Dansere, røykmaskiner, oppblåsbare lepper, konfetti, kostymeskift, backdrops og lasere. Store artister sparer ikke på kruttet når de legger ut på veien.
Da Kanye West spilte opp til dans under årets Øyafestival hadde han med seg 20 dansere, to DJ-er, pyro-effekter og en kran som løftet han høyt over publikum under låten «Power».
– Tidvis tok jeg meg selv i å fnise ukontrollert. Hele riggen hans kunne vært brukt i en lærebok i (over)kommunikasjon. Vi snakker noe av det mest selvhøytidelige jeg noensinne har sett. Jeg elsker det, forteller Andreas Øverland, som anmeldte konserten for Lydverket.
Idiotisk vulgær
Store rigger er ofte med på å bygge opp inntrykket artisten vil du skal sitte igjen med etter en konsert. Det er vanskelig å ikke huske at du har fått fyrverkeri, flammekastere og diverse andre lyseffekter slengt i fleisen.
– Hele riggen er med på å bygge opp under inntrykket vi har av Kanye som idiotisk vulgær, fascinerende livsfjern, hårreisende pompøs og hjerteskjærende ærlig. Samtidig: Antikk backdrop? Ballettdansere? Virkelig? spør Andreas.
Med bandet dyttet litt ut på siden var scenen stort sett fylt av Kanye og hans dansere. Andreas forteller at scenen og scenedekoren fungerer mer som en ramme for showet enn som en direkte del av konserten.
– Det virker som Kanyes latterlige forståelse av stilren innpakning har satt flere retningslinjer enn ideen om publikums liveopplevelse. Kontekst foran innhold, så å si, avslutter Andreas.
For store for Norge
Da U2 avsluttet sin «360° Tour» tidligere i sommer satt de ny rekord for omsetning på turne. 3,7 milliarder kroner tjente bandet på å turnere.
Mange fans hadde håpet at de irske rockerne ville ta turen til Norge, og Bono selv fortalte at han gjerne skulle tatt med seg resten av bandet hit. Alt lå med andre ord til rette. Det var bare et problem.
Til tross for at platen No Line On The Horizon fikk en lunken mottakelse ville bandet ta den helt ut når de skulle på turne. En gigantisk rigg med et klo lignende overbygg som skulle stå midt blant publikum og vise konserten i 360 grader var konstruert. Det høres fint og flott ut, problemet var at ingen scener eller stadioner i Norge kunne ta imot scenen.
– Valle Hovin tåler ikke turneen – fordi scenen på denne turneen alltid skal være midt ute blant publikum, hadde vi fått problemer med underlaget, fortalte Rune Lem i Live Nation til Lydverket tidligere i år.
Se den gigantiske riggen her:
Fyrverkeri
U2 slo med «360° Tour» Rolling Stones tidligere rekord for mest innbringende turne. Men i motsetning til U2 kunne rockeglade nordmenn faktisk se Rolling Stone under deres A Bigger Bang-turné.
I 2007 gjestet de Valle Hovin, og med seg hadde de blant annet fyrverkeri, flammekastere som sprutet ild under «Sympathy For The Devil», en stor skjerm som under hele konserten viste forskjellige filmklipp, og en oppblåsbar tunge. I tillegg hadde de en flåte som på et tidspunkt løsnet fra resten av scenen og tok med bandet ut til publikum.
I alt var scenen 25 meter høy.
Dronningen av galskap
I likhet med rockeheltene i Stones er Lady Gaga glad i mye lys og futt. I 2009 fikk Gaga Sentrum Scene til å gå bananas. Den gang var det bare hun og tre dansere som underholdt publikum. Da hun returnerte til Norge i oktober 2010 var det med et titalls dansere, store lyd og lyseffekter, raketter i BH-en, videoskjermer og utallige sceneskift.
– Gaga hadde svært mange sceneskift i løpet av konserten og hadde på seg alt fra bikini til en lang lærkjole med store skuldre, skrev Ida Anna Haugen i VG etter konserten.
Christian Schøyen, produksjonsansvarlig i Live Nation, mener at et bra sceneshow er et som er gjennomtenkt.
– Alt fra hvordan scenen ser ut, klær, lys, baktepper og i hvilken rekkefølge låtene spilles gjør et show bra. Artistene må få utrykke seg på den måten de selv vil og med de effektene de føler for, forteller Christian.
Pyro
På festivaler holdes det flere konserter daglig. På Øyafestivalen begynte de med riggingen av den største scenen torsdagen før festivalen. Først tirsdagen sto den ferdig med lyd- og lysutstyr.
– Utstyret de største artistene har med seg, rigges gjerne samme dag, forteller Jonas Prangerød ved Øyafestivalen.
Kanye West valgte i likhet med mange andre artister å bruke pyro som en del av sitt sceneshow.
– Det er flere ting som er viktig å tenkte på når man bruker pyroteknikk under konserter. At man bruker en offentlig godkjent pyroteknikker, brannsikrer scenen, gir korrekt info til de som skal jobbe på scenen og at det er brannslukningsutstyr tilgjengelig er det viktigste, forteller Jonas.
Rigger i ti dager
Christian Schøyen forteller at på selve konsertdagen kan så mye som 800 personer være i arbeid med vakttjeneste, salg, hjelpekorps og som scenearbeidere. Som arrangør er de ansvarlig for alt som foregår utenom det artisten selv skal presentere av musikk, lyd og lys.
– Noe artister har med seg alt av rigg selv, og noen bruker lokalt anlegg. På Valle Hovin tar det omtrent åtte til ti dager for å sette opp scenen, forklarer Christian.
Han legger til at til en stor produksjon innebærer det to dager med forarbeid på stadion, tre dager med scenebygging, en dag med innlast av lyd og lys, en dag med riving av scene, to dager med opprydding. På dagene hvor det lastes lyd og lys kan det være så mange som 150 personer involvert.
Alt for at du skal få en god konsertopplevelse.