Stockholm: I år avsluttes et av de beste sci-fi-eposene i spillhistorien. Commander Shepard må nok en gang redde menneskeheten fra «the Reapers».
Sist uke inviterte EA og BioWare nordisk spillpresse til Stockholm for å få spille litt av historien i Mass Effect 3.
Les også: Sniktitt på Syndicate!
Jeg troppet opp på spillkafeen Inferno Online, som ifølge Guinnes rekordbok er verdens største online spillsenter.
I en egen avdeling innenfor der hundrevis av ungdom satt og spilte, var det rigget opp til Mass Effect 3-spilling med Xbox 360-konsoller og svære TV-er. Kinect-en var ikke koblet opp, så vi fikk ikke teste hvordan Mass Effect 3 fungerer med stemmekommandoer.
Jeg valgte RPG-modus for min sniktitt, siden jeg ville teste det jeg ser på som den fullverdige Mass Effect-opplevelsen.
Tre forskjellige spillopplevelser
Det vi fikk teste var to kapitler av historiedelen i spillet. Mass Effect 3 har tre forskjellige modi i enkeltspillerdelen. De er Action, Story og RPG.
Action er for dem som ikke synes selve handlingen er så viktig, og som heller vil ha fokus på rå action istedenfor historiefortelling. Action-modus har normal vanskelighetsgrad og automatiske svar i all dialog.
Story-modus er det stikk motsatte og fokuserer mer på handling enn kamp og strid. Her velger du svar manuelt i dialogen og det er enkel vanskelighetsgrad.
RPG-modus er det som tilsvarer den spillopplevelsen vi kjenner fra de tidligere Mass Effect-spillene, med både manuell dialog og normalt actioninnhold og vanskelighetsgrad.
Jeg valgte RPG-modus for min sniktitt, siden jeg ville teste det jeg ser på som den fullverdige Mass Effect-opplevelsen.
Se traileren for Mass Effect 3 her! (Sniktitten fortsetter under videoen).
Læremester Anderson
I Mass Effect 3 er Commander Shepard i en rettssak på grunn av konsekvensene av det hun gjorde i den nedlastbare utvidelsespakken Arrival. Mens rettsaken pågår blir jorden angrepet av The Reapers og en full invasjon går igang.
Det er her jeg kommer inn. En storslagen filmsekvens av kjemperomskip som lander og utløser massiv ødeleggelse på storbyen vi befinner oss i setter stemninga. Min sniktitt begynner mens admiral David Anderson hjelper Shepard med å komme seg til et fartøy slik at de kan flykte fra jorda.
Anderson introduserer meg for de nye kontrollene i spillet. I Mass Effect 3 kan man nemlig også bevege seg vertikalt. Mens vi løper for livet må jeg klatre opp og ned stiger, slippe meg ned fra avsatser og hoppe over farlige sprekker.
Etter at Anderson og Shepard støter på en liten gutt som prøver å gjemme seg for å unngå å bli slaktet ned av The Reapers, så begynner kampsekvensene.
Fiender strømmer på og jeg får teste ut Shepards ferdigheter i nevekamp, som er nytt for spillet. Hun er ikke så veldig sterk akkurat, men med et par slag så får jeg jo knust den som knuses må.
Filmanmeldelse: Chronicle – En spinnvill historie som gir bakoversveis!
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Nytt kontrollsystem
Med flere fiender med våpen på lur, så må jeg etter hvert legge meg i dekning før jeg kan plaffe dem ned.
På forhånd har jeg fått med meg at spillmekanikken for hvordan man går i dekning er blitt forbedret siden Mass Effect 2, og jeg finner fort ut hvordan dette fungerer.
Du kan unngå fiendtlige skudd og komme deg ut og inn av dekning sømløst, ved å rulle eller hoppe på en måte som føles mer naturlig enn i de tidligere spillene i serien. En veiledende pil forteller deg hvor du kan kaste deg ned bak noe, før du fyrer løs en salve mot fienden. Og du får også opp piler som viser deg hvilke muligheter du har for å komme deg videre.
