Det siste året har norsk spillindustri vært under lupen. Hvorfor henger Norge så langt bak våre naboer, og hvor blir det av de gode norske spillene som kan nå langt utenfor våre grenser?
I 2010 deltok det norske spillstudioet D-Pad Studio i den internasjonale konkurransen IGF (Independent Games Fest) i San Francisco med spillet Owlboy.
Konkurransen er kun åpen for uavhengige spillutviklere, og stenger dermed ute selskaper som for eksempel EA og Activision.
Mens svenske uavhengige utviklere stakk av med de gjeve prisene (Minecraft, Amnesia: The Dark Descent) var det mange som bet seg merke i Owlboy. Nesten halvannet år senere er det mulig å spille demoen, og i løpet av året kommer det ut på markedet.
KOMMENTAR: Svenske spillutviklere tar over verden
– Kjærlighet ved første blikk
Det å starte et spillselskap er ikke enkelt, forteller Jo-Remi Madsen. Han er en av grunnleggerne bak D-Pad Studio, som har jobbet fulltid med spillprosjektet i lang tid og har møtt mange utfordringer underveis.
– Etter at den første programmereren forsvant fra prosjektet, var det en stor utfordring å stable oss på beina igjen. Da lå produksjonen av prosjektet dødt i nærmest ett år, helt frem til Simon Andersen (den andre grunnleggeren av spillstudioet, journ. anm.) møtte meg! Owlboy ble min ‘kjærlighet ved første blikk’ da Simon viste meg det for første gang.
LAST NED: Demo av Owlboy
Owlboy er et plattformspill hvor spillere tar kontroll over Otus, uglegutten. Madsen og Andersen er inspirert av 16-bits grafikk, som var vanlig i spill på starten av 90-tallet. Mange av spillene til Super Nintendo-konsollen er i dag å regne som klassikere, og det er tydelig at de to spillutviklerne har hentet mye inspirasjon herfra.
– 2D-grafikk som kunststil er langt ifra død, og kan brukes i samme grad som den flotteste 3D-grafikken i dag. Simon sier ofte følgende: «Føltes malerkunsten utdatert etter fotografiets oppfinnelse?».
Svaret på det retoriske spørsmålet er selvsagt nei, sier Madsen og fortsetter.
– 2D-pikselstilen ble valgt for å bevise at man kan lage noe som føles nytt og inspirerende, med en visuellstil som betraktes av mange som utdatert og gammel. Vi er glad i å imponere!
(artikkelen fortsetter under traileren)
– Norge må se utenfor landegrensene
Selv om utviklerne er glade i å imponere, har det ikke vært lett å få oppmerksomhet. Madsen har reist jorden rundt for å skape blest om spillet.
– Owlboy ble omtalt i utenlandsk media, lenge før det ble oppdaget i Norge. Noe jeg syns er veldig spesielt, men kanskje ikke så overraskende. Spillet ble lagd med et mål om å appellere internasjonalt, og ikke bare innenfor Norge, forteller han.
De norske støtteordningene for spill legger ofte vekt på å styrke norsk kultur og identitet, noe som fører til at noen norske utviklere ser seg nødt til å vende blikket langt ut i verden for å få både finansiering og oppmerksomhet i konkurranser.
– Å få vist fram spillet gjennom konkurranser, slik som Independent Game Festival og Nordic Game Conference, gir oss uhorvelig stor tro på det vi gjør, forteller Madsen videre. – Vi har reist mye! Det er akkurat som å være på turnè, men med laptoper og minnepinner istedenfor gitarer og trommer.
Madsen etterlyser også at Norge bør se lenger enn sin egen dørstokk om spillindustrien her i landet skal få utviklet seg.
– Jeg har veldig lyst at Norge som spillnasjon skal prøve å nå litt lengre ut i verden, enn det vi gjør i dag. Det er lettere å se for seg en karriere i utenlandske selskap som Nintendo, Blizzard eller EA. Men i bunn og grunn, har man en drøm om å lage spill er det bare å sette igang med det samme; slik som jeg gjorde.
‘Owlboy’ ventes på markedet i løpet av høsten/vinteren 2011 – last ned demoen her.
Hva tror du om Owlboy? Legg inn din kommentar under bildet.
VGTV har besøkt D-Pad Studio i deres nettserie om det nye spill-Norge, se den her (ekstern lenke).