Amnesia: The Dark Decent. (Foto: Frictional Games)

Salgslistene domineres av spill som Call of Duty, Red Dead Redemption og lignende. Disse spillene har budsjett i multimilliondollars- klassen, og vinner priser for både design og teknikk.

Min påstand er at det ikke er disse spillene som er de viktigste i spillverdenen.

Det er spillene som lages av små, uavhengige og uetablerte spillstudioer som er viktigst.

(trykk på bildene til høyre for stor versjon)

Amnesia: The Dark Decent. (Foto: Frictional Games)
Amnesia: The Dark Decent. (Alle foto: Frictional Games)

Annerledesprisen

Under årets Game Developers Conference (GDC) i San Francisco, en konferanse for spillutviklere, blir også årets viktige spillpris (i mine øyne) delt ut. Independent Game Festival (IGF) er blant prisutdelingene som stadig får mer oppmerksomhet. Hvorfor det?

LES: Sjekk alle finalistene her

Dette er ikke spillstudioer eller utviklere som selger millioner av spill som er representert her, de har heller ikke laget spill med banebrytende grafikk.

Spillene som belønnes er laget av studenter, nyetablerte utviklere og uavhengige spillskapere.

Dette er spill som på mange måter representerer de mest nyskapende miljøene spillbransjen har å by på.

Svensk storeslem

Det siste året har et litt uvanlig spill fått mye oppmerksomhet i spillbransjen. Det svenskutviklede Minecraft har på nytt endret vårt syn på hva spillere ønsker og forventer.

Med sin retrografikk og frie spillstil har Markus Perssons (aka «Notch») spill overrasket mange etablerte spillstudioer.

Spillet har blitt en salgssuksess uten en gang å være ferdig utviklet. Spillere har ikke et konkret mål eller en historie å følge, men spillet kan enklest sees på som en digital versjon av Lego.

WIKI: Les mer om Minecraft her

Utvikleren Mojang har latt brukere som har betalt for det ferdige spillet få tilgang til en beta-versjon, mens spillet fortsatt er under utvikling.

Minecraft vant både hovedprisen og publikumsprisen under IGF sin prisutdeling i San Francisco onsdag kveld.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Minecraft. (Foto: Mojang)
Minecraft. (Foto: Mojang)

Sykt skummel vinner

Et annet spill som utmerket seg under kveldens prisutdeling var Amnesia: The Dark Descent. Et spill som jeg har fått mye pepper for å ikke ha med på min liste over de beste spillene fra 2010.

Det er en enkelt grunn til nettopp det; spillet er så skummelt at jeg ikke har klart å spille nok til å anmelde det.

Og ja, det betyr nok at jeg er en spillpyse.

Amnesia vant pris for «Excellence in Audio» og «Technical Excellence», og er utviklet av det svenske studioet Frictional Games. Vi kan trygt si at svenskene gjore en storeslem under nattens prisutdeling, og jeg vil samtidig si at norske spillutviklere har noe å strekke seg etter.

VIDEO: Se trailer av Amensia: The Dark Descent

Det finnes mange norske spillutviklere i startfasen, med nye og spennende ideer. Dagen da det er de norske spillstudioene som henter hjem disse prisene gleder jeg meg til.

Kjedelige hovedpriser

I tillegg til å hedre de uavhengige og mindre spillutviklerne, ble det delt ut Game Developers Choice-priser. Men det er ikke like viktig eller interessant å høre at Red Dead Redemption (et flott spill, for all del) vant stort sett alle prisene – spillfremtiden ligger hos menneskene bak Minecraft og Amnesia: The Dark Descent.

LES: Her er alle vinnerne i IFG-utdelinga

Har du ikke prøvd disse to spillene? Da anbefaler jeg deg å investere i to av fjorårets mest interessante spillopplevelser – eller noen av de andre nominerte i IGF-kategoriene.

Fremtiden til spillbransjen er ikke hos de store selskapene, det er hos de små.

Vant spillene en fortjent pris? Og har du spilt enten Minecraft eller Amnesia? Legg inn din kommentar til spillopplevelsen under.