En eller annen gang iløpet av livet ditt så har du helt sikkert spilt det artige strategispillet Worms. Hvis du av en eller annen sinnssyk grunn ikke har prøvd det, kan jeg lettest forklare spillet som et turbasert strategispill der en hær av mark prøver å utslette en annen.
Merkelig nok så er mark som sprenger hverandre i filler ekstremt avhengighetsskapende. Og de små, skadefro markene har skutt, slått ned og bombet hverandre siden Worms kom ut på diverse plattformer for første gang i 1995.
Siden den gang har det kommet flere oppfølgere, og de artige markene har blitt gitt ut på omtrent alt som finnes av ulike plattformer.
Worms både her og der
Hvis vi teller med alle de ulike versjonene av Worms på forskjellige plattformer kommer vi opp i totalt 17 spill som har blitt gitt ut på blant annet Amiga, Atari Jaguar, Sega Mega Drive, Dreamcast, Nintendo 64, Game Boy, Gamecube, SNES, Playstation og Playstation 2 og 3, Xbox, Xbox 360 og PC og Mac.
Worms har faktisk fulgt spillverdenen i tre konsollgenerasjoner. Og i dag er spillet også tilgjengelig som en app til telefonen din.
Når jeg skaffer meg smarttelefon, så kommer jeg til å ordne Worms på mobilen med en gang.
Hva er vel bedre enn litt mark-mot-mark-action når man kjeder seg på bussen, for eksempel?
Worms 2 er best!
Det er mulig jeg er preget av at jeg spilte dette mye som tenåring, men for meg så vil Worms 2 alltid være det beste i serien. For hva er poenget med å forbedre noe som er så bra?!
Oppfølgerne som fulgte etter er unødvendige, spør du meg. Ingen av oppfølgerne jeg har spilt har kommet med noe som har gjort spillet bedre enn slik det var i Worms 2.
Spillet kom ut i 1998 og var et mye penere spill en forgjengeren visuelt sett. Terrenget markene bruker som krigssone var fortsatt i 2D, men grafikken var mye mer detaljert enn tidligere. De forskjellige brettene var også fargerike og fantasifulle. De nye, litt tegneserieaktige markene var kjempemorsomme når de prøvde å utslette hverandre.
Med for eksempel bazooka, balltre, eller en eksploderende sau til disposisjon manglet det ikke på valgmuligheter for hvordan du kunne knerte fiendene på slagmarken.
[poll id=»26″]
Underholdende krigføring
Worms 2 var en slager i heimen hjemme hos meg. I en lengre periode etter at vi fikk spillet, satt lillebror og jeg klistret foran pc-skjermen hver eneste helg. Latteren runget i pc-stua hver gang en mark ble tatt av dage.
Våpnene er nettopp noe av det som gjør Worms 2 så utrolig artig.
Enten vi gikk på en mine, ble sprengt i filler av en holy hand grenade eller ble skutt til helvete med et balltre – det var alltid like gøyalt.
At markene stadig kom med artige kommentarer og utrop gjorde selvfølgelig alt enda mer morsomt.
Lillebror og jeg brukte også timevis på å lage våre egne brett og på å gjøre dem vanskeligst mulig for den andre. Det var omtrent bare vår egen fantasi som satt begrensninger for hvordan et brett kunne se ut.
Du kunne blant annet også bestemme hvor fort landmassen skulle synke i havet, vindstyrke og hvor mye skade du tok av fall.
Man kunne også gjøre om på ulike våpeninnstillinger og bytte ut stemmer på markene. Og jeg lover deg – en kjepphøy mark med skotsk dialekt er kjempegøy!
Hva gjorde Worms så bra for deg? Gi oss din mening i kommentarfeltet!