– Det er den første og mest åpenbare låta som burde bli remixa. Det er ikke så mange diskolåter som er så fiks ferdig til vårt formål. Den har alt som en eventyrlysten dj trenger, sier Todd Terje om sin nye låt «Dra te hælvette» som ble sluppet i dag, sammen med en svært dansbar video.
Og apropos dansbar. Låta er første slipp fra serien med nettopp navnet Dansbar. Utgivelsen inneholder fire versjoner av den norske diskolåta, hvor Prins Thomas også medvirker med én remix.
Se også: Todd Terjes Øya-konsert 2015 her!
Beraneks låt «Dra te hælvette» ble sluppet i mai 1981. Samme år og måned som Terje Olsen ble født. Låta var på den tiden for sterk kost for NRK, som nektet å spille den.
Likevel ble låta en stor suksess for komiker, programleder og rockemusiker Espen Holm Beranek, som stod bak singelen.
– Jeg synes det er veldig spennende at låta får et nytt liv nå, og det kan jo bli spennende å se hvordan den vil fungere på et publikum som ikke begriper så mye av teksten – til tross for at den er hva engelskmannen vil kalle «explicit», sier Espen Holm Beranek som legger til at han ler godt av videoen som ble sluppet i dag.
Les også: Hvor er Todd Terje?
Todd Terje:
- Norsk DJ og produsent innen elektronisk dansemusikk
- Kjent for sine «disco edits» hvor han klubber opp gamle diskolåter
- Fikk sitt internasjonale gjennombrudd med låta «Inspector Norse» i 2012
- På 16. plass på Pitchfork-listen «de 200 beste låtene så langt dette tiåret»
- I 2014 ga han ut debutalbumet It’s Album Time
Beranek:
- …Er artistnavnet til komiker, programleder og rockemusiker Espen Beranek Holm
- Espen Beranek Holm hadde radioprogrammet Hallo i uken på NRK P2
- I 1981 slapp han debutsingelen «Dra te hælvete»
- Beranek ble inspirert av de moderne musikkformene som kom fra Europa på 80-tallet med synthesizere og maskiner
- Låta er en antidop-låt, men teksten ble i sin tid for sterk kost for NRK som nektet å spille den
Liker den frie dansen
– Den har trommemaskinbeat som gjør det lettere for en dj å relatere seg til den. Jeg husker jeg hørte Dj Stangefruit spille den på Blå for mange år tilbake og jeg synes den låt steintøft. At det ble en remix var egentlig ganske tilfeldig. Jeg hadde bare tenkt å pusse litt på den, legge til litt trommer og lignende, forteller Todd Terje.
Resultatet ble en fire spors utgivelse. Musikkvideoen er ressigert av Espen Friberg og Emil Høgset som Terje har jobbet med flere ganger tidligere. Blant annet med videoen til singlene «Delorean dynamite» og «Leisure Suit Preben».
– De har en rar og annerledes innfallsvinkel. Jeg synes det er gøy.
Espen og Emil satt med mange ideer før de kom frem til kanskje den enkleste av dem alle: En fyr som danser gjennom byen og hilser på folk han møter.
– Det var ikke så lett å komme frem til det. At vi skulle gjøre det så enkelt, og stole på at dette kunne fylle en hel musikkvideo, forteller de to regissørene og fortsetter:
– Det er jo dansemusikk da. Man får lyst til å danse når man hører den. Og så liker vi den frie dansen.
Fem dansevideoer i innboksen
Terje sitter fremoverlent i formiddagssola i Kubaparken, omringet av nysprunget, grønt gress. Pappkruset fra Tim Wendelboe ligger lett mellom hendene. Terje er lun, vennlig. Han prater engasjert om musikken med en haug med nerdete referanser. Han snakker om den karakteristiske dansingen som går igjen i både showene og videoene hans. Den er nemlig mer tilfeldig enn planlagt.
– Etter Inspector Norse-videoen har det visst blitt en greie. Akkurat nå har jeg kanskje fem sånne dansevideoer i innboksen som unge regissører har sendt meg som forslag til musikkvideoer.
Selv er ikke Todd Terje så mye til danser nå lenger. Likevel misunner han gode dansere.
– Nå har jeg blitt stiv og kjip. Jeg beveger meg mye når jeg lager musikk, men setter ikke på låter for å danse. Jeg har nok verken kreativitet eller fysikk til å drive med den slags, men jeg skulle ønske jeg kunne uttrykke meg på den måten, sier han.
Forestilte seg hvordan det var på klubb
Terje har drevet med musikk siden barndommen. Han har spilt piano siden han var syv, vært innom trombone, og startet som de fleste andre elektroniske produsenter med et musikkprogram på gutterommet. Men siden Terje var langt under grensa for å slippe inn på utestedene, kunne han bare forestille seg hvordan stemningen på en ekte klubb var.
– Jeg så på bilder fra klubber. Glowsticks, lysrør og dansende mennesker. Jeg så for meg hvordan det var. I tillegg tok storesøsteren min, som jeg så veldig opp til, med seg musikk hjem, som jeg hørte på og ble inspirert av.
– Det er bruddpunktet som gjør låta levende
Terje startet å lage trommebeats. Det var det som var det morsomste ved å programmere. Etter flere år på pcen gikk Terje over til å spille plater på byen. Dermed begynte han også å lage musikk spesifikt til å spille ute.
– Da jeg begynte å lage musikk til å spille ute, gikk jeg over til å starte i den andre enden. Nå begynner jeg ofte med å lage bruddpunktet i låta. Det som gjør den mer levende. Forløsningen. Som den delen som kommer omtrent tre fjerdedeler ut i «Inspector Norse». Jeg bygger låta rundt det.
– Jeg er kanskje gammel og uhipp
I 2014 fikk Terje sønnen Alf. Han begynte derfor å trappe ned på platespillinga. Som et naturlig resultat slutta han også å plukke opp og utforske nye ting.
– Det jeg inspireres av nå, er stort sett gamle ting jeg oppdaget da jeg spilte mer plater. Jeg er kanskje gammel og uhipp. Jeg vet ikke.
Todd Terje har bytta ut platespilling på byen med produsering og livespilling. Det gir han mer tid til sønnen og høyere rangering på festival-lineuper. Men det er ikke bare bare å spille elektronisk musikk live.
– Det gøyeste med å spille live er at man kan improvisere og tulle litt, men elektronisk musikk er vanskelig å spille live. Den baserer seg jo på noe som allerede er laget og innspilt. Den jevne bassen og de suggerende trommene er viktige elementer for sjangeren.
– Det er sikkert ikke så interessant for Kygo å spille panfløytemelodien sin live.
For det kuleste, ifølge Terje, er det som allerede er programmert. Og i motsetning til en vokalist, er rollen til en produsent litt mindre åpenbar.
– Jeg tipper at Kygo, Lindstrøm og alle artister som er i samme bås som oss, har det samme problemet: Hvordan skal det jeg produserer i studio overføres til scenen? For det kuleste med musikken er jo det man har programmert. Trommene og dynamikken er veldig vanskelig å gjenskape fra bunnen av. Man må man finne ut av hvilke deler man har lyst til å fremføre live. Om det er å skru på en knapp eller spille en basslinje med hånda – dét er en tøff nøtt å knekke.
Må tvinge seg selv til å improvisere
Temaet er diskutert mang en gang både blant folk og i media. Djen ble den nye rockestjernen, men har den noe på en scene å gjøre?
– Det er sikkert ikke så interessant for Kygo å spille panfløytemelodien sin live. Det ser jo bare dumt ut. Man må tvinge seg selv til å improvisere, noe som kan virke mot sin hensikt. Den store styrken ved elektronisk musikk er at den er monoton. Det er en trommebeat som gjentar seg og tvinger kroppen til å respondere på en viss måte. Det er jo noe ved det som funker og som får folk til å danse, reflekterer Todd Terje.
Å spille beaten selv har Todd Terje droppa for lenge siden. Å spille synthbass er det ingen som ser at man gjør uansett. Å spille en fingers-panfløyte ser kjedelig ut.
– Man må hele tiden prøve å finne noe genialt man kan gjøre. Selv liker jeg best å spille piano, så de låtene hvor jeg har mye å gjøre og hvor det er mange stemmer å spille, liker jeg best. Korder, basslinjer og melodi samtidig synes jeg er kjempegøy.
Men det påvirker også hvilke låter Todd Terje velger å spille live.
– Jeg velger ofte låtene mine ut ifra hvor mye jeg kan spille live, og det er jo bare en brøkdel av låtene mine som er av den typen. Så da står man jo og skrur litt på en filterknott igjen.
Todd Terje spiller på Slottsfjell og Vinjerock i sommer.