Hopp til innhold

Netflix trolig til Norge i høst

Filmstrømmingstjenesten skal ha vært i kontakt med norske filmselskaper.

Premiere Lilyhammer NY Steven Van Zandt

Så blid var skuespiller Steven van Zandt da Netflix slapp den norske serien «Lilyhammer» for amerikanske nett-tvseere - før NRK hadde sendt den.

Foto: Evan Agostini / Ap

Den amerikanske filmstrømmingstjenesten Netflix kan komme til Norden og Norge i høst. Det skriver Dagens næringsliv, som siterer flere anonyme kilder på at tjenesten mest trolig blir lansert i løpet av fjerde kvartal i år.

Netflix er en slags Spotify for filmer og serier, der man gjennom et abonnement får ubegrenset tilgang til hele biblioteket. Det betyr tusenvis av filmer og serier, også norske. I USA koster tjenesten i underkant av åtte dollar, eller under femti kroner.

Netflix kan lastes ned på smarttelefoner fra Apple og Android, og flere multimedialøsninger støtter tjenesten, som Apple TV og Boxee. Herfra kan programmene sendes direkte til TVen i god oppløsning.

LES OGSÅ: Hele verden vil ha «Lilyhammer»
LES OGSÅ: Dette er de mest populære appene

– Frykter ikke konkurransen

Skulle Netflix etablere seg i Norge, ville det by på betydelig hodebry for eksisterende norske tjenester i samme marked, som TV2 Sumo, Viaplay og Telenors nystartede strømmetjeneste Comoyo.

Comoyo-sjef Sven Thaulow frykter ikke konkurransen.

– Når vi får inn andre aktører, er det positivt for industrien, for det hjelper å drive fram veksten av denne typen tjenester. Vi frykter ikke Netflix, men det er klart det er en betydelig konkurrent. Men det skjerper oss, sier Thaulow til NRK.no.

Han mener Comoyo vil kapre kunder fra Netflix, fordi deres tjeneste vil være mer relevant for nordmenn.

LES OGSÅ: Fortsatt marked for «videosjappa»
LES OGSÅ: NRK vil ikke stanse Netflix – får vise Lilyhammer først

– Det skjerper oss. Vårt største fortrinn er at vi har en lokal tilstedeværelse i markedet, det er en stor fordel, og vi vil være mer relevante på innholdet enn det Netflix iallfall så langt har vist seg å være, sier han.

– Det vi ikke ønsker, er at markedet blir utsatt for et eksklusivitetsspill, det er vi lite interessert i, sier han.

I USA skal tjenesten ha sikret seg rettighetene til flere kjente, amerikanske serier. DN skriver at Netflix er villig til å betale mye mer enn tradisjonelle kringkastere for disse rettighetene. Det betyr at Norge i høst kan få se akkurat dette spillet om norske TV-serier.

La ut «Lilyhammer» før NRK

Det er neppe første gang du hører om Netflix. Tjenesten fikk stor oppmerksomhet tidligere i år, da de la ut hele «Lilyhammer» for publikum, før NRK hadde sendt den på norsk TV. Utbudet av filmer fra andre land enn USA og Storbritannia, men det er flere norske filmer tilgjengelige i tjenesten, blant dem «Den brysomme mannen» og «Trolljegeren».

LES OGSÅ: Her er årets mest nedlastede serier
LES OGSÅ: NRKbeta forklarer fordelen med Netflix

Netflix har vært i kontakt med norske produksjonsselskaper og rettighetshavere, og det er nærliggende å tro at flere norske filmer og serier vil bli gjort tilgjengelige, dersom tjenesten etablerer seg i Norge.

– Jeg har sagt offentlig at vi har til hensikt å åpne i et nytt internasjonalt marked i fjerde kvartal i år. Vi har ikke annonsert hvor det vil bli. Jeg kan ikke si noe spesifikt om Norge, skrev kommunikasjonsdirektør Joris Evers i selskapet i en epost til Dagens næringsliv i går.

Netflix er neppe ukjent for alle nordmenn, og med litt fikling har tjenesten vært mulig å få, også for norske TV-seere. Siden oppstarten har det vært mulig å få tilgang til tjenesten ved å skaffe seg en amerikansk IP-adresse..

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters