Filmpolitiets Kortfilmpris 2012

  • En forestilling
  • Regissør:Liv Mari Mortensen
  • Prod.år: 2011
  • Format: ProRes
  • Lengde: 3 minutter

Hun er en skuespillerinne som spiller så godt at hun kan få hvem som helst til å tro at hun er lykkelig, kanskje også seg selv. Men virkeligheten truer med å dytte henne av scenen.

En forestilling handler om en skuespillerinne som lyver til hun tror sin egen historie, en pute med et minne og en avslørende salat. Så lenge man har kontroll over situasjonen er det ufarlig å leke med andres følelser, men når man blir konfrontert med grunnen til at man lyver for seg selv er det umulig å opprettholde kontrollen over løgnen.

Om regissøren

– Filmene mine handler ofte om små hendelser som får folk til å gjøre store valg. Notatboka er med meg over alt jeg går, og der havner utdrag fra samtaler, minner og situasjoner.

– Gjennom filmene prøver jeg å forklare følelser og situasjoner jeg ikke forstår, eller gjenfortelle noe jeg er engasjert i. I En forestilling er det tapet av kontroll jeg har forsøkt å sette meg inn i.

– Filmer som Farvel Falkenberg og Another Year inspirerer meg, fordi de er filmer som handler om vanlige mennesker med vanlige problemer, og fordi regissørene gjør skuespillerne sterkt delaktige i prosessen med å lage filmen.

Butikklyder til besvær

Fortell om den største utfordringen du møtte under arbeidet med denne kortfilmen.

– På forhånd trodde jeg at scenen i sengen ville bli den største utfordringen. Slike intime scener er ofte vanskelige. Skuespillerne og jeg jobbet imidlertid mye på forhånd med å skape trygghet i den fysiske kontakten mellom dem, så innspillingen gikk overraskende lett.

– Det vanskeligste viste seg å være å filme i en matbutikk, hvor det er lysstoffrør, lyder fra frysedisker og forstyrrende farger og mønster i bakgrunnen. Heldigvis var sjefen på Rema 1000 veldig hjelpsom og imøtekommende når vi skrudde av frysere og kjøleskap.

Hvordan tror du livet er om ti år? Har du store ambisjoner?

– Om ti år håper jeg å ha gått en ny regiutdanning og at jeg lever av å regissere film. Det er drømmen. Det viktigste for meg på vei mot det målet er å finne mennesker som vil jobbe med film på bakgrunn av et ønske om å formidle noe som er viktig for dem, så man har en felles kunsterisk visjon.

– Det ligger mye goodwill og engasjement bak både denne og de andre filmene jeg har laget. Det hadde vært fantastisk å kunne gi de flotte folkene som stiller opp for meg betaling for innsatsen og kunne fortsette å jobbe med dem på flere prosjekter.