For fjerde år på rad deler Spotify ut utmerkelsen «Årets innovatør» under Spellemann. De nominerte er Moddi, Lars Vaular, Anne Grete Preus, Cir.Cuz og Skambankt.
– For en artist er det viktig å bygge sterke relasjoner til sine fans. Samtidig må dagens artister være både innovative og kreative i kampen om oppmerksomhet rundt musikken de lager. Her spiller sosiale medier en avgjørende rolle, og de nominerte til ’Årets Innovatør’ har lyktes med å utnytte sitt potensiale med stor kreativitet. Det vil vi gjerne belønne, sier Sofie Grant, pressesjef i Spotify.
Kreativitet og innovativ tenkning
Prisen blir delt ut til den artisten som skiller seg ut med kreativitet og innovativ tenkning.
Blant de nominerte finner vi senjaværingen Pål Moddi Knutsen, kjent under artistnavnet Moddi.
Han ga fansen, i anledning lanseringen av albumet Set The House On Fire, en mulighet til å vinne vertskap for slippfesten, i tillegg til en ekslusiv privatkonsert. Kampanjen ble spredt via sosiale medier, noe som førte til at fans fra hele Europa deltok.
Mannen bak det P3 mener er årets norske album, Lars Vaular, er også nominert. Han har vunnet prisen en gang tidligere, og slapp 1001 hjem, sitt femte album, tidligere i år.
Les anmeldelsen av 1001 hjem: Hjemmeseier
Han skapte et helt musikkunivers rundt albumet på en egen nettside, der låtene ble sluppet i fire separate kapitler. Låtene ble akkompagnert av flotte tegninger, og det er også lagt ved interessante historier.
– Utgangspunktet for ideen var at jeg ville finne en ramme for musikken. Planen var egentlig at 1001 hjem skulle være en boligblokk, men det utviklet seg etter hvert til å bli en hel by, forteller Vaular til P3.
Rapperen tror det er lurt å tenke utenfor boksen.
– Jeg mener det er veldig viktig å tenke kreativt når man gir ut nytt materiale. For meg er det kreative en del av produktet, og ikke en strategi.
Unge håpefulle og eldre veteranter
Blant årets nominerte finner vi en god spredning i både alder og sjanger.
Anne Grete Preus har vært soloartist i 25 år, men evner fortsatt å være innovativ. Artisten la ut alle albumene sine på en hjemmeside der man kan gå inn å høre låtene, samtidig som man kan lese tekstene. På denne enkle måten kan musikken bli gjenoppdaget av tidligere fans.
Her kan du stemme på din favoritt
Cir.Cuz har med tiden fått en stor fanskare, og har hatt suksess med låter som «Radio» og «Supernova». På den sistnevnte låta har duoen med seg talentfulle Julie Bergan, og nå ønsker de å finne nye talenter.
Den siste tiden har guttene etterlyst hjelp via sosiale medier, og har oppfordret fansen til å filme seg selv mens de synger med på låta «Symfoni». Bidragene blir sendt inn på Instagram, og vinneren av konkurransen får komme i studio og spille inn låta med duoen.
Smeltet om gitarer
I forkant av singelslippet av «Voodoo», hadde rockebandet Skambankt en innsamling via sosiale medier. Fansen ble oppfordret til å sende inn gamle plastgitarer, som skulle bli smeltet om og returnert som eksklusive vinylplater av singelen.
Vokalist Terje Winterstø Røthing forteller til P3 at det var et spesielt spill som var bakgrunnen for ideen.
– Vi i Skambankt har vært borti dette Guitar Hero-spillet noen ganger, men er ikke noe særlig gode på det noen av oss. Vi kom fram til at vi heller kunne smelte om plastgitarene man bruker i spillet til vinyl. En vinyl kan de fleste av oss beherske, og det er en veldig kul ting for samlere. Nå om dagen ligger jo flesteparten av de gitarene og støver ned uansett. Dette ble jo en veldig fin måte å resirkulere dem på, og vi fikk i tillegg ordnet en nice price-deal til alle som vil kjøpe ekte gitar hos 4sound.
Spillgitarene var alt man trengte å gi for å få en helt spesiell vinylutgave av singelen «Voodoo» i retur. Og dette er en mulighet mange har benyttet seg av.
– Jeg er ikke helt sikker på det endelige tallet, men det er nok rundt 250 personer som har sendt inn sine plastgitarer til oss.
Vinneren av «Årets innovatør»-prisen får en markedsføringskampanje av Spotify til en verdi av 200 000 norske kroner.