Det har gått 25 år siden The Prodigy suste opp fra den engelske undergrunnen for å tilfredsstille 90-tallets appetitt på rave- og elektronisk dansemusikk.
Om et par måneder slipper Essex-gruppen sitt sjette studioalbum, og de er slettes ikke fornøyd med hva folk danser til nå for tiden.
– For øyeblikket er dansemusikken død.
Slik åpner keyboardist Liam Howlett gruppens ferske intervju med The Guardian.
Angriper Ibiza-DJer
The Prodigy, beryktet for sin sinte og steile elektroniske musikk, føler at produsentene i dag er altfor trygge og «tvangsfôrer folk kommersiell løpebåndsmusikk».
På det kommende albumet The Day Is My Enemy, ute 30. mars, har de laget en låt med navnet «Ibiza» som retter skytset mot DJene som ofte spiller på ferieøya.
– Det er et angrep på de tanketomme fjolsene som ankommer i privatflyene sine, drar en USB-minnepenn ut av lommen, plugger den inn og veiver med hendene i luften til en forhåndslagd miks, sier Howlett.
Howlett forteller at de selv har opplevd DJer som spiller av en CD og «later som de trykker på knapper».
– Kanskje jeg er en sint person, men jeg ble rasende av den latskapen.
– Fullstendig i mot dette
Patski Love i DJ-duoen Juicy synes bruk av preproduserte mikser under konserter blir helt feil.
– Jeg er fullstendig i mot dette og det kan ikke kalles DJing i mine øyne og ører. Å DJe er for meg å mikse musikk der og da for publikum.
Patski forteller at han kan forstå DJer som plukker ut låter på forhånd – på samme måte som et band bestemmer en setliste – men påpeker samtidig at man ikke kan kalle seg DJ hvis man ikke mikser dem sammen på scenen.
– Uten å navngi noen spesielle har jeg stått på scenen med flere av verdens største «DJer», som har trykket play på en ferdig innspilt CD, og alt de har gjort er å løfte hendene sine opp og ned.
Se musikkvideoen til The Prodigy – «Nasty»: