På nittitallet spilte Sven Tveit og hans band Tom Tveits And The Two Missing Seven Dwarfs en rekke konserter i Bergen. Konseptet deres var spesielt; de tolket Tom Waits-låter – krydret med oljetønner som slagverk, pumpeorgel, gassmasker og kjeledresser.
Dette førte naturlig nok til at de reagerte da de skulle se Kaizers Orchestra for første gang etter at rogalandsbandet i 2001 slo gjennom med Ompa Til Du Dør – og et image som var skremmende likt Tom Tveits.
– Jeg skvatt da jeg kom inn og så scenen. Oi, er det jeg som skal opp og synge nå? Oljetønner, pumpeorgel – sceneoppsettet var helt likt vårt, forteller Sven Tveit i den ferske utgaven av musikkmagasinet ENO.
– Alle «stjeler»
Ifølge magasinet er det dokumentert av Janove Ottesen og Geir Zahl så Tom Tveit And The Two Missing Seven Dwarfs spille i Bergen før de startet Kaizers Orchestra. Dette innrømmer også Zahl selv til ENO.
– Det er ingen hemmelighet at Sven Tveit var én av mange inspirasjonskilder, sier Kaizers-gitaristen.
– Vi så Tom Tveits noen ganger i Bergen, sikkert tre-fire konserter, det var alltid ganske underholdende, et spetacle, om enn ikke så veldig BRA, legger han til.
Zahl påpeker også at alle i rocken «stjeler» fra hverandre.
– Bob Dylan rippet «Blowin’ In The Wind», Beatles og Stones rippet Chuck Berry og Muddy Waters, Tom Waits rippet Captain Beefheart og Charles Bukowski. Man må tilføre noe, videreforedle, ikke kopiere, for å lykkes. Det er det vi har gjort, blant annet.
Han legger til at Kaizers, akkurat som Tom Tveits, er glade i Tom Waits.
Kaizers endret kurs
Paradokset er, ifølge ENOs journalist Bernt Erik Pedersen, at Zahl og Ottesens band ikke var det Kaizers vi kjenner i dag før de hadde sett Tom Tveits spille.
Deres første band Gnom spilte ifølge artikkelen «velment visespop med kassegitar og følsomme tekster». Ifølge Pedersen var det først etter at de to hadde sett stadig mer populære Tom Tveits And The Two Missing Seven Dwarfs spille i Bergen, at de skiftet retning; de endret både stil, uttrykk og navn.
– Det irriterte meg hvor nøye Kaizers Orchestra hadde kopiert oss, helt ned til navnet. Ompa Til Du Dør høres ut som Tom Tveits på rogalandsdialekt, sier Sven Tveit til ENO om det første møtet med Kaizers.
Tveit sluttet etterhvert i Tom Tveits And The Two Missing Seven Dwarfs, men bandet eksisterer fremdeles i Bergen – nå med Arne Sandvoll på vokal. Han sier bandet ikke har noe uoppgjort med Kaizers Orchestra.
– Jeg var nok litt snurt i starten, men jeg tilgir det meste, sier han i ENO.