Mens artister som Taylor Swift, Adele og Coldplay velger å holde musikken sin borte fra åpne, gratis strømmetjenester, går den svenske elektronikaduoen Cazzette motsatt vei.
Les også: – Vi kan tape all «goodwill»
Eksklusivt
De aller fleste har antagelig ikke engang hørt om gruppa, men duoen som blant annet har varma opp for Deadmau5, får hele markedsapparatet til Spotify i ryggen når de 13. november gir ut debutalbumet Eject eksklusivt i Spotify.
Spotify ønsker å vite om de kan være i stand til å hjelpe band til gjennombrudd.
– Vi ønsker å være en sterk partner for artister slik at de kan utnytte vår platform til å bygge sterke relasjoner med sine fans, sier Spotify-sjef Steve Savoca til Billboard.
– Dette er noe vi har brukt mye krefter på den siste tida, sier han og argumenterer blant annet med at deres promotering av Kendrick Lamars siste album «hjalp til med å få artisten til andreplass på Billboad 200 i oktober».
– Det var selvsagt mange faktorer som førte til det, men vi vil gjerne ha litt kreditt for å ha skapt oppmerksomhet rundt Kendrick, sier han videre.
– Fant tonen
Samarbeidet mellom Spotify og Cazzette kommer som et resultat av en avtale mellom strømmetjenesten om managementet At Night Management.
– Jeg har vært fan av Spotify siden det starta opp. Da det dukka opp mente jeg det ville bli en av de domenerende plattformene for meg som bruker. Da vi fikk kontakt og begynte å snakke sammen på et profesjonelt plan, fant vi tonen og tenkte raskt i samme baner, sier Ash Pournouri til MusicAlly.
Utradisjonelt format
Pournouri er manager for Cazzette men også for mer etablerte navn som Avicii. Med utgivelsen Eject tenker han og Cazzette utenfor det tradisjonelle albumformatet.
– Vi har muligheten til å gi ut et album i en spilleliste som kontinuerlig blir oppdatert. Du kan «abonnere» på albumet og det kan bestå av tre låter, eller potensielt tre hundre låter. Vi kan oppdatere albumet etter hvert som tida går. Akkurat nå er albumet på tolv låter, men det kan definitivt bli flere enn det, sier Pournouri
En av grunnene til at Cazzette kan ha en slik alternativ tilnærming til distribusjon av sin musikk er at de ikke har noen kontrakt med noe plateselskap.
– Det gir oss friheten til å være kreative og ikke måtte tenke på de umiddelbare inntektene fra våre investeringer. Vi tenker langsiktig og fokuserer på lanseringa av deres karriere, sier gruppas manager.
Cazzette, «Beam Me Up»:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=MD162HGoVpA&version=3&hl=nb_NO&rel=0]