Charlie Sheen = TEIT

Banden-Frid og Sexy-Totto er dommere i ukas “Heit eller teit”.
Les óg: Charlie Sheens undergang?

Turen har kommet til en gammel og en ny P3-profil, som nå skal bedømme hva som har vært ukas heite og ukas teite høydepunkter.

PS: Les flere “Heit eller teit”-lister her!

Frid Kvalpskarmo Hansen er Bandens nye reporterstjerne og har gjort seg bemerket med blant annet puppekomplimenter i P3s samfunnsfilosofiske flaggskip.

Totto Mjelde er også Sexy, hver dag mellom 12 og 13, og dessuten ene halvdelen av det hardtslående og etter hvert så legendariske rockeprogrammet Pyro, hver tirsdag kveld.

Så hva synes de er ukas heite og teite? Noen stikkord: Død, Kiss-kjøleskap, Charlie Sheen, og kyr som snakker.

Tottos heite:

Ted Danson:

Jeg pløyer meg akkurat nå gjennom andre sesong av den amerikanske tv-serien Bored To Death. Ekstremt morsom, veldig smart laget, og ikke minst med Ted Danson i storform. Ted Danson er et geni. Sjekk ham også som seg selv i serien Curb Your Enthusiasm.

Ted Danson slo igjennom med Cheers, og spiller nå i komiserien Bored To Death på HBO. (Foto: Scanpix)
Ted Danson slo igjennom med Cheers, og spiller nå i komiserien Bored To Death på HBO. (Foto: Scanpix)

Norsk musikk:

Vel kjøper ikke folk plater lenger, men den nye norske musikken er likevel virkelig god for tiden. Det dukker opp fantastiske låter for oss i Sexy på P3 hver eneste uke fra norske artister, og det er nesten ikke plass til å spille alt. Favoritter akkurat nå: Ukens urørte band Dig Deeper, Ut Av Byen-låten til Jaa9 & OnklP, Jakob Håkon Band fra Stavanger, og det nye albumet til Real Ones.

SJEKK UT: Jaa9 & OnklP sitt nye P3-program Røyking Dreper.

SE: Video med Real Ones og Susanne Sundfør til låten “Sister To All”:

Bandmerch:

Minikjøleskap sponset av Kiss (Foto: www.kissonline.com)
Minikjøleskap sponset av Kiss (Foto: www.kissonline.com)

Når artister ikke selger like mye plater som tidligere må de ut og turnere, og ikke minst må de fokusere mer på merchandise. Altså t-skjorter og alskens andre påfunn.

Den beste ideen er nok fremdeles den kombinerte kisten/kjøleskapet som Kiss selger.

Men den norske debutanten Stina Stjern er ikke langt bak med sin høyst eksklusive selv-strikkete genser, som vi har hatt æren av å gi vekk i Sexy.

Frids heite:

Fenalåret til far min:

Når jeg spiser det kan jeg drømme meg inn i mitt overidealiserte bilde av gården hjemme i Nord-Norge. Det gir meg dessuten en gylden anledning til å fortelle mer eller mindre uinteressante anekdoter om sauehold, og ikke minst legge ut om min fortid som gjeter. Alt dette får meg til å føle meg både som et mer interessant og mer jordnært menneske enn jeg i realiteten er.

Isbrodder:

Vi nærmer oss kanskje vår likevel. Pensjonistene har innsett noe grunnleggende ismessig sett. Ingen vits i å vente til man er 70 med å skaffe seg brodder selv.

Isbrodder: Ikke bare for pensjonister. (Foto: Espen Bierud/NRK)
Isbrodder: Ikke bare for pensjonister. (Foto: Espen Bierud/NRK)

Personlig post:

I disse Facebook-befengte dager er det på tide å slå et slag for posten. Folk elsker å få post fra mennesker de liker. Send mer post og verden vil tenke høye tanker om deg og gi deg reinspikka kjærlighet tilbake.

