nrk.no

Emma (20) inspirerer tusenvis til å «embrace» høsten

Stadig flere har lagt sin elsk på høsten. Emma Sofie Grimstad er en av pådriverne for dette, her er hennes beste høsttips!

Hei, Siri! Spill sangen «Where You Lead I Will Follow» av Carole King.

Du vet, temalåten til den amerikanske TV-serien «Gilmore Girls», som, om vi kan stole på TikTok som kilde, setter mange i ekte høststemning – på samme måte som at «Home Alone» og «Harry Potter» er julens filmer.

En som allerede har kastet seg inn i et «Gilmore Girls»-maraton, godt innpakket i et tykt ullpledd før det første høstløvet i det hele tatt har falt, er Emma Sofie Grimstad (20) fra Trondheim.

Mens de andre barna sprang mot vinduet for å se snøen dale, var Emma mer opptatt av høsten og de første bladene som falt.

Nå, nesten 20 år senere, har hun fortsatt et helt spesielt forhold til høsten – et forhold som ble enda sterkere da livet hennes tok en dramatisk vending.

– Frykten for å ikke bli «meg» igjen

På vei til Kroatia sommeren 2022 merket Emma at noe var galt med kroppen. Først mistet hun følelsen i tærne, og i løpet av få uker mistet hun også evnen til å gå.

Årsaken var sykdommen Guillain-Barré, som i en periode lammet hele kroppen og halve ansiktet til Emma.

– Det var som å eksistere, men ikke leve.

Emma får farget lys i ansiktet som deler opp ansiktet hvor den ene siden er vestre siden er oransje og den høyre er blå.

Livet var tungt for Emma, og enda tyngre skulle det bli. Da sommeren gikk mot slutten, stod hun foran den mest krevende delen av sykdomsløpet. Hun måtte lære seg å gå, trene, sminke og kle på seg selv igjen.

Fram til da hadde hun unngått alle speil i huset og isolert seg mest mulig fra verden utenfor.

– Jeg følte meg verken fin på innsiden eller utsiden og kjente på frykten for å ikke bli «meg» igjen.

Men det var én ting som hjalp da Emma startet rehabiliteringen. For utenfor det lille soveromsvinduet kunne hun se at høsten meldte sin ankomst.

Øker i popularitet

Emma er ikke alene om å digge høsten. Det viser en ny undersøkelse Norstat har gjort for NRK. Så mye som 64 prosent av de spurte i aldersgruppen 18–29 år svarer at de er blitt mer glad i høsten de siste årene.

Emma er ikke overrasket. Hun har lagt merke til at mange deler innhold om årstiden på sosiale medier, og at feeden speiler at flere ser på høsten i et litt annet lys nå enn før.

Med sine amerikanske røtter forsøker Emma, på sin egen TikTok-profil, å bidra til dette. Blant annet forsøker hun å inspirere følgerne til å «embrace» høsten, og her får du en smakebit på hvordan:

Emma har på seg headsett og ser smilende til siden. Bak henne er det grønt gress.
Emma sitter i sofaen og ser mot TVen. Hun er pakket inn i et hvitt ullpledd.

Tips 2:

Bordet er pyntet meg forskjellige gresskar. Emma syn hånd holder i det ene.

Tips 3:

Emma smiler til kamera. Hun har på seg en oransje strikkagenser.

Tips 4:

Mobiltelefonen til Emma viser forskjellige videoer med høst-tema fra TikTok.

Tips 5:

Feedens kraft

Har du noen gang opplevd at sosiale medier har fått tilgang til underbevisstheten din? At du plutselig starter å like noe du aldri har likt før, uten at du egentlig hadde et ønske om å endre mening?

Hadde du tatt opp dette hos psykolog Baldur Kjelsvik, hadde han nok fortalt deg at dette er vanligere enn vi selv kanskje vil innrømme.

psykolog Baldur Kjelsvik smiler til kameraet. Rundt ham er det illustrert løv som faller. Han har brunt hår og brune øyne.
Foto: Baldur Kjelsvik

– Vi mennesker liker å etterlikne, lytte til eller vektlegge informasjon fra folk med høy sosial status.

Fenomenet kalles «prestige bias», som i praksis betyr at vi lar meningene til influensere og kjendiser påvirke vår egen oppførsel.

Men dette fenomenet er ikke det eneste psykologen trekker fram.

– Et annet aspekt er at man blir glad i noe man ser ofte. Dette kalles gjenkjennelsesprinsippet, og handler om at vi foretrekker det vi er vant til, forteller han og legger til:

– Unge lever store deler av livet sitt i feeden, og hvis feeden er overlesset av høst-inspo, så blir vi både vant til og glad i det.

Gjør man et raskt søk på #autumn, viser det seg at hashtaggen er brukt over 120 millioner ganger på Instagram, mens #autumnvibes og #autumnmood også er flittig brukt.

Disse innleggene spenner fra bilder av strikketøy og tekopper til folk som «bader» i høstløv:

Bildet er en skjermdump fra Instagram. Den viser mange forskjellige poster under emneknaggen #autumn. Bildene har masse oransje løv i seg.
Skjermbilde, 02.10.24: Instagram

Men også i kommentarfeltene dukker årstiden opp, her under et intervju med en av skuespillerne fra «Gilmore Girls» som ble repostet nylig.

Psykologen mener det er positivt at Norge har tydelige årsskifter som gir variasjon og rytme.

– Tilhørighet er og har alltid vært viktig, og det at vi sammen går gjennom ulike årstider, binder oss som folk sammen.

Baldur forklarer også at det å praktisere takknemlighet vil gjøre oss mer robuste i møte med kulda og mørketida som unektelig kommer.

Styrket av høstens farger

Speilbildet av Emmas grønne øyne, roserøde kinn og mørke øyebryn dukket opp igjen da trærne utenfor vinduet sto nakne.

Emma hadde fått tilbake følelsen i den høyre siden av ansiktet, og smilet hun mistet for noen måneder siden, var endelig tilbake.

Nærbilde av Emma som ser smilende i kameraet. Foran henne er det et oransje løv.

Mens sommermånedene fylte sosiale medier med solrike oppdateringer og utadvendte liv, senket verden tempoet om høsten, noe som ga Emma det pusterommet hun trengte.

– Det verste av alt var å begynne helt på nytt igjen, men høsten fikk meg til å føle meg mindre ensom og ga meg rom til å gi alt.

Selv om Emma noen ganger glemmer marerittet hun kjempet seg gjennom, kommer påminnelsen hver høst. Ikke i form av vonde minner fra utallige forsøk på å gå, men i form av mestringsfølelse.

Høsten er blitt som en gammel venn som kommer på besøk hvert år og minner henne på at hun kan takle hva som helst.

Emma står i en hage med et tre i bakgrunn som er fargelagt i høstens toner.

FOTO OG TEKST: TOMINE WALMSNESS, NRK P3

LES MER:

Siste fra P3.no: