Mange hevet både ett og to øyebryn da det ble klart at tre nye spill i Halo-serien var på vei, spesielt etter at utvikleren Bungie fortalte at det forrige spillet, Halo: Reach (nummer seks i rekken), ville bli deres siste.
Spillstudioet 343 Industries har tatt over franschisen; for la oss være ærlige, Microsoft ville aldri latt en pengemaskin som dette bli liggende lenge.
Under en paneldiskusjon på Halo Fest, en konferanse under PAX-messen i Seattle, røpte utviklerne flere detaljer om Halo 4 og den nye serien med spill.
– Tro mot originalen
– Det er som å spille Halo, fortalte en av sjefsutviklerne Josh Holmes. – Det høres kanskje enkelt ut, men akkurat det var viktig for oss. Teamet elsker fortellingen og opplevelsen av det første spillet, og vi ville beholde akkurat den magiske følelsen.
ANMELDELSE: Deus Ex – Human Revolution, heftig actionrollespill
Mange tilhengere av serien, inkludert undertegnede, har stilt spørsmål ved om et nytt spillstudio kan skape en god nok spillopplevelse som forgjengeren Bungie gjorde. Og jeg er nok ikke overbevist enda, for Holmes fortsatte slik:
– Samtidig er det viktig for oss å ha mot til å ta noen sjanser, og utvikle spillmekanikken så den føles frisk og annerledes ut. Denne balanseringen er en problemstilling vi har jobbet med siden starten.
Halo-serien har bygd sin tilhengerskare over mange år, og mange av spillerne har vært med siden starten. De siste årene har vi sett stadig flere spill hvor oppfølgerne er blitt drastisk endret for å passe til det spillselskaperne kaller ‘folk flest’. Dragon Age: Origins er et eksempel på et spill som i min mening tok mye skade av å bli tilpasset en større og bredere målgruppe.
Med uttalelsene til Holmes, er det kanskje riktig å sette spørsmålstegn ved retningen til det nye spillet?
(sjekk traileren til ‘Halo 4’ som kom under årets E3-messe i juni, artikkelen fortsetter under videoen)
Mytisk planet i sentrum
Den nye trilogien er nært knyttet til den mystiske rasen Forerunner, som vil være en sentral del av spilltrilogiens fortelling.
– Vi jobber mye med utseende og følelsen av selve planenten, fortalte art director Kenneth Scott. – Det folk likte med det første spillet er mysteriet som omgir spillfortellingen. Det er der designlaget vårt jobber hardt akkurat nå; vi vil at spillerne skal få følelsen av å oppdage det mysteriet på nytt.
Vesenene vil med andre ord være sentrale i det nye møtet vi får med med spillhelten Master Chief. Og selve planeten kan du se at Master Chief reiser mot i traileren fra E3 2011 over.
Etter hele ti år, kan en stille seg spørsmålet om han og resten av Halo-universet er modne for pensjonsalderen? Både spill- og filmverdenen domineres av oppfølgere, nyinnspillinger og nyutgivelser – er det ikke på tide at vi får noe nytt? Jeg skal ærlig innrømme at jeg vil heller vil se en helt ny og unik spillfortelling, enn endeløse spillserier som ikke gir seg i tide.
KOMMENTAR: 2012 – Året kreativiteten dør
‘Halo 4’ ventes i butikkene mot slutten av 2012.
Les mer om hva utviklerne sa under panelet her (ekstern lenke).
Hva syns du om at det kommer enda flere spill i serien, tror du Halo-universet fortsatt kan overraske?