Den beste treningsmusikken

P3s bassdronning gir deg de beste treningslåtene.

Værmeldinga har begynt å smile til oss, og mange kan endelig gi tredemølla en pause og komme seg ut i finværet for å sette inn siste innspurt til bikini-sesongen.

Vi har spurt P3s bassdronning Christine Dancke om litt musikalsk inspirasjon til vårens treningsøkter, og fått en rekke låter som gir deg gutsen til å sette inn det ekstra giret i oppoverbakkene.

Christine er ikke bare DJ på P3, hun er nemlig treningsinstruktør, og blafrer ørene av de som måtte forville seg inn på timene hennes.

Christine gir deg den beste treningsmusikken. (Foto: Åsta Skjervøy)
Christine gir deg den beste treningsmusikken. (Foto: Åsta Skjervøy)

Sjekk ut Christines blogg på P3 her

Tre favorittlåter på treninga

Vi har bedt Christine plukke ut tre låter som virkelig får det til å bruse under treninga, også hun bruker når hun trenger å gi litt ekstra gass.

Chase & Status – “No Problem”

– Jeg får en fysisk reaksjon på denne låta som er veldig voldsom. Den begynte i DJ-boksen og har endt opp med å bli en del av timene mine. Se for deg vill utagering med høye kneløft og sykt glade armer som veiver over hodet.

[audio:https://p3.no/wp-content/uploads/2011/05/Chase-and-Status-No-problem.mp3|titles=Chase and Status – No problem]

Britney Spears – “Till The World Ends”
– Ingenting gjør meg gladere enn fysisk aktivitet kombinert med denne låta så høyt som overhodet mulig.

Nero – “Guilt”

– Jeg har blitt veldig glad i denne småcheesye låta, og for meg fungerer trening best med bass. Dessuten kommer den til å bli årets sommerlåt, hvertfall i ”Christine” på P3, og derfor er det ekstra deilig å løpe til den – akkurat som å være på vei til stranda!

[audio:https://p3.no/wp-content/uploads/2011/05/Nero.mp3|titles=Nero – Guilt]

Se hvordan blant annet Christina Vukicevic presterer på trening i Lydverkets reportasje om musikk som prestasjonsfremmende middel.

Oppskriften på guts

Musikk er en utrolig viktig del av treninga for mange, og mens noen holder seg til den vanlige favorittmusikken sin, går de fleste treningsinstruktører litt mer vitenskapelig til verks.

– På gymskoler lærer man at variert musikk er viktig, og mange bruker en standardkombinasjon av nåværende hits, store sanger fra 80-tallet, trance og kanskje en sånn Riverdance-låt eller Dovregubbens hall eller noe sånt for å ha noe som skiller seg ut. All musikken går som regel i samme tempo – rundt 130 BPM (Beats per minute), sier Christine.

Christine liker naturligvis å trene til sin egen favorittmusikk, noe som gjenspeiles i hennes egen treningshverdag.

– Personlig takler jeg ikke den 130BPM-oppskriften og går heller for total tempoforvirring og helt drøy sjangerblanding. Alt fra Medina til Flux Pavilion, Lil Wayne og Clare Maguire er innenfor når jeg trener.

– Hva slags låter bør man leite etter hvis man ikke er vant til å trene til musikk?

– Det kan være effektivt å finne låter man liker som det er mulig å jogge i takt til. Et sted mellom 130 og 140 BPM er fint joggetempo, og Britney-remixen med Ke$ha og Nicki Minaj er fantastisk. Hvis man driter i takt og rytme anbefaler jeg bare å velge låter som gjør at du får lyst til å løpe for livet.

Britney Spears ft. Nicki Minaj & Kesha – Till The World Ends (REMIX) by muziqmike

Vil du ha flere tips? Sjekk ut Christines spilleliste med treningsmusikk på Spotify

>Hvilken musikk liker du best å trene til? Legg gjerne igjen en kommentar i feltet under!