Ryan Reynolds mutters aleine i en kiste seks fot under jorda, med bare en mobiltelefon og lommelykt til hjelp. Der har du premisset for et av årets mest omtalte filmeksperimenter.
Filmbonanza har snakket med både Ryan Renolds og regissør Rodrigo Cortés om den nye spenningsfilmen Buried, som har premiere på norske kinoer til helgen.
Lenge så det ut til at Buried ikke kom til å bli noe mer enn et bra manus. Det var før det havnet i hendene til den Barcelona-baserte regissøren Rodrigo Cortés.
I spania er Cortés kjent som en oppfinnsom og dristig regissør.
Det internasjonale bransjebladet Variety nevner også Cortés som en av filmverdenens nye store talenter.
Umulig å gjennomføre
Før Cortés lagde Buried ble filmen sett på som et umulig prosjekt av mange. Cortés forteller at dette var en av grunnene til at han bestemte seg for å gjøre filmen.
– Jeg likte manuset først og fremst fordi det ikke gikk an å gjennomføre det. Deretter var det muligheten til å gjøre noe som bokstavelig talt aldri har blitt gjort før.
– Det var en narratologisk og teknisk utfordring som ingen har klart å overkomme, sier han.
Selv om Rodrigo Cortés hadde klokkertro på manuset, og til og med hadde klart å få med seg hollywoodstjerne Reynolds, var mange rundt ham fortsatt skeptiske til prosjektet.
– Alle sa at vi burde filme det som skjedde på overflaten. At vi burde filme de andre rollefigurene og alt det der.
Rodrigo Cortés ga likevel ikke slipp på Buried. Han begynte å se på filmer med lignende problemstillinger for å få inspirasjon til hvordan han kunne løse manuset filmatisk.
Han nevner blant annet på Lifeboat, som handler om seks personer som er strandet i en liten båt langt ute på havet. Og Phone Booth, der Collin Farrel er fanget i en telefonkiosk under hele filmen. Problemet var at ingen av disse filmene var så ekstreme når det gjaldt plass som Buried skulle være.
– Når jeg så alle disse filmene som var mulig å sammenligne med Buried, virket de så store i forhold. I Lifeboat for eksempel, greit, de er midt ute på havet, men du har seks karakterer. Du kan fokusere på to av de, og når du blir lei av dem kan du flytte deg til to andre i et annet hjørne av båten.
– Hvis du ser på Phone Booth, så tenker du kanskje at hele filmen er filmet inne i telefonkiosken, men det er ikke sant. Alt foregår inne i kiosken, men kameraet er veldig sjeldent på innsiden, forteller Cortés.
Umulig å jukse
Ryan Reynolds er blant annet kjent fra filmer som The Nines og Van Wilder, og ikke minst tv-serien Pizzagjengen. Reynolds forteller at han så på Buried som en spennende utfordring.
– Min første reaksjon var at dette var et strålende stykke skrivekunst, men at det var umulig å filme. Det virket som et interessant eksperiment mer enn noe annet, sier han.
I Buried er mobiltelefonen det eneste elementet Reynolds spiller mot. Mye av filmen bæres derfor av ansiktet hans.
– Når du har nærbilde hele tiden blir det vanskelig å jukse. I en vanlig film så klipper de bare over til noen andre hvis du glemmer noe, eller går glipp av et øyeblikk.
– Man har en mulighet til å fikse på en skuespillerprestasjon hvis noe går galt, men i denne filmen kunne man aldri det. Du måtte virkelig kunne greiene dine og være forberedt på hva som helst.
Angstanfall
Buried er nok ikke en film for den klaustrofobiske. Under innspillingen av filmen var filmcrewet flere ganger redd for at Reynolds skulle få et angstanfall når han lå innesperret i kisten.
Spesielt under én scene var mannskapet på filmsettet ekstra engstelige for Reynolds.
Når sand begynner å renne inn i kisten der Reynolds ligger begravet, slår panikken ut for fullt for første gang i filmen.
Reynolds sin rollefigur lar da alle følelsene strømme og mister besinnelsen fullstendig.
– Filmcrewet rev av toppen på kisten flere ganger fordi de trodde at jeg virkelig hadde panikk. Selv om de visste at det var meningen, så trodde de at jeg hadde et ekte angstanfall. De stoppet innspillingen tre ganger, fortelle Reynolds entusiastisk.
Stekte fingre
Å spille inn Buried var nok ingen dans på roser for Ryan Reynolds. Etter 17 dager i likkiste var både han og kroppen hans glad for at innspillingen var over. Reynolds var spesielt glad for at han var ferdig med lighteren.
– Fingrene mine var der bare for syns skyld mot slutten. De var brent til stumper, forteller han.
Rodrigo Cortés er enig i at Reynolds fikk gjennomgå under innspillingen av Buried.
– Vi sendte ham tilbake med blødende rygg, bokstavelig talt. Fingrene hans var helt stekt på grunn av lighteren. Og huden hans var helt ødelagt, sier han.
Cortés var imidlertid ikke like glad som Reynolds når innspillingens pine var over.
– Den største gleden ved å lage filmen var jo å ha en lovlig mulighet til å mishandle en stjerne, det skjer jo aldri!
Traileren til Buried er noe spesiell. Se den her: