Call of Duty-serien er verdens største underholdningsfranchise, og større enn noe Hollywood kan hoste opp med; til og med Jack Sparrow må se seg slått ned i støvlene.
I november kommer en ny utgave av den ekstremt populære spillserien, og det ventes at millioner vil stå klare til å spille (og kjøpe) Modern Warfare 3.
De siste månedene har det surret mange rykter om den kommende Call of Duty: Elite-tjenesten til distributøren Activision. Blant annet har det blitt hevdet at man ved å abonnere kan få tilgang til flerspillerkamper og ekstra kart.
I en nettartikkel på velrenomerte Wall Street Journal forteller toppsjefen i selskapet at de ikke frykter negative reaksjoner fra spillere, siden man fortsatt kan få spille mot andre spillere gratis.
Så hvorfor ønsker Activision da å skape en ny tjeneste rundt sin Call of Duty-franchise? Den må inneholde noe de kan lokke forbrukerne med. Vi som forbrukere må innse at det ikke lenger er mulig å kjøpe et fullstendig produkt.
Bonus, Beta, DLC, osv.
Det er ganske utrolig å tenke på at vi i dag ofte kjøper spillprodukter som ikke er ferdige eller fullstendige. I Dragon Age 2 eller Red Dead Redemption kan du møte på områder i spillverdenen der du får beskjed om at du må kjøpe noe ekstra for å få tilgang til innholdet der.
«Har jeg ikke allerede kjøpt spillet?», tenker jeg for meg selv da.
Samtidig har etterspørselen og tilbudet på digitale tjenester skutt i været. Vi abonnerer mer enn noen gang på digitalt innhold, i form av tjenester som Spotify, Voddler, Netflix (USA) eller Apple.
Call of Duty: Elite skal være en såkalt «premium»-tjeneste, noe jeg tolker på denne måten:
- Grunnelementene i spillproduktet vil være gratis (eller det vil si; du må jo betale 500 kroner for selve spillet). Dette inkluderer enkeltspillermodus og grunnleggende flerspillermodus.
- For tilgang til klansystem, eksklusive spillkart og egenarta utstyr til din spillfigur; må du abonnere.
I nettartikkelen til Wall Street Journal kan vi også lese at spillserien har over 7 millioner daglige spillere. Bare tenk om en million av disse begynte å abonnere på en ny tjeneste, da ville pengene strømmet (om mulig) i enda større flommer inn til Activision.
Selv min foretningsteft blir pirret av slikt.
Inntil Activision selv avslører de virkelige detaljene rundt sitt nye prosjekt kan vi reflektere over hva en av de ansatte i utviklerstudioet Infinity Ward sier på Twitter:
«COD ELITE is free, for all players, some paid aspects TBD. Absolutely NO fee to play #MW3 multiplayer. Detailed reveal coming tomorrow AM.»
– Some paid aspects to be determined…
Hva tror du om utviklingen vi ser på spillmarkedet? Er det riktig å bevege seg mot abonnementstjenester?