KOMMENTAR:– Det er din skyld at Sophie Elise kler av seg på Instagram

Sophie Elise Isachsen er i hardt vær etter å ha delt lettkledde bilder. Men vi får de influenserne vi fortjener, mener NRK-programleder Gisle August Gjevestad Agledahl (29).

  • Gisle August Gjevestad Agledahl (29) er påvirker og utdannet journalist. Han er også programleder for NRK-serien «Innafor».

Sophie Elise er i hardt vær igjen. En storm hun ikke akkurat er godt kledd for – for nok en gang handler det om halvnakne bilder i feeden til tenåringer og unge.

Etter å ha reklamert for EF Språkreiser ved å ligge rundt i strandkanten i en bitteliten bikini har det blitt bråk.

Flere reagerer: Jurist Monica Viken mener mengden hud i denne sammenheng grenser mot lovbrudd, reklamebyråleder Jon Fredø er sint, lei seg og flau på én gang, sosiolog Trond Blindheim kaller det vulgært, mens VGs Trine Hatlen tror håpet om at Sophie Elise skal få en øyeåpner er i ferd med å svinne hen. EF har nå gått ut og beklaget at de ikke hadde bedre kontroll med innholdet.

POPULÆR: Sophie Elise fikk nylig kritikk for blant annet disse to bildene i en kampanje for EF. Foto: Skjermbilde, Instagram

Det har allerede vært mye kroppspress og influensere i monitor dette året, og pekefingrene har vært rettet mot mange hold – mot influenserne, mot byråene deres, mot annonsørene.

Men noen har hittil sluppet unna:

Du og jeg! Vi som scroller må også ta på oss en del av ansvaret, for våre likes er med på å styre innholdet vi får i feeden.

Hadde ingen vært interessert i hud i feeden, hadde de kledd på seg for lenge siden.

For influenserne er engasjement valuta

Det gjelder ikke bare hvilket innhold algoritmene viser oss, men også hvilke bilder som blir lagt ut.

Det er enkle mekanismer i spill her: For alle som lever av reklamesalg er oppmerksomhet og engasjement valutaen deres. Det er rett og slett det som genererer inntekt.

For mange blir det viktig å levere det innholdet som går best. Det som klikkes mest på, det som snakkes mest om – gjerne det som skaper mest bråk.

KJEFTER: Kristin Gjelsvik vant Årets sterke mening under VIXEN Awards 2019, men brukte muligheten til å lange ut mot Sophie Elise. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

For det er også det som blir sett mest, spredd mest og likt mest som henter inn flest annonsekroner.

Det gjelder både kommersielle influensere som Sophie Elise og Kristin Gjelsvik, og annonsebaserte tabloidaviser som VG og Dagbladet.

Vi kan ønske oss at disse innholdsprodusentene tar andre valg enn det som genererer mest trafikk, det er klart.

Vi kan ønske oss influensere som ikke spiller på kropp, som ikke fremmer fast fashion, som ikke mobber.

Vi kan ønske oss redaktører som setter ned foten for avisforsider med slankekurer og pluss-saker om underlivskirurgi.

Men for mange går inntekten foran. Den prioriteringen er det vanskelig å gjøre noe med.

Vi klikker på rumpa til Sophie Elise

Det vi kan gjøre noe med, er hvilke innlegg vi velger å like og hvilke nettsaker vi klikker oss inn på. Det er fantastisk mye makt i liker-knappen.

Influensere gir oss mer av det vi forteller dem vi vil ha.

Hadde ingen vært interessert i hud i feeden, hadde de kledd på seg for lenge siden.

PRISVINNER: Også Sophie Elise stakk av med pris under Vixen 2019. Foto: Vidar Ruud, NTB Scanpix

Derfor bør vi tenke gjennom hva vi vil være med på å fylle verden med når vi scroller, liker og klikker.

Forbrukermakten vår kan flytte fjell. Jeg tror også den kan kle på folk.

Jeg kjenner Sophie Elise personlig, og vi har snakket om dette. Hun sier selv at om boktipsene hennes hadde fått flere likes, hadde feeden vært plastret med litteratur.

Men det er rumpa hennes vi klikker på.

LES FLERE MENINGER: