Hvis det var et spill jeg gledet meg til å se når jeg reiste til E3-messen i Los Angeles, var det Bioshock Infinite. Det originale Bioshock er et av mine absolutte favorittspill. Blandingen av en voksen historie med politiske og filosofiske undertoner, et særegent visuelt design og kreativ skyting gjorde det til noe helt spesielt.
E3: Nintendos nye spillkonsoll
Fra hav til himmel
Mens det forrige spillet var satt i en dyster undervannsby kalt Rapture, tar vi denne gangen turen opp i skyene. Utviklerne, Irrational Games bygde først en verden ganske lik Rapture, men ombestemte seg etter noen måneder.
Istedenfor bygde de den svevende byen Columbia.
Designet er inspirert av verdensutstillingen i 1893. Denne tiden var preget av en enorm fremtidsoptimisme, og det vokste frem en tanke om at Usa har en helt unik plass i verden (Høres kjent ut?).
Artikkelen fortsetter under bildet.
Opprør og mystiske evner
I Bioshock Infinite spiller du som Booker DeWitt. Han har tidligere jobbet i detektivbyrået Pinkterton, men nå har han fått i oppdrag å redde ungjenta Elizabeth (se bilde øverst i artikkelen). Hun har vært fanget i Columbia de siste 12 årene. Dewitt finner Elizabeth, men finner fort ut at byen Columbia ikke er så idyllisk som den gir seg ut for være.
Borgerkrig bryter ut i Columbia mellom den herskende eliten ( The Founders) og en blandet gruppe med opprørere (Vox Populi).
Sjefen for eliten, kalt Comstock (se bilde ovenfor) har gjort et eller annet med Elizabeth. Ungjenta har i hvertfall fått noen mystiske krefter. Hun kan få rifter i tid og rom til å oppstå. I den demoen jeg fikk se ble DeWitt og Elisabeth plutselig forflyttet til en falleferdig kino anno 1983 (Kinoen viste Return of the Jedi!). Dette skjer når hun prøver å gjenopplive en hest.
Elizabeth kan bruke evnene sine til å hjelpe DeWitt. Hun bragte for eksempel inn et kjøretøy fra ingensteds for å dekke den tidligere Pinkterton-detektiven! Fra det jeg ble vist her i Los Angeles, ser det ut til å være adskilig flere fiender i Bioshock Infinite enn i de foregående spillene. Elizabeths evner så ut til å komme godt med.
En voldelig fugl
Som om borgerkrig ikke var nok å hanskes med blir Booker Dewitt og Elizabeth forfulgt av et mekanisk fulgeaktig beist, kalt Songbird.
Songbird føler hat og svik når Elizabeth forsvinner. Dynamikken mellom de to har blitt sammenlignet med et usunt kjærlighetsforhold.
Songbird kontrollerer Elizabeth, men samtidig har hun sterke følelser for beistet. Han har vært hennes følgesvenn og beskytter gjennom de 12 årene i Columbia. Hvorfor Songbird i det hele tatt eksisterer, og hvem som står bak forble usagt i demoen jeg var vitne til. Men utifra plakaten til høyre kan man jo tenke sitt…
Verdens mest upraktiske kollektivtrafikk
Den største nyvinningen i Bioshock Infinite når det gjelder spillbarhet, er spillets transportsystem. Ved hjelp av «Skylines» kan du forflytte deg hvor som helst i det krigsherjede Columbia.
Skylines er jernbaneskinner som er plassert i luften. Ved hjelp av en krok kan du feste deg på skinnene, og reise som en enmanns berg-og dalbane!
I demoen måtte Booker DeWitt forflytte seg via Skylines til en luftballong flere hundre meter over. Med titalls av fiender på nakken klarte Herr Booker å komme seg dit ved å hoppe fra Skyline til Skyline.
Dette var en ytterst imponerende actionsekvens, men samtidig reiste den en del spørsmålstegn.
Det hele så ganske forvirrende ut, og Bioshock Infinite vil forhåpentligvis gi en grundig opplæring i en spillmekanikk som ser mer krevende ut enn noe av det man fant i det originale Bioshock.
Trykk på bildet under for å se videoen hvor Ken Levine, hovedmannen bak Bioshock-spillene, forklarer hvordan de fikk idèen til Skylines:
Se, han snakker!
En annen stor forskjell fra det originale Bioshock er at hovedpersonen denne gangen er i stand til å bruke snakketøyet.
Booker DeWitt kommer stadig vekk med kommentarer på det som skjer rundt ham. Elizabeth kan også prate for seg, og det ser ut til at forholdet mellom de to kommer til å spille en vesentlig rolle i spillet. På et tidspunkt i demoen prøver Elizabeth å få DeWitt til å love at han skal drepe henne hvis den voldelige sangfuglen fanger henne igjen.
Historien er det viktigste
Jeg kunne nevnt enda flere detaljer om historien utifra det jeg fikk se på E3, men det vil jeg ikke. En av de store gledene med Bioshock-spillene er å oppdage den inspirerte historien på egen hånd!
Det viktige her er å slå fast at Bioshock Infinite ser ut til å våge å ta sjanser.
Jeg var mildt sagt skeptisk når det ble konstatert at Bioshock skulle bli en spillserie, men heldigvis har de valgt å sette spillet i en helt ny setting med helt nye karakterer. Jeg håper bare at utviklerne ikke går i M. Night Shyamalan-fellen, og prøver å kopiere slutten fra det første spillet…
Bioshock Infinite kommer ut i løpet av 2012, ingen dato er ennå fastsatt. Trykk på bildet under for å se den ofisielle E3-traileren
Hvor høye er forventningene dine til Bioshock Infinite? Bruk kommentarfeltet under!