Jeg anbefaler for øvrig alle å teste ut konseptet fyllepostkort. Ta med deg frimerker og postkort på byen og gi deg hen til pennen når alkoholen manifesterer seg i blodet. Mye mer sjarmerende enn den klassiske fyllesms’en. Fraværet av sendte elementer gjør dessuten det hele atskillig mer interessant når du ikke husker helt hva du skrev.

I Storbritannia diskuteres det om rocken rett og slett kan erklæres død. (Foto: Skjermdump/www.guardian.co.uk)
I Storbritannia diskuteres det om rocken rett og slett kan erklæres død. (Foto: Skjermdump/www.guardian.co.uk)

Tottos teite:

Rockens død:

I England diskuterer de så fillene fyker om rocken er i ferd med å dø.

For noen idioter. Når ble listesuksess prov på kvalitet og levedyktighet?

Sjekk på klubbscener og på festivaler rundt i verden og fortell meg at rocken er død. Eller sjekk nye og ferske band som Middle Class Rut eller våre egne Kvelertak, og prøv å overbevise meg om det samme. Umulig.

 

SE: Norsk bevis på at rocken ikke er død:

Nisjekanaler på tv/reality-show (eller egentlig tv i sin helhet… nesten):

Jeg har sakte, men sikkert sluttet å se på tv. Ikke som en bestemt handling, men det har bare blitt sånn. Det er kun fotball, Lydverket og nyheter igjen som fenger. Resten er en smørje av klovnete nisjekanaler, ubrukelige reality-show og kjedelige talk-shows. Og de gode seriene ser man jo ikke lenger fra tv-en.

Dødsfall i rocken:

Gary Moore, Ronnie James Dio, The Rev, Paul Gray… De dør som fluer i rocken, og de fleste dør for unge. Sistemann ut er tidligere bassist i Alice In Chains, Mike Starr, som døde tidligere denne uken.

SE: Lydverkets reportasje om hvordan gå videre etter bandmedlemmers død.

Musikere må leve sunnere. Mye sunnere.

Frids teite:

Charlie Sheen er teit. (Foto: Maria Laila Lindberg/NRK P3)
Charlie Sheen er teit. (Foto: Maria Laila Lindberg/NRK P3)

Charlie Sheen:

At Charlie Sheen velger å la livet sitt falle fra hverandre i full offentligheten får stå for hans regning. Men at denne meningsløse skapningen får så hemningsløst mye oppmerksomhet i media syns jeg er latterlig.

Two and a Half Men er noe av det mest likegyldige som finnes på TV og jeg bryr meg ikke om at du har badet naken med en av skuespillerne i dette begredelige programmet. At Sheen får breie seg ut i media verden rundt syns jeg er et uttrykk for hvordan mennesket – tross at vi angivelig befinner oss på et høyt intelligensnivå – synes å ha en ukontrollerbar trang til å korruptere hjernene våre.

Tynnkleddhet og utsikt under skjørtet:

Jenter med alt for tynne strømpebukser og alt for korte kjoler som stavrer rundt på holka natterstid i helgene.

For det første: Det er kaldt – kle på deg. For det andre: Når du til slutt har fått i deg så mye alkohol at du uungåelig faller kan alle se ”rett heim”. Og da må jeg skjemmes på dine vegne – noe jeg helst vil slippe.

Kyr som snakker:

Jeg hater Tine-reklamen med de snakkende kuene som får besøk av dyrlegen. At kuene tilsynelatende er hypp på dyrlegen synes jeg gir reklamen en ubehagelig seksuell undertone.

Hvem vil tenke på kyr som har sex med dyrlegen sin når de prøver å konsumere ett glass melk? Overdreven menneskeliggjøring av dyr er irriterende i seg selv. Skal du først gjøre det kan du i det minste prøve å holde det sånn noenlunde innenfor anstendighetens rammer.

Mø er det eneste denne kua klarer å si. (Foto: Monika Mahle Aarset/NRK)
Mø er det eneste denne kua klarer å si. (Foto: Monika Mahle Aarset/NRK)