Kanskje var det noen som satte kaffen i halsen da de så fredagens «NRK-scenen»-episode med rapperen Sa_G.
Episoden inkluderte blant annet en boksekamp mellom to bikinikledde damer med hver sin sauemaske.
– Det ser ut som noe David Lynch kunne laget, sa Sa_G selv da hun så resultatet.

Rapperen, som egentlig heter Gunhild Roel Jønnum, har fått mye oppmerksomhet det siste året. Hun har blitt Spellemann-nominert og laget musikk med både Chirag og Cezinando. Sistnevnte sa nylig at hun er «den eneste norske rapperen jeg følger med på om dagen».
På musikkfestivalen Bylarm i høst var det så fullt under konserten hennes at mange ikke kom inn. Til høsten kommer debutalbumet, men selv om det åpenbart er store forventninger, lar ikke Sa_G seg stresse.
– Jeg føler absolutt at jeg har en hype jeg må leve opp til! Men det er jo jeg selv som har skapt de forventningene basert på det jeg har levert så langt, så det burde ikke være vanskelig å innfri dem.
Hva er det som har gjort at undergrunnsartisten har blitt en «alle» følger med på?

En verden ut av kunsten
For rapperen fra Trondheim er det visuelle like viktig som musikken. Hun omtaler seg gjerne som kravstor til hvordan albumcover, pressebilder og musikkvideoer skal se ut.
Hele syv av elleve låter Sa_G har gitt ut så langt i karrieren, har kommet med en musikkvideo. Det er lenge siden musikkvideo var viktig for at en artist skal slå gjennom, og de fleste artister har så godt som sluttet med formatet.

26-åringen tenker derimot at musikk og visuell identitet går hånd i hånd. Å lage musikkvideo føles helt naturlig for artisten.
– Det handler nok om lidenskapen for det jeg lager. Det er så givende å kunne sette en visuell verden og univers på en låt. Det klør i fingrene etter å lage noe visuelt rundt musikken min.
– Noen ganger ser jeg også for meg hele den visuelle pakken, før jeg har laget låta.
Bli med backstage på «NRK-scenen» her:
Viktig for de som er annerledes
Samtidig som musikkvideo-formatet ikke har den posisjonen det hadde i glansdagene til TV-kanalene MTV og The Voice, og at det sjelden er økonomisk lønnsomt, så kan det virke som flere artister tenker som Sa_G.
Undergrunnsrappere som 2J og Pen Gutt pumper ut musikkvideoer på rekke og rad, Honningbarna lagde nylig en videotrilogi, og da Undergrunn slapp sitt nyeste album, lanserte de det sammen med et teaterstykke.
Musikkanmelder i Aftenposten Andrew Mukuria opplever at det er et skille mellom ulike artister rundt hvor mye de prioriterer den visuelle pakken.
– Dersom man lager musikk som man typisk finner på Spotify-listene, så er det ikke så viktig, jeg opplever ikke at de populære guttegruppene prioriterer visuell identitet så mye.
– Men dersom man er en artist som lager musikk som er litt annerledes, så tror jeg det er veldig viktig å ha en tydelig pakke. Klarer man å fange menneskers oppmerksomhet, så er det større sjanse for at de vil dykke ned i musikken din.

Han understreker at hovedårsaken til at Sa_G har fått så mye oppmerksomhet, er at hun er en flink artist. Han trekker spesielt fram måten hun veksler mellom engelsk og norsk på en sømløs måte.
Andrew mener musikken og den visuelle stilen spiller hverandre gode.
– Det er et distinkt uttrykk som gjør at man ikke kan unngå å legge merke til henne. Musikkvideoen til låta «Føder føll» er et spesielt godt eksempel på at musikken kan få et løft av en tydelig pakke.
Ikke for alle
Det er ikke til å stikke under en stol at det er mye kropp i videoene til Sa_G, og NRK-scenen ble intet unntak. Trønderen mener det er en naturlig del av sitt visuelle uttrykket.
– Hvis man er stolt av kroppen sin og bruker den på en kunstnerisk måte, ser jeg ikke problemet. Jeg syns det bare ser fett ut.
– Jeg forbinder nakenhet og kropp med «high fashion», det er en «fashion statement».

Hun tror boksekampen ikke hadde fungert like godt hvis de hadde hatt på seg vanlige klær.
– Hvis noen synes det er ubehagelig, så er det kanskje ikke for dem. Jeg vil normalisere kropp og kommer ikke til å endre på det.
Se «NRK-scenen» episoden med Sa_G her:
MER OM MUSIKK: