Den nye bølgen?

Det bobler i bergensk musikkundergrunn. Nå gir gamle helter ut litervis med ny bergensmusikk.

Den nye bølgen? (Foto: Steinar Jensrud, P3tv)

Av Henning Severud

Det bobler i bergensk musikkundergrunn om dagen. Nå gir klubbveteranene Fredrik Saroea, Mikal Telle og Erlend Øye ut litervis med ung og lovende bergensmusikk.

I det siste har Urørt merket en kraftig vekst av spennende nye bergensband. Flere favoritter og tidligere Ukas Urørt som Fjorden Baby!, John Olav Nilsen & Gjengen og Syntax TerrOrkester skal nå utgis på Fredrik Saroea (Datarock) sitt YAP-label og på Mikal Telle (Tellé) og Erlend Øye (Kings of Convenience og The Whitest Boy Alive) sin samleplate og label, Opplett.

I forbindelse med Pstereofestivalen i Trondheim slo Urørts programleder Amund Grepperud av en prat med bergensveteranene om hva som egentlig skjer i Bergen og hvem de mener vi bør holde gluggene åpne for i tiden fremover.

Sjekk for eksempel ut disse på Urørt:
Fjorden Baby!
John Olav Nilsen & Gjengen
Syntax TerrOrkester
The New Wine
Razika
The Megaphonic Thrift
Lastname:nguyen

13 Responses to “Den nye bølgen?”

  1. andreas

    Det er ikke noen bølge det er en jevn fin havstrøm. Det er Norges musikalske Golfstrøm for faen!

  2. göttemia

    kan de ikke bare slutte å late som det blir bergen boom og alt det der hele tiden!
    faens lei bergen hype en gang i året

    • jødeneskonge

      göttemia: syns du det er mye bergenshype? hva syns du er kjipt med det? at det kommer bra band som ikke kommer fra der du bor? bergen er ett av de få stedene i landet hvor det er lov å snakke om en geografisk årsak til godt musikkmiljø. ikke fordi de er bergensere. de færreste folka i bandene er opprinnelig fra bergen. men fordi bergen by er jævlig bra på ressurspersoner og har et åpent og ikke-ekslusivt musikkmiljø som følger med på undergrunnen og gir folk en sjanse og støtte til å fortsette.

      det er en positivitet og et kvalitetsbevisst engasjement som jeg har til gode å se i andre byer her i landet.

      så bli voksen kjære göttemia, og husk at det er din holdning som gjør at stedet du bor ikke har noe musikkmiljø av videre betydning.

  3. Tine

    Supert tiltak dere har satt i gang, gutter! Datarock er best, forresten <3 Bergen Rock City!

  4. Oktober kalender

    Jeg var ikke sikker på om jeg skulle kjøpe Opplett, men nå MÅ jeg kjøpe den!

  5. Østlending

    Hei. Latterlig å høre folk som kritiserer noe de ikke vet noe om. Selv er jeg østlending som bor i Bergen pga det unike musikkmiljøet der. Bergensbølgen handler ikke om bergensere, men om musikk fra band som holder til i Bergen. Selv om enkelte gjerne vil være patriotiske, så er dette irrelevant. Vi snakker her om Musikken, ikke hvor man kommer fra. De mest sentrale skikkelsene i bergensbølgen er østlendinger, og de unge nye bergenserne (rettere sagt Loddefjord) er et resultat av denne åpenheten. Det blir for dumt om dette skal bli en Bergen-Oslo debatt. Mindreverdighetskomplekser og generelt hat mot alt som andre gjør. Fravær av mening.

    Band som Fjorden Baby har brøytet vei, og vi burde alle være stolte over at noen lager storbymusikk også her til lands. Enig med skribent ovenfor som mener dette bør mottas positivt og ikke begrenses til geografi. Jeg kan i alle fall skrive under på at Bergen er norges “musikkhovedstad”.

  6. Gunnar

    Som bergensk musiker i Bergen synes jeg det er hyggelig at Bergens egentlig både helnasjonale og til dels internasjonale musikkmiljø kommer fram i lyset med jevne mellomrom. Det bør ikke være kimen til noen slags rivalisering mellom ulike regioner. Det bør heller fungere som inspirasjon og motivasjon for de som driver med musikk i andre deler av landet. Selv har jeg nytt godt av gode kontakter i Oslo flere ganger, og har igrunn godt intrykk av de jeg kjenner på den kanten av landet også. Det samme gjelder Trondheim. Akkurat nå er det mye kreativitet i Bergen, og det skyldes først og fremst at det er mange kreative mennesker som er her nå, og alle er veldig flinke til å støtte hverandre.

    Når alt dette er nevnt, så er det vel pressen göttemia sikter til mer enn musikerne. Slik tolker jeg i hvert fall utsagnet. Og så ligger selvsagt Loddefjord i Bergen, og bydelen har gitt oss et par band tidligere også.

  7. jonny banan

    Det er sundt med litt drittslenging og konkurranse byer imellom. Det bidrar til pågangsmot. Uansett er Bergen ganske tilrettelagt for et blomstrende musikkmiljø, i og med at byen har en slik størrelse (ikke for liten og ikke for stor) til at en raskt får en oversikt over hva som skjer. I tillegg kan en ta en tur på byen og møte omtrent alle byens musikere på en kveld ved å stikke innom garage, legal, pingvinen, logen og opera. Kansje jeg glemte noen. Og de fleste musikerne der er forrøvrig veldig åpen for sammarbeid og utvikling av prosjekter.

  8. jødeneskonge

    jeg syns drittslenging byer imellom hører hjemme på mess-tv-chatten. den slags usaklige negative ytringer er bare forsøpling av debatten.

    poenget mitt er at bergen, i motsetning til andre byer her i landet, har faktorene som skal til for at det lykkes:

    1. resursspersoner som jobber i bransjen og er aktivt med på det lokale plan

    2. mangel på spisse albuer. bandene er interessert i god musikk og i å vise seg selv og andre frem. de er åpne for nye ting og lukker ikke seg selv inne i et ekskluderende miljø. miljøene glir over i hverandre og de som opererer med hatske sjangerskiller er de som mislykkes.

    3. positivitet og entusiasme. ofte to ganske meningsløse ord, men om man fyller dem med deres opprinnelige mening så får de plutselig jævelig stor synergikraft.

    4. en kommune som, til tross for skakkkjørt økonomi og høyrestyre faktisk deler ut penger til prosjekter og skaper rom for kultur og musikkliv. det kan selvsagt bli mye bedre, men i et rikt land som snart går tom for olje kunne det kanskje være lurt å satse på kultur som eksportvare.

    oslo har som hovedstad selvsagt enda flere resursspersoner, band, penger etc, men bergen har med sin størrelse og de personene som sitter i ledende posisjoner i miljøene, enda større potensiale. dette er ikke for å snakke stygt om oslo eller andre norske byer, men det er bare sånn at bergen har de siste 10 årene vært det mest interessante oppholdsstedet for de som er interessert i ny musikk.

    sett bort fra de relativt ukjente bandene som nevnes i artikkelen kan man jo dra frem noen av norsk musikks største musikkeksport-suksesser de siste 10 årene: röyksopp, kings of conveniece/erlend øye, datarock, enslaved og annie, og mindre band og artister som gjør det skarpt i sin sjanger som ungdomskulen, real ones, sissy wish, bjørn torske, skatebård, silje nes, casiokids, the royalties og mange flere som jeg glemmer her. disse suksessene kommer ikke ved at man topper laget og leker rockestjerner og holder konkurransen unna. det kommer ved at folk snakker sammen, er positive og hjelper hverandre.

    det ser jævlig tøft ut å være kyniker og konstant kritisk til alt, men med sånne holdninger kommer man seg ikke av flekken.

  9. Stian

    kanskje har det noe med alt regnet å gjøre?? At man ikke sitter ute, men nede i øvingskjellere pga dårlig vær…Uansett er det ingen tvil om at det finnes Opplett, i overført betydning. For her finnes mye godsaker..Fjorden baby er kanskje det tøffeste jeg har hørt på morsmålet noensinne. Jeg mener også det er dumt å henge seg oppi bergenspatriotisme for ingenting er verre enn bergenske patrioter. Når brann spiller kamp på østlandet, er det best å være hjemme.

  10. HeikkiH

    Jødeneskonge oppsummerer det hele perfekt. Oslo er supert, med en haug med scener og masser av folk. Som heldigvis også trekker bra band over fra Bergen og andre steder før de blir skikkelig kjent. Det spesielle er at når det skjer noe utenfor Oslo så overrasker det Oslo-pressen. Det er sjelden snakk om en Oslo-bølge, selv om det konstant kommer bra band herfra og.