Najonalgalleriet har fått fatt i en av de heteste motebloggerne for tida, nemlig filippinske Bryanboy.
Nasjonalgalleriets Sofia Hedstrøm har blitt med Bryan Grey-Yambao, som han egentlig heter, på en typisk arbeidsdag under New York Fashionweek. Her får vi se akkurat hvor lidenskapelig han er i sitt forhold til mote.
Bryanboy som har fått vesker oppkalt etter seg, har flere sponsorer, og får sitte på første rad under moteshow sammen med redaktører og superstjerner.
– Jeg er litt sjokkert over hva som har skjedd med meg, og lurer enda på hvordan jeg havnet i denne situasjonen, sier Bryanboy.
Store følgere
Han begynte å skrive en reiseblogg for seks år siden, men hans interesse for mote tok snart over, og etter at Karl Lagerfeld og Marc Jacobs fulgte bloggen hans ble han er eksentrisk og viktig karakter i motesirkuset.
Det blir stadig flere bloggere på første rad på de store motevisningene, og Bryanboys inntreden kom etter han fikk en Marc Jacobs-veske oppkalt etter seg.
– Det er ikke hver dag en av verdens mest innflytelseserike designere kaller opp en av veskene sine etter en blogger. Sesongen etterpå ble jeg invitert til Dolce&Gabbanas visninger, og det var en av de første gangene hvor bloggere ble akseptert på denne måten, sier Bryanboy.
Likestilt
Bloggere har også en naturlig plass på norske motevisninger, og Peder Børresen fra Moods of Norway mener det er minst like viktig å få med bloggerne som de store moteredaktørene.
– Nå trenger man ikke være journalist eller være en del av et mediehus for å få lesere og oppmerksomhet. Og det er mange bloggere som har like mye å si om mote enn de etablerte moteredaktørene, sier Børresen. Sverige har kommet lengre enn oss på dette, hvor moteblogging er et større fenomen, så vi har fortsatt ikke kommet så langt, sier Børresen.
Stor PR-verdi
Thomas Moen, gründeren bak bloggsamfunnet iPublish, og foredragsholder innen sosiale medier, mener at omtale fra bloggere ofte kan være mer verdt enn annen medieoppmerksomhet.
– Det er ofte vi ser at en blogger kan gi mye bedre positiv blest om et merke enn en god sak i for eksempel VG, fordi de er mye mer troverdige. De bruker sine egne ord og har sin egen personlighet og folk leser dem gjerne flere ganger om dagen, så de føler at de kjenner denne bloggeren mye mer enn de gjør en journalist eller en avis, sier Moen.
Fulltidsjobb
Den amerikanske bloggeren BryanBoy er sponset av seks ulike merker, og det er akkurat dette som gjør reisingen og bloggingen mulig. Han understreker at blogging på fulltid er langt fra noen glamorøs jobb.
– Man må virkelig elske mote for å takle denne galskapen. Mange tror at det bare handler om å pynte seg og dra på moteshow, men det er mye jobb med bilderedigering, videoredigering, og blogging. Man må alltid passe og holde seg relevant, sier BryanBoy.
Slik kan en dag i BryanBoys liv se ut:
Selv om ikke Norge har noen egen BryanBoy akkurat nå, tror Peder Børresen fra Moods of Norway at tidene kommer til å forandre seg.
– Vi har jo allerede en mediehverdag med flere aktører. Noen av bloggerne har kanskje flere lesere på sine nettinnlegg enn det et vanlig moteblad har. Og da må man selvsagt høre på hva de har å si også, sier Børresen.
Her er noen eksempler på norske motebloggere:
Hanneli Mustaparta – http://www.hanneli.com/
Elenita – http://elenita.no/
FashionJunkie – http://fashionjunkiie.com/
Dagens Outfit – http://dagensoutfit.notre.co/
Monique Lund – http://www.moniquelund.com/
VanillaScented – http://vanillascented.freshnet.se/