Filmpolitiet er denne uken tilstede på E3, verdens største spillmesse i Los Angeles.  Et av spillene «alle» snakker om, er det nyeste spillet i den kritikerroste Elder Scrolls-serien; Skyrim.

For de som har gått glipp av spillserien dreier det seg om et rollespill satt i en relativt klassisk fantasy-setting.

E3: Mass Effect 3 får Kinect-støtte

Drager, hester og magi

Provinsen Skyrim kastes ut i borgerkrig når kongen deres tar kvelden. Problemene ender ikke der: Guden Alduin, i form av en drage, har planer om å ødelegge verden. Det blir din oppgave som en Dovahkiin (av drageslekt), og ta rotta på den gretne guden og redde verden fra fortapelsen.

Undertegnede fikk se en halvtimes demo fylt med drager, hester (uten rustning) og magi av ypperste merke.

Ja takk, begge deler!

Sjefsdesigner Todd Howard kunne fortelle at utviklerne Bethesda har jobbet mye med å forbedre tredjepersonsvinkelen fra forrige spill i serien. Denne gangen ser ikke hovedkarakteren klumsete og komisk ut slik han gjorde i The Elder Scrolls IV: Oblivion(2006).

Likevel tror jeg nok de fleste fortsatt vil foretrekke den tradisjonelle førstepersonsvinkelen. Det er ganske enkelt enklere å se hva man driver på med, og ikke minst: Det ser kulere ut.

Artikkelen fortsetter under bildet av det kritiske øyeblikket.

Denne karen er skummel uansett hvilken synsvinkel du bruker (Foto: Bethesda)

Nok av innhold!

Hvis man skal snakke om valuta for pengene, ser Skyrim ut til å levere til de grader. Spillet vil by på tusenvis av gjenstander (de har sluttet å telle), og over 300 bøker kan man kose seg med hvis man har lyst(og tid!).

Av og til kan man finne løsninger på diverse gåter ved å studere gjenstandene ekstra nøye. Howard viste et eksempel der man kunne finne koden til en dør ved å undersøke dørens «nøkkel»(en klo).

E3: Her er Wii U!

Magisk action

I Skyrim er det i skrivende stund rundt 280 ferdigheter. Disse er fordelt utover flere grupper, og på denne måten kan man selv velge hvilke evner man vil ha. I demoen fikk jeg se krigerferdighetene demonstrert. Krigeren kan bruke to sverd på en gang, og kan også benytte seg av noen særdeles fiffige(og brutale) avslutningsangrep.

Jeg skal være ærlig: Jeg har aldri vært noen stor fan av rollespillsjangeren. Hovedsakelig fordi action-sekvensene som oftest er haltende etterligninger av det som foregår i ordentlige action-spill.

Det som fikk meg til å sperre opp øynene på denne demonstrasjonen var det dype magisystemet!

Du kan for eksempel kaste ild og is, og du kan få alt rundt deg til å gå i sakte film. Visuelt sett minner magibruken mye om evnene du tilegner deg i Bioshock-spillene.

Artikkelen fortsetter under bildet av rovdyrpolitikk i praksis.

Disse ulvene har ikke lenge igjen (Foto: Bethesda)

Dragebonanza

I tillegg til magisystemet, var det dragene som imponerte meg mest ved Bethesdas demonstrasjon. I løpet av den knappe halve timen presentasjonen varte støtte man på to drager. Disse gigantiske beistene er et imponerende skue(se bilde øverst).

Det gikk nærmest et gisp gjennom salen da den første dragen kom skrikende mot oss!  Den ene av dragene fikk unngjelde ved hjelp av et krigshyl på dragenes eget språk. Etterhvert som du kommer deg videre i spillet lærer du deg stadig nye ord på dragespråket. På denne måten får du stadig nye evner.

I dette tilfellet fikk heltens krigshyl fram en altomfattende storm: Kraftige lyn bragte dragen til jorden, og etter noen sverdslag var det hele over. Når en drage dør i spillet, absorberer du kraftens dens og lærer deg nye egenskaper. Til sammen skal det være over 20 krigshyl tilgjengelig.

I`m a believer!

Spillselskapet Bethesda må ha gjort et eller annet riktig når de får en anti-rollespiller som meg til å glede seg.

Det største usikkerhetsmomentet for meg er historien. I de forrige spillene har det å utforske omgivelsene vært det vesenlige, mens hovedhistorien har vært mer av et bakteppe. Jeg håper Bethesda legger enda mer vekt på den sentrale fortellingen enn de har gjort tidligere.

The Elder Scrolls V: Skyrim ser dagens lys den 11.november i år. Frem til da er det bare å øve seg på krigshyl på fremmede språk! Ventetiden blir kortere med traileren som du kan her:

Trykk her for mer E3-stoff!

Hva tror du? Vil Skyrim klare å innfri de enorme forventingene?