-
Eskil Olaf Vestre (34) jobber som journalist i P3, hvor han skriver om musikk og gaming. Han har tidligere jobbet som frilans musikkjournalist i blant annet Gaffa og Ballade. Denne teksten gir uttrykk for hans personlige mening.
Natt til mandag gikk Grammys 2021 av stabelen, direktesendt på TV fra Los Angeles og en rekke andre byer. Prisutdelingen skulle egentlig ha blitt arrangert i januar, men kom nå på etterskudd etter å ha blitt utsatt i to måneder på grunn av covid-19.
Dette er ikke det eneste området hvor Grammys ligger på etterskudd.
Prisutdelingen har i mange år fått kritikk for å ikke henge med i tiden. Dette så de ut til å forsøke å gjøre noe med i år: Viktige priser som årets album, årets singel, og årets artist gikk alle til kvinner, og Black Lives Matter-bevegelsen fikk anerkjennelse blant annet i form av at «I Can’t Breathe» av r&b-artisten Her vant årets låt.
Alt dette er jo forsåvidt progressivt tenkt, men holder det?
Rap ignoreres ennå
Mange mener rap er den største og viktigste musikkformen for unge mennesker i 2021. Men ikke et eneste rap-album har vunnet «Årets album» hos Grammys siden 2004, da Outkasts «Speakerboxx/The Love Below» vant.
Er du i tenårene, har det med andre ord ikke skjedd i løpet av din levetid.
I år var Post Malones «Hollywood’s Bleeding» den eneste rap-utgivelsen blant de fem nominerte til «Årets album», og seieren gikk forutsigbart nok til Taylor Swifts gode, men trygge skritt inn i voksenpopen med albumet «Folklore».
Ikke at uttrykket «urban» er en god merkelapp å putte på noe musikk, men det må likevel være lov å si at et album med skogs- og hytteestetikk produsert av gamle indierockhelter er så lite urbant det kan få blitt.
Det finnes riktignok en egen «Best rap album»-kategori hos Grammys, men selv der er det en del som skurrer.
Seieren gikk i år til Nas’ «King’s Desease». Det er flott at en legende som ham hylles, men er ikke dette litt vel sent, tretti år uti hans karriere? Dette er tross alt det 13. albumet til Nas, og først nå vant han.
Unge talenter taper i rocken
Også i rocken er det vanskelig å hevde seg for de som ikke har mange tiårs bransjeerfaring under beltet. Årets rockealbum kunne ha gått til det fremadstormende irske bandet Fontaines D.C., men isteden vant de tyve år eldre veteranene i The Strokes.
Som strengt tatt burde ha håvet inn masse priser for mesterverket «This is it» for tyve år siden, men i år faktisk vant sin første Grammys noensinne.
På samme vis måtte 26 år gamle Phoebe Bridgers se seg slått av neste 20 år eldre Fiona Apple i kategoriene «Best Rock Performance» og «Best Alternative Album».
Dette er Apples første Grammy-seier siden 1998, og hederen for skiva hennes er absolutt velfortjent, men hva med litt anerkjennelse til gitarspillende ungdom som ble født på samme tid som hun vant sist?
Indekidsas store helt Bridgers var nominert til hele fire priser, men vant ingen av dem. Er det ikke noe som skurrer når en artist som henne, det kanskje mest relevante rockenavnet akkurat nå for amerikanere i tenårene og tyveårene, ikke vinner en eneste pris?
Innen popens verden vant riktignok Billie Eilish «Årets singel» for andre år på rad. Men det kan jo sies å være et rimelig trygt valg, og det kan nesten fremstå som hun er blitt er juryens ungdomsalibi.
Fortjener ikke k-pop mer?
Et tredje eksempel på at musikk relevant for unge mennesker tapte under Grammys i går, var nederlaget til sør-koreanske BTS.
K-pop er blitt et gigantisk fenomen også blant unge folk i USA og her hjemme i Norge, og det var på høy tid at representanter for sjangeren fikk en Grammy-nominasjon. Så langt, så godt.
Men med tanke på hva slags monsterhit «Dynamite» var i fjor, stusset mange på at gruppa bare var nominert i én kategori, den snodig titulerte «Best Pop Duo/Group Performance».
De sør-koreanske gutta, som under showet fremførte «Dynamite» live fra toppen av en skyskraper i Seoul, tapte mot Lady Gaga og Ariana Grandes «Rain on Me» i sin ene sjanse til gull.
I år fikk vi et nikk fra Grammys om at k-pop eksisterer, for all del. Men alt i alt føles det som et altfor puslete lite skritt fremover.
Boikotter i raseri
Sist men ikke minst: En av 2020s største suksessartister, The Weeknd, ble ikke en gang nominert til årets Grammys. Hans album «After Hours» var det mestselgende i USA i fjor, og singelen «Blinding Lights» var den mest strømmede sangen på Spotify i fjor, med 1,6 milliarder avspillinger per 1. desember.
Abel Makkonen Tesfaye, som kanadieren bak The Weeknd egentlig heter, ble så forbanna over det hele at han har kalt Grammys «korrupt», og har sagt at han skal boikotte prisutdelingen fra nå av.
Milliarder av unge fans og rekordtall til tross: «After Hours» og «Blinding Lights» hadde tydeligvis ikke høy nok kvalitet for Grammys-juryen.
Når de i tillegg fortsetter å skyve rap over i nisjekategorier og lar artister som Phoebe Bridgers, Fontaines DC og BTS gå hjem med halen mellom beina, blir summen av det hele en prisutdeling som kan komme til å slite med å bli tatt på alvor av andre enn den eldre garde i årene fremover.
Årets tapre forsøk på progressivitet til tross: Dette holder ikke.
Les mer musikkomtale fra P3.no: