Call of Juarez er tilbake. Det tredje spillet i serien tar oss tilbake til det ville vesten i et skikkelig westerneventyr. Eller vent, det gjør det ikke. Call of Juarez: The Cartel har lagt bort cowboyer og indianere til fordel for politietterforskere og narkomenn.
Les også: Sniktitt på Bioshock Infinite.
Vi befinner oss i Los Angeles sine bakgater. Når et meksikansk narkokartell bomber amerikanske politimyndigheter sender regjeringen inn en spesialgruppe for å styrte dem.
Den lille spesialstyrken består av en hardbarka politimann fra LAPD, Ben McCall, tidligere gjengtilknytta Kim Evans fra FBI og den spilleavhengige DEA-agenten Eddie Guerra. Du kan velge hvem du vil spille med. Hver figur har egne synspunkter og problemer å stri med, som setter sitt preg på handlingen i spillet.
Gjengen skyr ingen midler for å få jobben gjort, og vi legger ut på oppdraget som tar oss fra LA til Juarez i Mexico.
Anmeldelse: F.E.A.R. 3 er et bra skytespill!
Westernånden er død
Mange av tilhengerne til Call of Juarez vil helt klart rynke på nesen over at spillets utviklere Techland har valgt å sette handlingen i moderne tid isteden for i det gamle ville vesten. Techland mener likevel at westernånden er bevart.
De selger inn spillet med at narkokarteller er de nye fredløse. At man nå dreper for dop og penger isteden for land og gull. Lovløsheten eksisterer fortsatt og Techland vil ta oss med til vår tids ville vest.
Personlig kjøper jeg ikke dette innsalget for fem flate øre. Techland må slutte å late som at en politietterforsker er det samme som en skitten, hard og rå cowboy og innrømme at de har lagt cowboyhatten på hylla.
For når vi lar Call of Juarez: The Cartel stå for seg selv, kan spillet bli bra nok til at savnet etter skråtobakk og en god gammeldags revolver ikke blir så stort.
Se traileren for spillet her: (Artikkelen fortsetter under videoen).
Varierte oppdrag
I likhet med de to første spillene i serien er The Cartel et førstepersons skytespill.
Kontrollene i spillet er gode og intuitive og jeg synes spillet flyter fint. Skifte mellom å gå, løpe, legge seg i dekning og å reise seg opp og skyte fungerer bra.
Techland har prøvd å variere spillopplevelsen ved å legge inn ulike oppdrag. Strafferaids, vitnebeskyttelse, bilresing og undercover-oppdrag er noen eksempler på det vi må gjennom i kampanjemodusen av spillet.
Jeg setter pris på forsøket, som gjør at The Cartel ikke detter i den monotone fallgruven. De tre spillfigurene farger også historien med småpraten de kontinuerlig har gående.
Når det er sagt, så er jeg ikke spesielt imponert over Ben, Kim og Eddie. Spillfigurene er for klisjéaktige til å overbevise. De er for karikerte i uttrykket sitt og frasene de leverer, enten du fikser et head shot eller driter deg ut fullstendig, er mer irriterende enn de er morsomme.
Kult samarbeid
Kampanjedelen av spillet har også samarbeidsmodus over nett. Her kan du spille med venner eller tilfeldige spillere, som da tar over de to andre spillfigurene.
Samarbeidsmodusen har et kult system for å sikre godt samspill mellom de tre spillerne. Techland har gjort det lettere for spillerne å dekke hverandre når man skal angripe en plass med mange fiender.
En silhuett dukker opp i bildet der du bør løpe mens de andre spillerne skyter på fienden. Dette skjer i enkeltspillerdelen også. Da er det AI-ene som automatisk dekker deg.
Jeg synes denne måten å samarbeide på virker interessant. Disse sekvensene flyter fint og gir en god spillopplevelse.
Les også: Sniktitt på The Elder Scrolls V: Skyrim.
Kan bli gull
The Cartel har også en flerspillerdel der du kan spille mot vennene dine eller samarbeide med dem i death match og andre moduser.
Jeg har dessverre ikke hatt mulighet til å teste flerspillerdelen i denne sniktitten.
Jeg gleder meg til å teste samarbeidsmodusen og flerspillerdelen skikkelig, for det er her gullet i Call of Juarez: The Cartel ligger – Eller, i dette tilfellet, dopet og pengene.
Før spillet kommer ut har imidlertid Techland en del småproblemer å fikse. Jeg er spent på å se hvordan spillet blir når den siste finpussen er ferdig.