellers har vært ganske kritisk til dataspill, som nå plutselig tok en helomvending og innså at det kanskje var helt okay likevel, tror hun.

EN TENDENS I BRANSJEN: Kristine Ask er spillforsker hos NTNU og har fulgt utviklingen i mange år. FOTO: NTNU

At fenomener som Discord-server for vennegjengen kan nå ut så bredt, ser spillforskeren på som en naturlig utvikling i tråd med at denne typen spillkultur er blitt mer mainstream.

– En som definerte seg som en «casual gamer» for 20 år siden, satt ikke med stemmechat og hang i spillkanaler et par ganger i uken. I dag er det derimot helt mulig å se på seg selv som en som spiller bare av og til fordi det er en grei aktivitet, men samtidig være med i et slikt samfunn. Kanskje har man noen venninner eller kompiser som er der allerede, og da drar du det stedet vennene dine drar.

Hun mener også hele industrien har gått i retning av sosial spilling på nett, som et bevisst økonomisk valg.

– Spill der man skal spille mot eller samarbeide med andre via nett, gir mye mening for dem som ønsker å selge mer. Det lønner seg mer enn løsninger der flere kan sitte ved siden av hverandre i den samme sofaen og spille på samme spill og konsoll.

Behov for digitale fellesskap

Martin Herfjord (29) er på sin første uke av sommerferien. Han lufter hunden, setter på kaffen og drar for de store, sorte gardinene ut mot hagen. Så benker han seg foran gaming-PC-en, setter på hodetelefonene og gjør seg klar for dagens første kamp.

Også for Martin har online-gamingen vært en måte å opprettholde sosial kontakt på. Først med broren og kompiser i hjemstedet Os utenfor Bergen, etter at han selv flyttet til Oslo. Siden med venneparene som Martin og kjæresten ikke fikk møtt da Norge stengte i vår.

MED VENNER OG FREMMEDE: Martin Herfjord under et slag i det virtuelle kortspillet Hearthstone. FOTO: Eskil Olaf Vestre

Den Nordstrand-bosatte læreren og musikeren forteller at han bruker Discord på flere måter.

– Den ene måten er å ha direkte kontakt med én og én venn. Vi avtaler på forhånd at vi skal spille for eksempel World of Warcraft sammen, og så ringer vi hverandre.

– Den andre måten, som jeg bruker stadig mer, er disse svære Discord-serverne som fungerer som skikkelige «communities». Jeg er med på blant annet en som heter Nerdelandslaget.

Kjente TV-fjes og bred appell

Podcasten Nerdelandslaget ble startet av Stian Blipp og Andreas Hedemann våren 2019. Den kombinerer spillsnakk og intervjuer med velkjente gjester i studio, og når hele 120.000 avspillinger i måneden.

På samme tid opprettet de også en egen Discord-server for sine lyttere og fans. Den runder i disse dager 5000 medlemmer og er dermed, ifølge Stian og Andreas, den største norskspråklige Discord-serveren som finnes.

– Jeg tror den bare kommer til å fortsette å vokse, mener Martin om den ett år gamle serveren.

– Det er et klart behov der ute for et fellesskap man kan oppsøke for å finne helt nye mennesker å spille med.

Martin beskriver serveren som et inkluderende, hyggelig miljø, og en viktig del av hverdagen. Å spille med noen man i utgangspunktet ikke kjenner, er ikke noe problem – det er lett å knytte nye vennskap når man blir matchet med noen med akkurat samme interesse, synes Martin.

TRONER PÅ DISCORD-TOPPEN I NORGE: Nerdelandslaget har fått god drahjelp av kjente gjester. Alt fra Aksel Hennie og Sandra Lyng til Line Elvsåshagen og Gundelach har kommet innom for å fortelle om sin lidenskap for gaming. FOTO: Nerdelandslaget

Gjenopplivet vennskapet

For Martine er dagens første Discord-økt over. Hun låser døra bak seg og kaster et blikk utover Drammensfjorden, som glitrer i sola. En varm og sløv nabokatt tar en pause fra luren i skyggen og kommer tassende ut i sola for å nyte utsikten med henne.

Denne våren sendte Martine stadig ut invitasjoner til serveren, forteller hun. Blant annet til en barndomsvenninne fra Konnerud som flyttet til Bergen for å studere for seks år siden.

– Hun ble med og ble bitt av basillen. Vi begynte å spille og snakke sammen hver dag.

REUNION: Martine besøker barndomsvenninen i Bergen etter å ha gjenopptatt kontakten via Discord. FOTO: Eskil Olaf Vestre

Plutselig ble kontakten og hengingen i hverdagen like jevn som under oppveksten. Det var som om de seks årene fra hverandre og den begrensede kontakten i perioden, aldri hadde skjedd. I sommer skal Martine reise til Bergen på besøk. For første gang.

Gamere får ofte høre kommentarer som at de må komme seg ut, henge med venner og gjøre noe annet enn å sitte foran skjermen. Martine synes det er trist at folk i noen tilfeller ikke ser verdien av sosial gaming.

– Ja, jeg sitter mye bak en skjerm inne istedenfor å være ute, men det er ikke alle som trives med å være ute. Og de vennene man har på andre siden av skjermen, er kanskje litt for langt unna til å møtes hver dag, samme hvor mye man skulle ønske det gikk.

– Er det ikke tvert imot ganske usosialt å forlate stemmechatten med vennene, sette seg ut i sola og ikke prate med noen?

Digital dobbel-date og «bonding» med svigerbror

Læreren og musikeren Martin fra Os er ferdig med en hard match på venstre PC-skjerm. Nå viser han hvordan han navigerer rundt i Nerdelagets store Discord-server, som alltid surrer og går på skjermen til høyre.

– Jeg går ofte inn på denne kanalen, som heter Jackbox. Der har jeg tilbragt mye tid, forteller han.

FINNER NESTE MOTSTANDER: Høyre skjerm har Martin Herfjord dedikert til chatten i Nerdelandslagets 5000 mennesker store Discord-server. FOTO: Eskil Olaf Vestre

Jackbox er en samling partyspill. De kan ta form som en pubquiz eller som kreative brettspill med ordlek og tegning. Martin tror spill med partyfaktor på nett har blitt mer populært i det siste.

PARTYSPILL: Skjermdump fra Jackbox-spillet «Tee K.O.», der åtte venner konkurrerer om å tegne den beste/latterligste t-skjorten. FOTO: Jackbox Games

– På Jackbox-kanalen til Nerdelandslaget er det alltid noen som er klare for spilling. Men jeg har også begynt å bruke dette spillet som erstatning for å invitere vennepar på brettspillkveld.

Martin og kjæresten setter opp Jackbox på sin maskin, deler skjermen med venneparet via Discord-appen, og så bruker hver av dem mobilen for å styre.

– Her åpner det seg muligheter for å være sosial på helt nye måter digitalt.

Nylig fikk Martin også plutselig en felles lidenskap med sin svigerbror.

– Han gikk inn i pappaperm og kjøpte seg en PlayStation 4. Så ble han helt hekta og begynte med Discord. Nå kan vi snakke om God of War og The Witcher sammen, det er nesten blitt som en bokklubb, ler han.

Åpenbart for noen, oppvåkning for andre

– Når man sitter der med hodetelefonene på og stirrer på skjermen, tenker de færreste over at man faktisk er med andre mennesker, sier Vincent Mainardi (22).

Han er student på lektorstudiet i Oslo og har siden januar vært leder i foreningen Hyperion – Norsk forbund for fantastiske fritidsinteresser. Foreningen har lokallag over hele Norge, og Vincent mener ting er i ferd med å endre seg her til lands.

– En del nordmenn fikk nok en slags oppvåkning da de leste saken om gameren Ibelin i fjor. Flere innså at dataspill kan være sosialt.

Vincent Adrian Mainardi
REPRESENTERER SOSIALE GAMERE: Vincent Mainardi er leder for paraplyorganisasjonen Hyperion. FOTO: Hyperion

Man assosierer gjerne det å være sosial med fysiske plasser, men når man har dataspill som hobby, spiller det geografiske rett og slett mindre rolle, sier Vincent.

For mange denne våren, som Martins svigerbror, har kulturen rundt spilling på nett vært noe nytt. For andre er det noe de har vokst opp med.

Når de yngste gamerne drar hjem fra skolen, henger de ikke i like stor grad med klassekamerater hjemme hos hverandre lenger, tror Vincent. Isteden benker de seg foran et spill, setter på hodetelefonene og henger digitalt i Fortnite, World of Warcraft, Animal Crossing eller andre virtuelle verdener.

– Hos barna har leken blitt flyttet til å være digital. Mange har familie-PC hjemme, og de som har yngre foreldre nå til dags, har ofte tilgang til en spillkonsoll i stua. Da er det naturlig å dra hjem til seg selv og leke virtuelt sammen istedenfor fysisk, sier Vincent.

Spillforsker Kristine mener et spillrom kan sammenlignes med et kafélokale.

– Hvis man gjør dette daglig, så blir man jo kjent, og det tar form av et slags digitalt kaférom der man sitter og forteller om hvordan det gikk på eksamen, eller hvordan man synes den nye jobben eller nyeste TV-serien man så, er.