Det er en merkelig opplevelse å bli frarøvet muligheten til å bli sur over noe som ikke fungerer i et spill.
Jeg liker i utgangspunktet det nye systemet veldig godt, men jeg hadde noen problemer med det da jeg testet spillet i Stockholm.
Jeg opplevde ved flere anledninger at Shepard ikke ville gå i dekning der jeg ba henne om, eller at hun ikke ville ut av dekning. Ved et punkt i spillet ble dette såpass frustrerende at jeg ble litt irritert.
Da dukket en mann fra BioWare raskt opp ved min side for å fortelle meg at dette var et problem de var klar over, og som vil bli fikset før spillet lanseres.
Nei, nei, så da kan jeg vel ikke irritere meg over dette da, tenkte jeg litt betuttet for meg selv. Det er en merkelig opplevelse å bli frarøvet muligheten til å bli sur over noe som ikke fungerer i et spill.
Når det er sagt, så synes jeg dekningssystemet fungerte såpass godt når det faktisk funka, at jeg har stor tro på at det kommer til å bli bra når Mass Effect 3 kommer ut.
Så bærer det til Mars
Etter hvert kommer Shepard seg bort fra byen som er i full ødeleggelse. Vi blir servert nok en flott filmsekvens, som kanskje smører litt tykt på med klisjeer for å prøve å røre meg.
Shepard og teamet hennes må komme seg til the Citadel for å samle styrkene, men på veien får de høre om et apparat som er nøkkelen til å ødelegge The Reapers.
Dermed bærer turen til Mars, for å finne dette apparatet, eller våpenet.
Hvis du har spilt Mass Effect før, så kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at den paramilitære gruppen Cerberus allerede er der, noe som skaper problemer for Shepard og kompani. Heldigvis møter vi også gode gamle Liara, som vet hva vi er ute etter og som kan hjelpe oss.
Det er nå de gode actionsekvensene i skikkelig Mass Effect-stil kommer ordentlig i gang, med en haug med fiender som overfaller oss rundt hver sving. Fiendene er blitt smartere enn de er i de tidligere spillene. Nå jobber de mer sammen, slik at det ikke blir like lett å trenge gjennom forsvaret deres.
Noen ganger ble veien fremover blokkert av fiender med skjold. Disse måtte tas ut med biotiske krefter, før vi kunne fyre løs på dem med våpen.
Detaljert oppgraderingstre
Mellom slagene tok jeg en titt på hvilke muligheter Shepard og laget hennes har for å oppgradere krefter og ferdigheter. Systemet for dette har gjennomgått en liten oppgradering selv.
Oppgraderingstreet er mer detaljert med flere valg og muligheter enn før. Du bruker ikke lenger bare poeng for å låse opp egenskapen du ønsker, men også på å forbedre hvor fort evnene lades opp igjen, hvor kraftige de er og hvor stor rekkevidde de har.
Valgmuligheter er alltid bra, og det nye oppgraderingssystemet gjør at du kan trene opp evnene til Shepard og laget hennes på en måte som passer din spillestil mer nøyaktig.
Filmanmeldelse: War Horse – Verdens vakreste hestefilm?
(Mer tekst under bildet!)
Jeg gleder meg til fortsettelsen – gjør du?
Spennende start på siste kapittel
Jeg har ikke avslørt mye av handlingen jeg fikk spille i denne sniktitten, og det vil jeg ikke gjøre heller. Historien skal du få oppleve selv.
Det jeg kan si er at jeg synes dette er en spennende start på det siste kapittelet i Mass Effect-eposet.
Jeg lot meg rive med av både handling og action, men da sniktitten var på sitt absolutte mest spennende, gikk skjermen i svart.
Tidligere nevnte BioWare-utsendte hadde bokstavelig talt nappet ut pluggen på Xbox-en. Min spilletid var over. Det var ganske frustrerende å vite at resten av historien egentlig var tilgjengelig, men at jeg ikke fikk lov å spille mer.
Jeg gleder meg til fortsettelsen – gjør du?