I begynnelsen av mai slapp brusmerket, Pepsi, sitt nyeste tilskudd til deres lange rekke med artistbaserte reklamefilmer. Denne gangen var det den hypre regnbuen, Nicki Minaj, som ble valgt til å fronte leskedrikken.
I kjent stil blir det laget en egen Pepsi-versjon av artistenes låter og tekster. I dette tilfellet, en drømmende og diffus utgave av «Moment 4 Life». Under det nye slagordet «Live for Now», konsumeres det i videoen mengder med brusen, gjennom Buenos Aires solfylte gater.
Gammel traver
La oss skru tilbake tiden. Pepsi er nemlig en gammel traver av en pioneer når det gjelder å gjøre mye ut av reklamene sine.
Aller først ut har vi smørblide Britney Spears som frontet sukkerbomben i 1958. Eller vent, der ble vi lurt gitt.Unge Spears geleider oss nemlig gjennom 50-, 60-, 70-, 80- og 90-tallet i ulike versjoner av seg selv, akkompagnert av «Pepsi generation»- tekster. Det hele avsluttes med noe som ligner en Roxette-parodi før vi plutselig suser rett inn i år 2000 og møter den kjente og kjære, dansende Brit.
I 1999 dukket Britney igjen opp i en reklame hvor hun blotter både kroppen og sjela for brusen. Med en god håndfull «Ops I did it agian»-effekter synger artisten sensuelt om «The joy of Pepsi».
Det holdt ikke for pop-prinsessen. Senere frontet en mer voksen Britney en av Pepsis mest storslagne reklamefilmer. I den gladiator-inspirerte snutten spiller Britney mot selveste Beyoncé og Pink, noe som utarter seg til å bli en eneste stor Queen cover-konsert, med litt «They don`t care about us»-beats i bakgrunnen. Også Enrique Iglesias har en rolle i den tre minutter lange reklamen, som en sint Julius Cæsar-skikkelse, med en stor boks med masse, masse Pepsi.
King of Pepsi
Også Michael Jackson har vært hovedperson i Pepsi-reklamer opp igjennom årene. Både «Black or white», «Billie Jean» og en meget dramatisk video til «Dreams» har vært lokkemiddel for brusmerket. Det var også under innspillingen av en Pepsi-reklame, den berømte episoden der Jacksons hår tok fyr, fant sted.
Selv etter Michaels’ død, er hans åndelighet nok en gang blitt solgt til brusen. I forbindelse med promoteringen av 25 årsjubileet til albumet «Bad» i år, pryder den avdøde popkongen i disse dager en milliard Pepsi-flasker i over 20 land. Leskedrikken skal gi tilgang til eksklusive remixer av blant annet Skrillex og Diplo.
Egling og kroppsmaling
På slutten av nittitallet skrev Spice Girl’s manager, Simon Fuller, under på en millionkontrakt mellom gruppa og bruskonsernet. Det resulterte i en rekke reklamefilmer der Spice-jentene egler seg med logoen som kroppsmaling og med matchende, røde, blå og hvite klær.
Også artister som Shakira, Robert Palmer, Mariah Carey, Kanye West og Christina Aguilera har frontet Pepsis reklamefilmer
Hvilken Pepsi-reklame likte du best?