Stockholm: En av 90-tallets store strategiklassikere blir skytespill og fansen fortviler.
Sist uke inviterte EA og det svenske selskapet Starbreeze Studios nordisk spillpresse til Stockholm for å vise frem Syndicate anno 2012.
Der fikk vi teste samarbeidsmodusen i spillet. Og så langt kan jeg si at de mest hardbarka tilhengerne av Syndicate kanskje kommer til å bli misfornøyde med Starbreeze Studios sin gjenopplivning av serien, men som et førstepersons skytespill er dette interessante saker.
Baner basert på originalen
Det første spillet i Syndicate-serien kom i 1993. Spillene er sanntids strategispill i tredjepersons fugleperspektiv. Handlingen er satt i en fremtid der store konsern kontrollerer verden med jernhånd. Du leder et selskap, et såkalt syndikat, som har som mål å eliminere de andre store selskapene.
Du har fire kyborger (et individ som kombinerer trekk fra både menneske og maskin) til rådighet, som blant annet utfører attentat, infiltreringsarbeid og tyverioppdrag.
I den nye utgaven av Syndicate tar vi turen inn i hodet til en agent og ser alt fra førstepersons perspektiv. Nå er det action og våpen som gjelder, men selv om Syndicate ikke er et strategispill lenger, må du likevel tenke strategisk. Godt samspill mellom spillerne er ekstremt viktig i samarbeidsmodusen i spillet.
Anmeldelse: SoulCalibur V – flott flerspiller!
Den nettbaserte samarbeidsmodusen i Syndicate består av ni forskjellige baner du kan gjennomføre med opp til fire spillere. Oppdraget er gjerne å bryte seg inn på områdene til rivaliserende syndikater for å stjele noe eller ta livet av en viktig person.
Ifølge Roger Mattson, spillutvikleren fra Starbreeze som har laget samarbeidsmodusen, er de forskjellige banene i spillet basert på planløsninger fra det originale Syndicate-spillet.
I Stockholm fikk vi teste tre av de ni banene, men jeg tror du må være en ekstremt ihuga tilhenger av det gamle strategispillet for å kjenne deg igjen. Jeg dro ikke kjensel på noen av områdene rundt meg.
At dere helbreder hverandre underveis er avgjørende for om dere klarer å fullføre oppdraget.
Hack hjernen til lagkameraten din
Syndicate utspiller seg i 2069, i en verden der alle har en chip i hjernen. Disse mikroelektroniske brikkene står sentralt for spillopplevelsen i spillet.
På grunn av chipen kan du hacke deg inn i mennerskers hode. Dette kalles «breaching» og er det viktigste elementet i det nye Syndicate.
I samarbeidsmodusen brukes «breaching» fremfor alt til å helbrede og gjenopplive lagkameratene dine. Ved å hacke deg inn i dine lagkameraters mikroelektroniske brikker, kan du helbrede dem når de trenger det som mest.
Jeg testet spillet på Xbox 360 og ved å holde inn venstre skulderknapp på kontrolleren startes «breaching»-prosessen. Øverst på skjermen vises helsemåleren til alle i gruppa, noe som gjør det lett å holde kontroll på hvem som trenger hjelp.
Du må også bruke «breaching» til å koble ut kanontårn og hacke fiender for å deaktivere skjoldene deres. Det er flere spesialfiender i spillet som ikke lar seg drepe før man samarbeider om å deaktivere skjoldene, slik at man kan få inn skudd.
At dere helbreder hverandre underveis er avgjørende for om dere klarer å fullføre oppdraget. Jeg er den forsiktige typen når jeg spiller FPS-spill, og liker å gå i dekning bak gjenstander mens jeg tar fienden ut en etter en – dette funker ikke i Syndicate.
Til det er fienden for aggressiv, og de kommer lett og knerter deg bakfra der du sitter nedkrøket bak ei kasse.
Anmeldelse: Star Wars: The Old Republic – Lykkes der andre feiler.
(Sniktitten fortsetter under videoen).
Godt samarbeid er avgjørende
Når du spiller samarbeidsmodus lønner det seg å ha klare roller for hva alle på laget skal gjøre. Hvem skal «breache» fienden, hvem skal dekke dem mens de gjør det, og hvem skal passe på at de ikke dør.
Jeg testet samarbeidsmodusen med fire andre spillere og endte opp som den designerte helbrederen på mitt team, og passet på at de andre ikke gikk tom for liv.
Hvis en av spillerne blir tatt ut trenger de en «reboot» for å bli funksjonelle igjen. Det betyr i praksis at du må gjenopplive spilleren, noe som tar lenger tid enn å helbrede.
«Breaching» er kanskje ikke banebrytende, men det gjør at måten man samarbeider på blir mer interessant. Helbredelseselementet i spillet kan minne litt om det man finner i MMO-rollespill, og spillet fungerer bra når man tenker på denne måten i hvordan man samarbeider.
Fiendene i Syndicate er som sagt aggressive, og hvis dere ikke samarbeider, vil laget ditt fort bli drept alle som en.
Anmeldelse: Futurama sesong 5 og 6 – Når iblant nye høyder.
Se trailer for samarbeidsmodusen i Syndicate her: (Sniktitten fortsetter under videoen).
Forsk og oppgrader
Hvis du har spilt det gamle Syndicate husker du kanskje at du måtte drive «research», altså forskning, for å utvikle nye våpen og ny chip-teknologi.
Dette er noe Starbreeze har beholdt i sin nye versjon av spillet. Du kan oppgradere alt fra våpen til chipen du har i hodet gjennom forskjellig forskning.
I samarbeidsmodusen kan du stjele chipen fra noen av fiendene når de dør, og dette fungerer som valuta i spillet. Forskning koster, og med chip-poeng kan du låse opp ulike oppgraderinger.
Chipoppgraderinger er lagt ut i et slags ferdighetstre der du velger hvilke type applikasjoner du vil ha. I samarbeidsmodusen er det 12 ulike applikasjoner du kan velge mellom, både offensive og defensive. Du har for eksempel «squad heal» som helbreder alle på laget ditt og ulike skjold og applikasjoner som gjør at du kan dele ut mer skade.
Når du spiller bytter du mellom de forskjellige applikasjonene ved et trykk til siden med D-paden.
Konsollguiden: Stem frem din favorittkonsoll og vinn Wii U!
(Sniktitten fortsetter under bildet).
Utfordrende på en god måte
Syndicate lanseres til PlayStation 3, Xbox 360 og PC 23. februar. Jeg er veldig spent på hvordan spillet blir mottatt av både FPS-spillere og Syndicate-fans.
Ut i fra det jeg har sett så langt, så har jeg trua på at spillet kan bli en suksess. Jeg tror nok at det er samarbeidsmodusen som kommer til å stå sterkt i det nye Syndicate. Siden vi bare fikk prøve samarbeidsmodusen denne gangen, ser jeg imidlertid frem til å finne ut om enkeltspillerdelen er like bra.
Syndicate er vanskelig, men utfordrende på en god måte. Jeg tror folk vil like hvordan spillet legger opp til samarbeid på, og det blir interessant å se hva spillerne der ute synes om «breaching» som et så stort element av spillopplevelsen.
Syndicate ser også så langt veldig bra ut. Det mørke betonguniverset vi befinner oss i har god grafikk. Hvis jeg skal finne noe å sette fingeren på, så kan det kanskje være at de mange fiendene blir for like hverandre.
Fortsetter Syndicate å utfordre og fenge etter flere gjennomspillinger, så kan det hende at Starbreeze Studios har skapt en vinner. Og om du også er spent på spillet, så kan jeg anbefale en titt på demoen som ble tilgjengelig gjennom både PSN Store og Xbox Live denne uken, mens vi venter.